שוק ההון    

מחירי הזהב בשיא של 5 שנים

קרדיט: shutterstock

בעקבות ההודעה המאותתת על הורדת הריבית וכן היחלשות הדולר מחירי הזהב מזנקים לכ-1378 דולר לאונקייה

רק לאחרונה דווח בהון על חיפושי זהב נרחבים באילת, ונראה שהסורקים יודעיםם מה הם מחפשים. מחירי הזהב מזנקים בכ-3% בבורסות אסיה בעקבות ההודעה הפייסנית של הפד, שהשאיר את האפשרות להורדת הריבית בעתיד, למחיר של כ-1,378 דולר לאונקיה.

הבנק הפדרלי של ארה"ב הותיר את הריבית ברמה של 2.25%-2.5% לאחר ישיבה מתוחה בת יומיים שבה היה אמורים להחליא אם להוריד את הריבית או להשאירה ללא שינוי וכן לאותת לבאות. החלטת הריבית היתה בהתאם לתחזיות המוקדמות של האנליסטים בשוק, אך כאמור הפד צופה הורדת ריבית אחת לפחות -2020. בעקבות זאת צנחה תשואת האוצר מתחת ל-2% בפעם הראשונה מאז נובמבר 2016 ושברה מחסום פסיכולוגי.

הציפייה שהפד יוריד את הריבית בשנה הבאה הפכה את הזהב לאטרקטיבי, מסביר רוב קרנל, כלכלן בכיר ב-ING. אנליסט שוק אחר, האן טן שעובד בפורקס, שייך את עליית מחיר הזהב להיחלשות הדולר לאחר הודעת הפד: "ההיחלשות של הדולר שבאה לאחר ההודעה הפייסנית של הפד הציתה עלייה במחירי הזהב, על בסיס התחזית העגומה בסך הכל שנצפית כרגע לכלכלה הגלובלית", הוא רשם בהודעה.

הסיבה שמחירי הזהב עולים היא מכיוון שלזהב אין ריבית או לפחות הריבית שלו נמוכה. כשהריבית בשווקים נמוכה,  ההשקעה בזהב הופכת אטרטיבית.  הריבית הנמוכה טובה לזהב שכן זהב לא מספק תשואה שוטפת (להבדיל מנכסים ריאליים), ולכן אם אין אלטרנטיבות השקעה טובות (ריבית גבוה) הזהב אמור להיות אטרקטיבי. עם זאת למרות הריבית הנמוכה הזהבה היו תקופות ארוכת שבהן הזהב ירד אפילו ביותר מ-30%.

לרוב במבחן המציאות, משבר בשווקים מאיץ עדיין את הביקושים לזהב – אולי לא לסחורה עצמה, אלא לניירות ערך, וחוזים על הסחורה – אולי זה עניין פסיכולוגי, שכן הזהב עדיין נתפס כחוף מבטחים אצל רבים, למשל ביום שבו התפרסמו תוצאות משאל העם על הברקזיט,והבריטים הצביעו לצאת מגוש האירו, הזהב זינק במעל 5%! (ראו עוד: איך משקיעים בזהב?

הבהלה לזהב – עכשיו באילת