חדשות    

מינואר – עסקים שלא יטמיעו התקן EMV לסליקה של כרטיסי חיוב ישאו באחריות על שימוש לרעה בכרטיס

מולטי תמורה - לאומי קארד

עסקים שמחזור העסקאות שלהם מול חברת כרטיס האשראי גדול מ-5 מיליון שקל יהיו חייבים לאמץ אץ תקן ה-EMV עד ל-1.1.19 אחרת ישאו באחריות לשימוש לרעה בכרטיסי אשראי.

יחד עם זאת, נמסר מהפיקוח על הבנקים, הוחלט כי במטרה לסייע לעסקים קטנים ולהקל עליהם בתהליך יישום התקן תינתן להם תקופת היערכות נוספת. לפיכך, מנגנון הסטת האחריות יושת על בתי עסק שמחזור העסקאות שלהם מול הסולק אינו עולה על 5 מיליון שקל החל מ- 1.1.20.

בוודאי שמתם לב שעל כרטיס האשראי לכם מוטבע צ'יפ. מה שלא ידעתם שבארץ כמעט ולא נעשה שימוש בצ'יפ הזה, שנועד להגביר את הבטיחות שבשימוש בכרטיסי החיוב ולמנוע אפשרות של הונאה ושימוש לרעה בהם.

על מנת לתמרץ, או שניתן לאמר – לאלץ, את העסקים לאמץ את השימוש בטכנולוגיית ה-EMV פירסם הפיקוח על הבנקים, בשנים האחרונות, מספר הנחיות בנושא.

בדומה לתהליך שהתבצע במדינות רבות בהן הוטמע התקן, נקבע בהוראה 472 מנגנון הסטת האחריות לנזק (liability shift). המנגנון קובע שבמקרה של תשלום באמצעות כרטיס חיוב חכם בבית עסק שבו לא מותקן מסוף EMV, הסולק אחראי להשיב ללקוח את סכום החיוב הנובע משימוש לרעה, והוא רשאי להסיט את האחריות לבית העסק. מטרת המנגנון האמור הוא להוביל לכך שכלל העסקים יערכו ויטמיעו את המסופים והתוכנה הנדרשים, וכך לא יישאו באחריות, והשוק כולו יהפוך לשוק תשלומים מתקדם.

עם זאת, הסבת השוק דורשת שדרוג של המסופים הקיימים במסופים שתומכים בתקן, כדי שיוכלו להעניק ללקוחות חוויית תשלום מתקדמת ובטוחה.

בנק ישראל מפרסם כי הוחלט לאשרר את מועד תחילת מנגנון הסטת האחריות ליום 1.1.19, כך שבית עסק שלא יתמוך ביצוע עסקאות בתקן EMV, וימשיך לעבוד בשיטת הפס המגנטי, יהיה חשוף לנזקי הונאה.

מהפיקוח על הבנקים נמסר כי המטרות של קידום הנושא הן קידום החדשנות בתחום התשלומים, לרבות ביצוע תשלומים ללא מגע באמצעות הטלפון סלולרי, חיזוק התחרות בתחומי הנפקה וסליקה באמצעות הסרת חסם לכניסת שחקנים חדשים מהארץ ומחו"ל והפחתת סיכוני זיוף ושימוש לרעה בכרטיסי חיוב באמצעות שדרוג מנגנוני האבטחה, לרבות הקשת קוד סודי במועד התשלום.

לוחות הזמנים להפעלת מנגנון הסטת האחריות עודכנו בעבר, נוכח העובדה שהזמינות של מסופים התומכים בתקן הייתה נמוכה. כעת, בעקבות הגידול בכמות המסופים הפרוסים בבתי העסק שתומכים בתקן  EMVוכן לאור מגוון דגמי המסופים שמוצעים למכירה, בשלו התנאים להפעלת מנגנון הסטת האחריות.

לעסקים גדולים, שטרם הטמיעו מסופים תומכי EMV והתקינו את התוכנה הנדרשת, מומלץ לפעול להיערכות מהירה, וכך לא לספוג את הסטת האחריות עליהם במקרה של הונאה.

הלקוחות, מחזיקי כרטיס אשראי, כבר היום ערוכים ומחזיקים כרטיס "חכם" (עם צ'יפ מיוחד), שתואם את השיטה החדשה, ולכן עליהם יוטל להתרגל להקליד את הקוד של הכרטיס בעת ביצוע עסקות, כפי שנעשה בעת תשלום במדינות אירופה וארה"ב.

המפקחת על הבנקים: "אימוץ מלא של תקן  EMV בישראל יאפשר לקדם חדשנות בתחום התשלומים, להגביר את התחרות ולהפחית את סיכוני זיוף ושימוש לרעה בכרטיסי אשראי. אנו קוראים לכל העסקים להיערך לתקן החדש –  לעסקים הקטנים יינתן זמן היערכות ארוך יותר מאשר לעסקים גדולים. התאמת המסופים לתקן החדש תאפשר לבית העסק ליהנות משירותי תשלום מתקדמים ותבטיח אותו מפני מקרי הונאה."

כרטיס אשראי לילדים – מה האפשרויות? יתרונות וחסרונות

איך מבטלים עסקאות בכרטיס אשראי?