מיסים    

מקבלים הכנסות מגוגלאדסנס? אתם (כנראה) חייבים במע"מ

מעודכן ל-03/2018

 

מקבלים הכנסות מגוגלאדסנס? אתם (כנראה) חייבים במע"מ

האם קבלת כספים מגוגל במסגרת גוגל אדסנס ובכלל, מחויבת במע"מ (מס ערך מוסף)? ובכן, עד לא מזמן הסוגיה הזו ממש לא היתה ברורה, כשרבים סברו שמאחר שגוגל היא גוף זר, אין חובת מע"מ על תשלומים ממנו אל הגוף המקומי, ולכן לא שילמו מע"מ. אבל, פרשנות של רשות מס הכנסה במסגרת דיונים מול חברת תקשורת גדולה, עשויים ללמד, שהפרצה הזו נסגרה.

חברת גוגל עצמה לא משלמת מע"מ על עסקאות בישראל, אבל מה עם החברות המקומיות שעובדות איתה? בספטמבר 2010 הגישה קבוצת התקשורת (שמה לא פורסם, אך מדובר בגוף גדול שמחזיק גם ערוץ טלוויזיה וגם אתר אינטרנט) בקשה להחלטת מיסוי (פרהרולינג) לגבי התקשרותה מול חברת גוגל. החברה ביקשה מרשות המס, כי היא כספקית המעמידה שטחי פרסום לגוגל תוגדר כלא חיייבת במע"מ (חייבת במע"מ בשיעור אפס).

רק במארס 2014 השיבה הרשות לחברה כי עסקות כאלו חייבות במע"מ מלא, כיוון שחברת גוגל פועלת בישראל ואינה מתאימה להגדרה "תושב חוץ" הקבועה בחוק מע"מ והמעניקה את הפטור ממע"מ מול תושבי חוץ. הרשות קבעה כי החלטתה  תהיה תקפה ממועד קבלתה ואילך, אך לא על עסקאות קודמות, מכיוון שמדובר בשינוי מדיניות של הרשות.

החברה לא קיבלה את עמדת הרשות ולא דיווחה ושילמה את המע"מ על עסקאות עם גוגל. ובכלל – רוב הגופים שמקבלים כספים מגוגל וחברות בינלאומיות אחרות (פייסבוק, אמזון ועוד) לא משלמות את המע"מ , בטענה שמדובר בחברות תושבות חוץ, ואין לשלם מע"מ. רשות המס לא נכנסה לעובי הקורה. עם זאת, באפריל 2016 ,ולאחר ביקורת שערך מבקר המדינה בסוגיה זו,  פרסמה רשות המיסים חוזר  בנוגע לפעילות חברות זרות בישראל באמצעות האינטרנט. במקביל, ניסחה הרשות גם תזכיר חוק, הקובע כי חברות זרות המוכרות מוצרים באינטרנט ללקוחות בישראל יחויבו להירשם כעוסקים בישראל ולשלם מע"מ בגין העסקאות שיבצעו. על פי תזכיר החוק,  תושב חוץ המספק שירות דיגיטלי, או מפעיל חנות מקוונת שבאמצעותה ניתן שירות דיגיטלי, יהיה חייב ברישום כעסק בישראל במרשם מיוחד שינוהל לטובת העניין, וכן יידרש להגיש דוח לרשות המסים, בצירוף תשלום המס הנובע ממנו.

רשות המסים גם נפגשת ובודקת חברות מדיה ולקוחות שעובדים מול גוגל ופייסבוק, כדי להיטיב ללמוד על שיטות הפעולה של החברות מול השוק, וכנראה לחייב אותם במע"מ על העסקאות האלו. עם זאת, הרשות עדיין לא פרסמה הנחייה לספקים של חברות אינטרנט גלובליות, המסבירה על אילו עסקאות עם חברות אינטרנט אלה יחול מע"מ בשיעור אפס, ועל אילו לא.

הבעיה היא שנוצר כאן אבסורד – החברות הגלובליות, לרבות גוגל לא רשומות כאן, ולא משלמות מע"מ, אבל הספקים שמספקים להם שטחי מסחר (אתרי תוכן ועוד) כן אמורים לשלם מע"מ על העסקאות.

חברה הרי חייבת במע"מ על עסקאות ומנגד, רשאית לנכות מע"מ בגין תשומות (עלויות). אלא שיש עסקאות החייבות במע"מ בשיעור אפס, ובהן גם אין חיוב במע"מ (חל מע"מ בשיעור אפס) וגם העוסק זכאי לנכות מע"מ בגין תשומות. במצב כזה, החברה מקבלת סובסידיה מהמדינה, והחברה במקרה הזזה היא גוגל.

אם גוגל היתה מגדירה את הפעילות בארץ כפעילות מקומית היא היתה מקזזת מע"מ בגין העלויות שלה, ואז מצד אחד חברות המדיה היו צריכות לשלם מע"מ על פי החוק והתקנות הקיימות, אבל אז ייתכן מאוד שהמחיר לפרסום היה עולה, כי גוגל היתה מאפשרת תשלום גבוה יותר מול סבסוד שהיא מקבלת על ההוצאות (החזר מע"מ תשומות). בינתיים החברות הזרות לא מסכימות להירשם כאן כעוסקות (רובן).

לאחרונה הודיעה רשות המיסים כי החברות האלו – גוגל, פייסבוק, אמזון ועוד, צריכות לשלם מס מלא על פעילותן בישראל.