מדריכי דירה ומשכנתא    

מצמצמי דיור במקום משפרי דיור – עולם רכישת הנדל"ן של המבוגרים

מעודכן ל-04/2022

יותר ויותר מבוגרים מגלים שהבית שבו הם מתגוררים כבר אינו מתאים לצורכיהם. מדובר בדרך כלל על בני זוג בשנות ה-60 לחייהם שכבר לא זקוקים לבית גדול אחרי שהילדים עזבו את הקן. השטח שעומד לרשותם גדול מדי ומיותר, יש הרבה דברים שדורשים תחזוקה, ויש בלאי טבעי.

גם אין סיבה בגיל המבוגר לגור בבית שדורש הרבה תחזוקה. לכך נוספות צרות כמו מדרגות, כי בגיל מסוים נהיה קשה יותר ויותר לגור בקומה שלישית בלי מעלית. מנגד, הם עדיין לא מאוד מבוגרים בשביל להמיר את המגורים העצמאיים למגורים בדיור מוגן, למשל.

לכן, אם בעבר הם השתייכו לקבוצת משפרי הדיור – רכשו דירות גדולות יותר, מרווחות יותר, הרי בגילאים המבוגרים יותר הם מעדיפים לצמצם את שטח הדירה. אגב, זה לא אומר בהכרח שהדירה פחות טובה או פחות יקרה, זה תלוי כמובן באזור.

ואכן, בגיל הזה לרבים כבר יש גם כסף בצד וזה מאפשר להם לקנות דירות באזורים יותר מבוקשים וקרובים לעבודה או למתחמי בילוי. לדוגמה, מרכז תל אביב נהנה בעשור האחרון מנהירה של מבוגרים שרוצים להיות קרובים למרכזי הבילוי – תיאטרון, מוזיאון, בתי קולנוע ועוד.

פלח של חברות הנדל"ן

גם חברות הנדל"ן שמו לב לפלח שוק זה, שלרוב מבוסס יותר וגם נחסכות ממנו ההוצאות על הילדים, כך שיש להם כסף לעבור לדירה שמתאימה להם יותר ובאזור מתאים יותר.

על פי סקרי שוק, המבוגרים שרוצים לעזוב את ביתם הגדול עושים זאת מכמה סיבות – ראשית, הם לא רוצים מדרגות, אלא דיור שטוח, וכן מטבח גדול ופינת אוכל גדולה, עם חצר מרווחת כשמדובר בדירת גן, או מרפסת אם מדובר בדירה רגילה או פנטהאוז. הם גם לא מתלהבים משיפוצים. רבים מהזוגות האלו גרו בבתים צמודי קרקע ורוצים להישאר או לעבור למרכז לסביבת מגורים תומכת. סיבה אחרת, מלבד הקיצוץ בעלויות השוטפות, היא ההבנה שעכשיו זה הזמן שלהם לדאוג לעצמם ולצרכים שלהם ולא לדאוג לאחרים.

רבים כאמור מעוניינים לעבור לתל אביב, אבל באזור המרכז גם רמת גן וגבעתיים מבוקשות. התופעה מוכרת גם במטרופולינים אחרים, כגון אנשים עוברים מהיישובים הקטנים שליד באר שבע אל העיר הגדולה, במקום לטפל בבריכה ובגינות הם נהנים מאזור מבוקש ליד מרכזי קניות ובילוי.

לא צריך משכנתא

מרבית מצמצמי הדיור לא נעזרים במשכנתא, ומממנים את הדירה החדשה ממכירת הבית הישן או מחסכונות. הם גם משקיעים בעיצוב ובריהוט יותר. כאשר הם עושים את הצעד של מעבר לדירה חדשה וקטנה יותר, הם כמעט אף פעם לא יעבירו אליה את הריהוט ששימש אותם בבית הגדול, מלבד פריטים סנטימנטליים מסוימים, אלא יעדיפו להחליפו בפריטים חדשים. פעמים רבות הם מבקשים לשנות את חלוקת החדרים בתוך שטח הדירה, כך שיהיו בה פחות חדרים אבל יותר גדולים ומרווחים. את החדרים שהם בוחרים להשאיר הם מייעדים לחדר שינה זוגי גדול, או לשני חדרי שינה נפרדים למי שמעדיפים לישון בנפרד, וכמובן לסלון, כך שיוכלו לארח בו בנוחות. החדרים האחרים בדירה החדשה משמשים לרוב כחדרי משחקים לנכדים וגם כחדרי עבודה.

למרות הבית החדש, והיתרונות שהוא מביא עימו, צריך להביא בחשבון שהמעבר מהבית הגדול כרוך לעתים בכל זאת בקשיי הסתגלות, בעיקר למי שבחרו לעבור מבית גדול, רחב ידיים, פרטי וצמוד קרקע, לדירה בבניין משותף עם שכנים מסביב.

תגובות הילדים

תגובות הילדים למהלך של הוריהם מעורבות. יש כאלה שמאוכזבים שההורים עוזבים את המקום שהכירו כל השנים, יש כאלו ששמחים, יש כאלו שאפילו מרוויחים מכך שההורים עוברים למקומות קרובים יותר לאלו שבהם הם גרים בשכירות.

עודף כסף

יתרון גדול של רבים מצמצמי הדיור הוא שהם נותרים עם עודף, כי הדירה קטנה יותר, דורשת פחות תחזוקה ובעלת פחות אלמנטים יקרים. ובלי המשכנתא ועם ההון העצמי מהדירה הנמכרת זה יכול להיות נכון יותר וכלכלי יותר גם לתקופת הפנסיה.

למי מתאימות דירות 2 חדרים והאם כדאי להשקיע