חדשות    

מכון אלרוב עם נתונים הפוכים משל הלמ"ס: ירידה של 3.5% במחירי דירות יד שניה בת"א

בעוד הלמ"ס מראה עליית מחירים ביחס לרבעון הקודם, מכון אלרוב התמקד בדירות יד שנייה והראה שדווקא חלה ירידה

מכון אלרוב מציג נתונים הפוכים משל הלמ"ס, לפיו חלה בשוק הדירות יד שנייה ירידת מחיר של 1.2% לעומת רבעון הרביעי של 2018, וירידה של 1.4% בהשוואה לרבעון הראשון המקביל בשנה שעברה.

בתוך שנה  חלה ירידה בדירות שלושה חדרים, ירידת המחירים החדה ביותר בשיעור של 1.6%, בדירות ארבעה חדרים חלה ירידה קטנה יותר של 0.2% בלבד במחיר ובדירות חמישה חדרים חלה ירידת מחיר של 1.1%. עם זאת, בלמ"ס טוענים כי בחודשים פברואר ומרץ חלה עלייה שנתית מתונה של 0.5% במחירי הדירות.

ההבדל הוא שמדד מחירי הדירות של הלמ"ס כולל את כלל העסקאות לרכישת דירה, בהן דירות חדשות המהוות 20% מהעסקאות, ואילו במקרה זה נסקרו דירות יד שנייה בלבד. יתר על כן, נתוני הלמ"ס זמניים ומתעדכנים בהמשך.

באשדוד ובירושלים הירידה הכי גדולה, בבת ים ורחובות עלייה

בחלוקה גיאוגרפית באשדוד חלה ירידת המחיר החדה ביותר בשנה, בשיעור של 6.6%. ירידה משמעותית חלה בירושלים בשיעור של 4.5%, ובתל אביב־יפו חלה ירידה בשיעור של 3.5%. מנגד, את העלייה השנתית החדה ביותר במחירי דירות יד שנייה רשמה בת ים עם 5%, ואחריה רחובות עם 4% עלייה, רמת גן עם 1.2% עלייה ובאר שבע עם 1.1% עלייה.

לעומת הרבעון האחרון של 2018, ירידת המחיר החדה ביותר נרשמה בירושלים, עם קרוב ל־6% ירידה, ובחדרה נרשמה ירידה של כ־4%. לעומת זאת בבת ים חלה עלייה של 1.6%, בבאר שבע עלייה של 1.4% ובפתח תקווה עלייה של 1.2%.

מחירה הממוצע של דירת ארבעה חדרים עמד ברבעון הראשון של 2019 על 3 מיליון שקל בתל אביב, 1.9 מיליון שקל בירושלים, 1.2 מיליון שקל בחיפה ו־1 מיליון שקל בבאר שבע. ברמת גן עומד מחירה של דירת 4 חדרים על 2.1 מיליון שקל, בראשון לציון 1.9 מיליון שקל ובפתח תקווה 1.7 מיליון שקל.

עוד עולה מהמחקר כי חלה דווקא ירידה בשכונות החמישון התחתון, ואיתן העיר התחתית בחיפה או שכונת גיורא ברמלה. בשכונות אלה חלה ירידת מחיר ממוצעת של 2.8% לאורך השנה. בחמישון השני, הכולל למשל את קרית משה ברחובות, קריית חיים בחיפה או שכונה ג' בבאר שבע, חלה ירידה שנתית ממוצעת של 1.7%. בחמישון הגבוה ביותר, הכולל שכונות כמו פרדס רייספלד בקריית אונו, כרמליה בחיפה או הר נוף בירושלים, חלה ירידת מחיר ממוצעת של אחוז.

עם זאת, למרות שהמחקר מראה על ירידת מחירים ברבעון הראשון של 2019, עדיין ירידת מחירים לא צפויה. השינויים התרחשו ברבעון שקדם למערכת הבחירות האחרונה, ומייצג תקופה של חוסר ודאות ושל המתנה לצעדי הממשלה הבאה, וזה יימשך עד ספטמבר, אומר פרופ' דני בן שחר, עורך המחקר.

על מכון אלרוב

מכון אלרוב לחקר הנדל"ן הוקם בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב כמוסד למחקר והעברת ידע עדכניים בתחום הנדל"ן, על כל היבטיו התיאורטיים והיישומיים. בתוך כך, מכון אלרוב לחקר הנדל"ן שואף לקדם את הידע בתחום הנדל”ן באמצעות מחקר חדשני בשדה הנדל״ן במובנו הרחב, הכשרה של דור העתיד של מנהיגי שוק הנדל״ן ומקבלי ההחלטות בו וניהול פורומים מקומיים ובינלאומיים לחוקרים, עושי-מדיניות ומקצוענים בתעשייה. המכון חותר לשמירה על מצוינת אקדמית ולמעמד בינלאומי משמעותי במחקר הנדל״ן.

מטרותיו:

  1.  קידום ועידוד מחקר אקדמי תיאורטי ויישומי של שוקי הנדל"ן במובנו הרחב בישראל ובעולם.
    2. הכשרה של סטודנטים, אשר יהוו את דור העתיד של מקבלי ההחלטות בשוק הנדל"ן ובמגזר הפרטי והציבורי.
    3. השפעה על סדר היום הציבורי של שוק הנדל"ן בישראל ובעולם באמצעות הכנה של ניירות מדיניות ועריכה של פורומים בנושאים אקטואליים לשוקי הנדל"ן.

בבסיס פעילותו של המכון עומדת הכוונה לעודד את חוזקו של סקטור הנדל"ן בישראל באמצעות קידום יזמות יעילה והוגנת וכן להגביר את השקיפות בהתנהלות שוק הנדל"ן בישראל.

הלמ"ס משנה את חישוב מדד מחירי הדירות

אלרוב – עלייה של 127 מיליון שקל בשווי נכסים ; חוזה רווח תפעולי שנתי של 117 מיליון שקל במלונות