זכויות עובדים    

משכורת 13 – מה זה ואיך אני יודע אם מגיע לי?

מעודכן ל-12/2022

משכורת 13  משמעותה חודש נוסף שבו מקבלים משכורת. מכאן 13, החודש ה-13. היא ניתנת כבונוס או כהטבה לעובדים במקומות עבודה שונים. אבל יש לה תנאים – המעסיק לא נותן לכם סתם כך בונוסים, אתם צריכים לעמוד ביעדים – או אישיים או יעדים של החברה כולה, או של המחלקה שבה אתם עובדים.

הזכאות לתשלום משכורת 13 אינה קבועה בדיני העבודה, והיא  ניתנת בחוזה עבודה אישי, הסכם קיבוצי, צו הרחבה, או נוהג במקום העבודה. זה נוהג שהתחיל אצל עובדי המדינה ועבר גם למגזר הפרטי ככלי מיקוח של עובדים מבוקשים.

מי זכאי למשכורת 13

משכורת 13 כאמור אינה ניתנת מכורח החוק והיא הזכות הניתנת מכורח הסכמים או נוהג.

אלו הדרכים שבהן מקבלים משכורת 13:

הסכם קיבוצי

 הסכם בין מעסיק לבין ארגון מעסיקים או  עובדים  במקום העבודה. אם יש ועד עובדים חזק, הוא דורש מהמעסיק הטבות ותנאים נוספים במקום העבודה ולעיתים אחת הדרישות היא מענק שנתי או בשמו הנוסף, משכורת 13. אפשר לבדוק את זכאותכם במאגר ההסכמים הקיבוציים.

חוזה עבודה אישי

כאמור לעובד יש כוח מיקוח  – נפוץ בענף ההייטק – ובמקרים נוספים שבהם מעסיק חותם על הסכם עבודה אישי עם העובד, הוא יכול לדרוש משכורת 13 כחלק מהמשא ומתן על תנאי ההעסקה.

 צו הרחבה

אם יש הסכם קיבוצי – הנפוץ אצל עובדי המדינה – שר העבודה יכול להחיל אותו על כלל העובדים או על ענף מסוים. וכך גם משכורת 13.

נוהג

ייתכן שיש במקום העבודה נוהג שאינו כלול בהסכם או בצו לקבלת משכורת 13. יש לברר עם המעסיק.

מתי מקבלים משכורת 13

משכורת 13 מקבלים פעם בשנה לבחירת המעסיק ולפי ההסכם. נהוג  לרוב לתת אותה באחד החגים – ראש השנה או פסח.

האם משכורת 13 יכולה להיחשב בשכר המינימום

מעסיק אינו יכול לטעון שכיוון ששילם משכורת 13 במצטבר שילם כבר את שכר המינימום. יש להקפיד לשלם את שכר המינימום מדי חודש בחודשו. משכורת 13 היא כאמור בונוס הניתן מכורח הסכם או צו.

פיצויים ופנסיה

הרכיב של משכורת 13 אינו כלול לצורך חישוב מתן פיצויים או פנסיה. אלא אם כן צוין מפורשות בהסכם שיינתן פיצוי על רכיב משכורת 13

מס הכנסה, ביטוח בריאות וביטוח לאומי

בחודש קבלת המשכורת יחושב רכיב משכורת 13 לצורכי מס אלא שהעובד יוכל לבקש החזר אם המס גדול מדי ואינו משקף את תנאי העסקתו לצורך מס.  ביטוח בריאות וביטוח לאומי משלמים על פי השיעור הרגיל של שכירים.

איפה מקבלים משכורת 13

המגזרים הנפוצים שמקבלים בהם משכורת 13 הם צה"ל וענף הבנקאות. לאחרונה גם סוהרים ושוטרים קצינים. אך לא כל עובד מדינה מקבל משכורת 13, למשל מורים ואחיות אינם מקבלים.  כמו כן הוצע שמורים מצטיינים יקבלו משכורת 13. חושבים שזה בונוס משתלם? יש מקומות שבהם מקבלים משכורת 14.

המשמעות של משכורת 13?

מבחינה כספית משכורת 13 היא בעצם תוספת שכר של בין 5% ל-8.3%. במשכורת 13 לרוב ניתנת המשכורת בלי תוספות ועדכונים (למשל בלי עמלות אם מרכיב השכר שלכם בנוי גם מעמלות), ואז בעצם השכר נמוך מהשכר הממוצע ב-12 החודשים האחרונים, ועדיין זו הטבה משמעותית. אם (וזה יחסית נדיר) השכר במשכורת 13 זהה לחלוטין לשכר בחודשים קודמים אז מדובר בהטבה של 8.3% לשכר השוטף, לרוב זה כאמור פחות – מעל 5% ועד 8.3%.

 

מהו טופס 135 – החזר מס לשכיר שאינו ממלא דוח שנתי

טופס 1301 – דוח אישי שנתי למס הכנסה; מי צריך להגיש? איך מגישים?

בעל עסק? דע את חובותיך ואת זכויותיהם של העובדים שלך