חדשות    

מיטב: החוב למשקי הבית בישראל גדל בפער לעומת המדינות המפותחות, המשק רגיש מאוד לריבית

מעודכן ל-06/2023

מחירי השכירות בישראל עומדים להתמתן בשנתיים הקרובות. זאת לאור העובדה כי בפרק הזמן הזה עומדות להשתחרר לשוק דירות חדשות רבות. כך סבורים כלכלני ביטת ההשקעות מיטב, בראשות הכלכלן הראשי אלכס זבז'ינסקי. לדבריהם, רוב הדירות האלה כבר נמכרו, כך שלא ישפיעו על מחירי הדירות לרכישה, אבל כן יגדילו את היצע הדירות להשכרה.

עוד סבורים כלכלני מיטב כי הצמיחה במשק תושפע מעליית הריבית בעוצמה גדולה יותר מאשר מדינות אחרות. לדבריהם, החוב למשקי הבית בישראל גדל בשליש מאז 2019, וזהו הקצב הגבוה ביותר בקרב המדינות המפותחות. השילוב בין הגידול המהיר בחוב ערב עלייה חדה בריבית,עם משקל גבוה יחסית של החוב בריבית משתנה, הופכים את ישראל לרגישה במיוחד לעליית הריבית.

באשר לעולם, סבורים במיטב כי מספר גבוה של בנקים מרכזיים במערב מספקים הפתעות "נציות" בעקבות אינפלציה דביקה. באופן לא שגרתי, בעיית האינפלציה במדינות המפותחות חמורה יותר מאשר במדינות המתפתחות, ולראשונה מזה שנים רבות האינפלציה במפותחות דומה לזו שבמתפתחות. מנגד, הריבית במדינות המפותחות נמוכהמהריבית במדינות המתפתחות. לדברי כלכלני מיטב, בזכות ההשתלטות המוצלחת יותר על האינפלציה, חלק מהמדינות המתפתחות צפויות כבר בחודשים הקרובים לשנות מדיניות לכיוון של הורדות ריבית. השווקים מגלמים הורדת ריבית קרובה בעיקר במדינות דרום אמריקה ומזרח אירופה.