מדריכי השקעות    

מכפיל רווח – מה זה, איך מחשבים אותו ואיך נוכל להיעזר בו כדי להחליט איזו מניה לקנות?

מכפיל רווח הוא נתון חשוב מאוד, אבל אל תתייחסו אליו כתורה מסיני. יש להבין אם משתמשים במכפיל רווח היסטורי שהוא פחות חשוב לעולם ההשקעות, לעומת מכפיל רווח עתידי שהוא החשוב יותר ויש להבין את מכלול הפרמטרים המשפיעים על החברה ועל הערכת השווי שלה ולא רק למכפיל הרווח. לדוגמה, חשוב להבין אם לחברה יש נכסים עודפים, התחייבויות אחרות שאינן תפעוליות - אם למשל לחברה יש נכס מקרקעין גדול מעבר לפעילותה השוטפת זה כמובן אמור להתווסף לשווי. אם יש לה חוב פיננסי גדול זה אמור לרדת משוויה. ולכן, חשוב גם להשוות את מכפיל הרווח התפעולי

מעודכן ל-10/2022

"מכפיל רווח" – מכפיל רווח הוא אחד המושגים החשובים ביותר בעולם ההשקעות. מכפיל רווח מבטא באופן מתמטי את השווי של החברה חלקי הרווחים שלה. המשמעות היא – תוך כמה זמן המשקיע יחזיר את השקעתו במניה. ככל שמכפיל הרווח קטן יותר לכאורה זו השקעה טובה יותר. מכפיל רווח הפך בשנים האחרונות לכלי המרכזי בעולם ההשקעות כאשר בוול סטריט מתמקדים בנוסחה מעט שונה – שווי המניה כלומר מחיר המניה חלקי הרווח למניה. זו כמובן נוסחה זהה רק בצורה אחרת, והתוצאה כמובן זהה.

אז כנראה שנתקלתם במונח הזה פעמים רבות. הוא מופיע כמעט בכל ניתוח של שוק מניות וחברות, אבל האם אתם יודעים באמת מהו ומה המשמעות שלו, מתי כדאי וחשוב להשתמש בו ומתי דווקא לא?

מכפיל רווח הוא אינדיקטור כלכלי המשמש להערכת שווי של חברות. הוא מוגדר כאמור כיחס בין שווי השוק של החברה לבין הרווח הנקי השנתי שלה. זהו כלי חשוב בניתוח כדאיות בהשקעה, והוא נפוץ בעיקר בהערכות שווי של מניות – אבל לא רק. חשוב לזכור, נפוץ ככל שיהיה, ישנם עוד פרמטרים רבים שקובעים אם השקעה מסוימת היא יקרה, זולה או במחיר הנכון. אז מה זה בעצם מכפיל רווח? איך מחשבים אותו ומתי משתמשים בו?

מה המשמעות של מכפיל רווח?

המשמעות של המכפיל היא בעצם מענה על השאלה: אם היינו קונים היום את מניות החברה, בתוך כמה זמן נקבל את השקעתנו בחזרה באמצעות רווחי החברה? זאת בהנחה שהרווחים של החברה יישארו קבועים.

למשל: אם חברה נסחרת במכפיל 10, הכוונה היא שאם נרכוש את מניותיה היום, הרווחים יחזירו את ההשקעה בתוך 10 שנים, ולאחר מכן נתחיל להרוויח. כך לדוגמה, אם נרכוש עסק במיליון שקל, ובכל שנה העסק ירוויח 100 אלף שקל, בתוך עשר שנים נחזיר את ההשקעה ורק אחר כך נתחיל להרוויח.

אם נקנה חברה שנסחרת בבורסה, ושערה יעלה בעוד רווחיה יישארו קבועים, נקבל מכפיל גבוה יותר והמניה תיחשב ליקרה יותר. נניח לדוגמה שהחברה שווה 3 מיליון שקלים ומרוויחה 100 אלף שקל – מכפיל הרווח הוא 30, המשקיע יחזיר את השקעתו אחרי 30 שנה. זו על פניו נראית השקעה פחות טובה מאשר במניה במכפיל 10, אבל חשוב להדגיש – מכפיל רווח זה רק אחד מהפרמטרים להשקעה.

כיצד נחשב?

בגדול, החישוב הוא פשוט מאוד. המכפיל מבטא את היחס בין שווי לרווח. אם רוצים לחשב את המכפיל השנתי של מניה, ניקח את שווי השוק של המניה ונחלק אותו ברווח הנקי של המניה ב-12 החודשים האחרונים. זהו מכפיל היסטורי המתבסס על נתונים היסטוריים ידועים. אפשר במקרה הזה להשתמש בשווי השוק שהיה ידוע בסוף הרבעון האחרון, לצד שווי השוק האחרון הידוע.

אבל, ייתכן שמאז שפורסמו הדוחות הכספיים של החברה חלו שינויים, ויש לנו אפשרות לחזות מה יהיו הרווחים של החברה – או שהיא בעצמה פרסמה תחזית רווח או שאנליסטים פרסמו תחזיות על הרווח הצפוי של החברה לרבעון האחרון או לשנה כולה. במקרה כזה לוקחים את הרווחים שכבר ידועים, למשל של שני הרבעונים האחרונים, ומחברים אליהם את הרווחים הצפויים בשני הרבעונים הקרובים, וכך מקבלים אומדן של רווחים צפויים במשך השנה.

מחלקים את שווי השוק הנוכחי בסך הרווח השנתי הצפוי ומקבלים את מכפיל הרווח השנתי הצפוי. כלומר, מה צפוי להיות מכפיל הרווח וזה חשוב יותר ממכפיל הרווח ההיסטורי, כי אחרי הכל, עולם ההשקעות והמחירים בבורסה נעים בהתאם לציפיות ולא בהתאם לעבר. מה זה חשוב שהמכפיל היה 30 אם מכפיל הרווח העתידי הוא 10? 

ואיך משתמשים במכפיל כדי להשוות בין חברות?

אם מסתכלים על הטבלאות המשוות את מכפילי המניות בבורסה, ניתן לראות מניות שנסחרות במכפיל נמוך מאוד של פחות מ-7 ויש מניות שנסחרות במכפיל גבוה מאוד של למעלה מ-50. אם כך – האם המניות עם המכפיל הנמוך יותר הן גם הכדאיות יותר להשקעה? לא בטוח. וכאן צריך להבין את המשמעות השנייה של המכפיל. מכפיל גבוה מבטא גם את הציפיות של השוק לגבי רווחיה העתידיים של החברה. לכן, לרוב נראה חברות רווחיות מאוד הפועלות בשווקים מסורתיים הנסחרות על פי מכפיל נמוך יחסית לכלל השוק, ומצד שני, חברות שלא מרוויחות כמעט, עם מכפילים גבוהים מאוד. לכן, הדרך הנכונה להשוות מכפילים היא בין חברות בעלות אותם מאפיינים, כמו למשל בין חברה העוסקות במסחר אלקטרוני לבין חברה מתחרה שלה. השוואה על פי מכפיל בין חברות ממגזרים בעלי מאפיין צמיחה שונה, תיתן תוצאות מטעות.

למשל טוויטר ופייסבוק. שתיהן חברות העוסקות ברשתות חברתיות. פייסבוק נסחרת לפי מכפיל 15 וטוויטר לפי מכפיל 50 . מצד אחד, אם רווחי שתי החברות יישארו כמו שהם היום, המשקיעים בפייסבוק יחזירו את השקעתם בתוך 15 שנים. המשקיעים בטוויטר יחזירו את השקעתם בתוך 50 שנים. לכאורה, לא כדאי להשקיע בטוויטר, הרי המשקיע יזכה לראות רווחים מהשקעתו בעוד הרבה שנים,  אולם, מכפיל הרווח של טוויטר מבטא הנחה של המשקיעים שהצמיחה של טוויטר תהיה מהירה מאוד והרווחים שלה יגדלו. בפייסבוק לעומת זאת, הציפייה היא לצמיחה איטית יותר, ולכן המכפיל נמוך יותר (במיוחד על רקע ההאטה ואפילו הקיפאון בצמיחה ברבעונים האחרונים).

אם היה מדובר בחברות עם מאפיינים זהים ומכפילים שונים, ניתן היה לומר שהחברה עם המכפיל הנמוך יותר, כדאית יותר להשקעה.

אז כשבאים לבדוק באיזה מניה להשקיע, כדאי מאוד להכיר את מכפיל השוק, להבין את המשמעות שלו ולעשות בו שימוש – לצד כלים אחרים לבחינת כדאיות השקעה. חשוב להבין מה הרקע של החברה, את התחום שבו היא פועלת, את המתחרות, מהו קצב הצמיחה בענף וכן לבדוק פרמטרים אחרים שיסייעו להעריך את כדאיות ההשקעה.

IPO  – הנפקה ראשונה לציבור; האם כדאי להשקיע במניות כאלו?

לסיכום: מכפיל רווח הוא נתון חשוב מאוד, אבל אל תתייחסו אליו כתורה מסיני. יש להבין אם משתמשים במכפיל רווח היסטורי שהוא פחות חשוב לעולם ההשקעות, לעומת מכפיל רווח עתידי שהוא החשוב יותר ויש להבין את מכלול הפרמטרים המשפיעים על החברה ועל הערכת השווי שלה ולא רק למכפיל הרווח. לדוגמה, חשוב להבין אם לחברה יש נכסים עודפים, התחייבויות אחרות שאינן תפעוליות – אם למשל לחברה יש נכס מקרקעין גדול מעבר לפעילותה השוטפת זה כמובן אמור להתווסף לשווי. אם יש לה חוב פיננסי גדול זה אמור לרדת משוויה. ולכן, חשוב גם להשוות את מכפיל הרווח התפעולי (הרחבה על מכפילי הרווח לרבות מכפיל הרווח התפעולי)