זכויות עובדים    

משבר הקורונה: האם מותר למעסיק לקצץ בשכר?

מתחם עבודה Regus צילום עודד סמדר
מעודכן ל-07/2020

המצב הכלכלי הקשה במשק אילץ רבים מהמעסיקים לחסוך בתקציב שכר העובדים וזאת באמצעים שונים כגון הפחתה בשכר, צמצום שעות העבודה וביטול הטבות אם גם אתם נפגעתם בשכרכם או בתנאי העבודה, כדאי שתדעו מה הזכויות שלכם

התפרצות נגיף הקורונה והמשבר הכלכלי שבא בעקבותיה פגעו במשק באופן חמור וחסר תקדים, והדבר הביא מעסיקים רבים לנסות לצמצם את הפגיעה הכלכלית בעסק, באמצעות חיסכון בסעיף השכר לעובדים. מלבד שליחת עובדים לחל"ת, חלק לא מבוטל מהמעסיקים מבקשים לבצע הפחתות שכר וביטול הטבות לעובדים.

מעסיק שעקב התפשטות הקורונה אין לו צורך בהעסקה מלאה של העובדים או שאין ביכולתו הכלכלית לשלם את שכרם המלא, אך הוא אינו מעוניין לפטר אותם או להוציאם לחופשה, יועל לנסות להפחית בשכרם או לצמצם את היקף המשרה.

ומה אומר החוק?

מעסיק רשאי לצמצם בהסכמת העובד את היקף המשרה של העובד או להפחית את שכרו, כדי לחסוך בעלויות ההעסקה.

אסור לפגוע בהיקף משרה של עובדת הרה אלא בהיתר מיוחד ממשרד העבודה. איסור דומה חל גם על פגיעה בהיקף המשרה של הורה בחופשת לידה ולאחריה, עובד בתקופת טיפולי פוריות, הורה מיועד, עובד/ת המקבל/ת ילד לאומנה או עובדת השוהה במקלט לנשים נפגעות אלימות – כל אלה מוגנים מפני פגיעה בהיקף משרתם, וצמצום היקף העבודה כרוך כאמור בהיתר ממשרד העבודה.

הפחתת היקף משרה או הפחתת שכר ללא הסכמת העובד מראש, עשויה להיחשב כהרעה מוחשית בתנאי העבודה, שבגינה מותר לעובד להתפטר בדין מפוטר, כלומר, להיות זכאי לפיצויי פיטורים וליתר הזכויות של עובד מפוטר.

מעסיק שאינו יכול להעסיק את עובדיו בשל המצב, יכול להוציא אותם לחופשה ללא תשלום שבמהלכה הם זכאים לקבל דמי אבטלה בהליך מקוצר.

מעסיק רשאי להפחית בהסכמת העובד את שכרו של העובד או את היקף המשרה של העובד, על-מנת לחסוך בעלויות ההעסקה.

קיצוץ השכר יכול להיעשות באחת משתי דרכים:

  • הקטנת היקף המשרה (מספר שעות העבודה בחודש) לצד הפחתת שכר בהתאם;
  • הפחתה בשכר ללא שינוי בהיקף המשרה – כלומר, העובד נדרש להמשיך לעבוד באותו היקף שעות שעבד קודם, אך השכר שלו פוחת (במקרה כזה על המעסיק לוודא ששכרו של העובד לא נמוך משכר המינימום).

שלבי התהליך – המלצה למעסיק

כדאי לנסות לשתף את העובדים בהשפעת משבר הקורונה והנסיבות שהביאו לצורך בהפחתת השכר. שיתוף העובדים בפגיעה בתנאי השכר גם של הדרג הניהולי יכול לסייע לקבלת השינוי ביתר הבנה.

יש לברר אם העובד מסכים להפחתה בהיקף המשרה, ואם כן, יש למסור לו הודעה בכתב על תנאי ההעסקה החדשים.

סכנה: פגיעה בזכויות הפנסיוניות          

חובה לקבל את הסכמת העובד מראש. צמצום היקף המשרה או פגיעה בשכר ללא הסכמת העובד מראש, עשויים להיחשב כהפרת חוזה וכהרעה מוחשית בתנאי העבודה, שתאפשר לעובד להתפטר ולהיות זכאי לפיצויי פיטורים.

השפעת הפחתת השכר או היקף המשרה על הפנסיה של העובד

להפחתת השכר עשויות להיות השלכות על הכיסוי הביטוחי של העובד במסגרת הביטוח הפנסיוני (מכיוון שהפרשות לפנסיה קטנות ולכן גם השכר המבוטח קטן). משמעות הדבר כי אם חלילה יאבד העובד את כושר עבודתו, קצבת הנכות שיקבל מהביטוח הפנסיוני תהיה נמוכה מזו שהיה מקבל אלמלא ההפחתה בשכר.

בנוסף לכך, אם בעתיד יועלה השכר מחדש, ייתכן שהעובד יצטרך לצבור מחדש ותק לצורך כיסוי ביטוחי למחלות קיימות לשכר הגבוה, שכן במשך 5 שנים הכיסוי למחלות קיימות יחול על שכר נמוך יותר.

בנוסף, להפחתת השכר או המשרה יש השלכה על גובה קצבת הפנסיה שהעובד צפוי לקבל כאשר יפרוש לגמלאות.

בפנסיה תקציבית, קצבת הפנסיה של העובד מחושבת על-פי ממוצע המשכורות של העובד ב-3 השנים שקדמו לפרישתו או לפי ממוצע השכר בכל שנות עבודתו. הפחתה בשכר (כולל הפחתה זמנית) משפיעה על ממוצע השכר של העובד ומקטינה את גובה הקצבה.

בפנסיה צוברת (שבה מבוטחים רוב העובדים במשק) נקבעת הקצבה לפי הסכום הכולל שהצטבר בחיסכון הפנסיוני שאותו מחלקים במקדם המרה. ככל שהשכר קטן, גם ההפרשות לביטוח הפנסיוני קטנות, ולכן גם הסכום שמצטבר בחיסכון הפנסיוני יקטן. לפיכך הפחתת השכר תביא להקטנה של גובה הקצבה.

כדאי לדעת:

  • בעקבות משבר הקורונה הוארכה התקופה שבה יישמרו הזכויות הפנסיוניות של מי שהפסיק לעבוד (פוטר, התפטר, יצא לחל"ת) או מי שהכנסתו פחתה ב-20% ומעלה.
  • להפחתת השכר עשויה להיות השפעה על גובה הקצבאות שהעובד יהיה זכאי לקבל בעתיד מהמוסד לביטוח לאומי, למשל דמי אבטלה עתידיים אם יפוטר.
  • מקבלי הבטחת הכנסה שעובדים בשכר נמוך ונאלצו לצמצם או להפסיק את עבודתם בשל משבר הקורונה, ימשיכו לקבל קצבה עבור החודשים מרץ ואפריל 2020.

התפטרות בדין מפוטר

הפחתת היקף משרה או הפחתת שכר ללא הסכמת העובד מראש, עשויה להיחשב כהרעה מוחשית בתנאי העבודה, שבגינה מותר לעובד להתפטר ולהיחשב כעובד שפוטר.

במקרה כזה הוא עשוי להיות זכאי לפיצויי פיטורים, והמשך העסקה בשכר מלא במשך תקופת ההודעה המוקדמת ולשאר התשלומים המשולמים בסיום העבודה, כמו: פדיון דמי הבראה ופדיון ימי החופשה שהעובד לא ניצל.

זכויות עובדים בימי קורונה – בידוד ועוד

החיים שאחרי החל"ת: כל מה שצריך לדעת על החזרה לעבודה בשגרת קורונה