רכב ותחבורה    

מה הפיצויים המגיעים לכם על ליקויים בתחבורה ציברית

מעודכן ל-01/2019

הרכבת איחרה, הנהג סירב להסיע, ביקשו ממני לקום על רקע מגדרי – מה אפשר לעשות?

תחבורה ציבורית אומנם יכולה להביא לדברים נפלאים כמו מניעת זיהום אוויר, חיסכון בתשלום והפחתת הפקקים. אבל החוויות של איחורים, אפליות, מחירים גבוהים מקשים על אנשים לעבור לתחבורה ציבורית. מה אפשר לעשות?

רכבת ישראל -איחורים

אם הרכבת איחרה ביותר מחצי שעה, מגיע לכם כרטיס חינם על הנסיעה. וכן על נסיעה שבוטלה. על איחור של יותר משעה תקבלו שני כרטיסים חינם. כרטיסי הפיצוי אינם מוגבלים בזמן ואפשר גם להשיגם באתר האינטרנט. זה פיצוי ללא תביעה וללא הוכחת נזק אבל היו גם תביעות קטנות שזכו בפיצויים.

נהגי מוניות – אפליה על רקע מוגבלות

נהג מונית מחויב על פי חוק לעזור לנוסע בעל מוגבלות לעלות לרכב, לרדת ממנו, להעמיס ולפרוק מטען מתא המטען ואסור לו לגבות תשלום על כיסא גלגלים.  אך מותר לו לסרב להסיע יותר מכיסא גלגלים אחד. אסור להפלות נוסע בגלל מוגבלותו, וכן אסור לגבות תשלום נוסף על התאמת השירות לצרכים המיוחדים.

אם בכל זאתם נתקלתם באפליה כזו פנו ליחידה המשפטית לפניות הציבור בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. אם נתקלתם בסירוב להסעה, מחיר מופקע,  שפה לא נאותה, אלימות או הטרדה פנו לחברת המוניות או הגישו תלונה  לאגף התחבורה הציבורית במשרד התחבורה.

נסיעה באוטובוס –  הפרדה אינה חוקית

איסור על לשבת במקום כלשהו, למעט במקומות השמורים לבעלי מוגבלויות, הוא עבירה פלילית ולעתים אפליה על רקע מגדרי. גם בקווים שבהם הייתה נהוגה הפרדה כזו הוטלה חובה לתלות שלט שכל אחד יכול לשבת היכן שרוצה ופנייה לאישה לקום ממקומה עשויה להיחשב אפליה על רקע מגדרי.

בעבר אף פיצתה חברת הסעות תלמידות שעמדו במשך  הנסיעה על סך 12 אלף שקלים כיוון שקמו לדרישת זוג גברים חרדים.

זכרו, הזכויות שלכם בתחבורה ציבורית נגזרות  מחוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור וממחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. מי שלא עומד באלה עובר על החוק

שילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה – מהם זכויות העובד? ומה חייב המעסיק לעשות?

תחבורה בתל אביב – קאר2גו, גט טקסי, תחבורה ציבורית – מה עדיף? יתרונות וחסרונות