זכויות עובדים    

מה לעשות לפני פיטורים?

מעודכן ל-01/2019

בקשו פידבק, התחילו לחפש כשחושדים וארגנו את אנשי הקשר – עצות לפני פיטורין

העבודה כבר לא מהנה כמו בהתחלה, הבוס עושה פרצופים, מטילים עליכם יותר או פחות אחריות. כנראה עומדים לפטר אתכם. זה הזמן לחפש את העבודה הבאה

איך יודעים אם עומדים לפטר אותי

אם אתם לא מתפקדים היטב כבר הייתם אמורים לקבל משוב. צריך לבקש פידבק הרבה לפני שחושדים בבעיה. במקרה כזה יאמרו לכם שהמצב לא גרוע כמו שששיערתם, או שייתנו לכם ביקורת בונה.."

כדאי לנסח שאלה קבועה וישירה. אפשר לשאול את המנהלי שירות משהו כמו "איך אני יכול להשתפר.?" חשוב לא להיכנס למגננה כששומעים את התשובה. ייתכן שלא  יאמרו לכם מפורשות שמשרתכם בסכנה אבל אתם תבינו מהמידע המשתמע.

 

מה עושים אם עומדים לפטר אותי

אם אתם כבר יודעים  שתפוטרו בעתיד הקרוב, כדאי להתחיל להתכונן. למשל לחשוב מה אתם רוצים לקחת אתכם – פרטים של אנשי קשר וחברים, מידע שיעזור לכם בראיונות עתידיים, או כל דבר אחר שיעזור לכם.

חשוב לבדוק שיש לכם קרן חירום טובה בחיסכון שלכם, כדי שתוכלו להיעזר בה למשך כמה חודשים ללא משכורת. חשוב גם לקרוא את חוברת זכויות העובד. ייתכן שתמצאו בה משהו לטובתכם, כמו למשל זכות פיצוי על ימי חופשה שלא נוצלו.

בשיחת הפיטורין נסו לברר מה הסיבה הרשמית לפיטורים. ייתכן שהבוס אפילו יסכים לומר שלא פוטרתם.   אבל ייתכן גם  שיאשר את תאריכי ההעסקה שלכם אם יידרש לכך. שיחת הפיטורין היא זמן טוב לכך כי המעסיק ירצה לסיים הכול ברוח טובה. אפשר לנסות גם להשיג לעצמכם פיצוי גדול יותר.

אם נחזור לפידבק ולביקורת, השיחה הזו יכולה להיות הזדמנות לקבל ביקורת בונה. שאלו איפה טעיתם ומה אפשר לשפר, זה יכול לעזור לכם במקום אחר..

 

איך מתחילים בעבודה הבאה

אסור לחכות שיפטרו אתכם כדי להתחיל בחיפושים. אתם חושדים? מתוסכלים? התחילו את החיפוש. שיטה טובה היא לבדוק אצל אנשי הקשר שלכם, בעיקר קולגות מהחברה שעזבו. עצמאים יכולים גם לחפש פרויקטים זמניים עד שימצאו משהו קבוע, כדי שבשיחת הפיטורין יהיה לכם משהו ביד.

חשוב לדעת איך לענות על השאלה לגבי סיבת הפסקת העבודה. אין צורך לומר פוטרתי אבל אסור לשקר. אפשר לומר "לא הייתי מתאים לעבודה, מסיבות אלו ואלו ואני מוצא שבתפקיד שאליו אני מתאיין אמצא את התכונות שאני מחפש". בכל מקרה אל תהיו מתוסכלים, אם אפשר קחו כמה ימי מנוחה וחשבו מסלול מחדש.