מדריכי דירה ומשכנתא    

מחיר למשתכן – עיכוב במסירת הדירות

מעודכן ל-08/2018

טוב, זכיתם בדירה במחיר למשתכן. זו התחלה טובה. מדובר על הנחה אמיתית, למרות שכאשר מדובר בפריפריה, ההנחה הזו כבר לא משמעותית. במרכז יש הנחה מרשימה (עדיין), אבל במרכז אין הרבה דירות שמשווקות דרך מחיר למשתכן.

בכל מקרה, שלב א '- שלב הזכייה.

בשלב ב' אתם מרימים טלפון לקבלן, והוא שואל אתכם – "מה אתם רוצים ממני בכלל? אין לי עוד אישור לכלום . אני בשלב שקיבלתי הודעה על זכייה בקרקע, אבל אין תוכנית אין כלום".

 טוב, לפחות זכיתם, משהו כמו חצי שנה אחרי, אתם מקבלים מהקבלן הודעה להגיע, ואז מוסרים לכם את המידע על הדירה שקיבלתם –  האם  זה מה שרציתם – כיווני אוויר, דירה ראשונה? לא בטוח. יש הרבה ביטולים.

אבל נהיה אופטימים . קיבלתם דירת חלומות. אתם מעוניינים בה. עברה כבר חצי שנה אולי שנה מהזכייה. לאן הולכים מכאן? ובכן, עקרונית, הבנייה של כל פרויקט על ידי הקבלן שזכה במכרז במחיר למשתכן, תחומה בפרק זמן המוגדר מראש (בהתאם למכרז שפרסמה המדינה, שכלל גם אבני דרך המחייבות את הקבלן עד קבלת טופס 4/ טופס אכלוס). אם הקבלן לא יעמוד בדד ליין, אז ניתן לחלט לו את הערבות (נקבע עקרונית לפי 66 שקל למ"ר של פרויקט). אבל מן הסתם בשלב הבסיסי יגידו לו – "נונונו, תזדרז".

אבל רגע – בעיה. הקבלן התחייב למועד סים הבנייה. יש הבדל בין מועד סיו הבנייה ומועד מסירת הדירות לרוכשים. תאריך המסירה של הדירות נקבע בהסכמי המכר שחותמים הקבלנים מול הזכאים. בחלק גדול מחוזי המכר בכלל ובמחיר למשתכן בפרט, תאריך מסירת הדירות לרוכש מאוחר בחודשים לא מעטים ביחס לסיום הבנייה.

הסיבה היא שהיזמי והקבלנים רוצים ללכת על בטוח. למה להם להתחייב לתאריך לחוץ, ואז לא לעמוד בו? הם מלכתחילה מספקים תאירך מאוחר בידיעה שיעמדו בו, ולא יצטרכו לשלם קנסות על איחור.

מעבר לכך, קבלן שזכה במכרז יכול לפנות למשרד השיכון או לרשות מקרקעי ישראל ולבקש ארכה באם יש סיבות טובות, וכך להאירך את משך הבנייה. בפועל,  משך הבנייה על פי חוזי מחיר למשתכן עומד על  20 חודשים, אלא שבמקרים מסוימים זה כבר עלה ל-36 חודשים בגלל סיבות אוביקטיביות. הגדלת משך הבנייה תפסה רוכשים רבים לא מוכנים. וחשוב לזכור – לא מדובר בחריגה מתנאי המכרז, אלא פשוט שינוי תנאי המכרז.

הבעיה שהרוכשים במקרים רבים, ימצאו את עצמם מקבלים את הדירה רק לאחר 4 שנים מהזכייה. האם זה ריאלי? 4 שנים של המתנה. מעבר לכך, מדובר בתקופה ארוכה שבה הם יצטרכו לגור בשכירות – כלומר יהיו להם הוצאות כפולות – משכנתא שכבר התחילו לשלם על הדירה החדשה לצד שכירות על הדירה שבה הם מתגוררים.

  במשרד השיכון הסבירו כי בין קבלת טופס 4 לבין אכלוס הדירות בפועל יש פער זמנים. פער הזמנים הזה יכול להיות ממושך מכיוון שיש תהליכים שקשורים  לצורך לקבל אישורים שונים ופעולות שונות לרבות חיבור הדירות לחשמל – תהליך שמסתבר לוקח זמן ממושך, אפילו חודשים.

מחיר למשתכן – כל מה שצריך לדעת

מחיר למשתכן – חצי הכוס הריקה 

משכנתא במחיר למשתכן