מדריכי דירה ומשכנתא    

משכנתא לזכאים – למה הזכאים לא מצליחים לממש אותה?

מעודכן ל-03/2018

 משכנתא לזכאים – למה הזכאים לא מצליחים לממש אותה? אין מסלולי גרייס, תוקף הזכאות קצר, בירוקרטיה מתישה, בנקים שמעלים ריביות וסכומי הלוואה שלא עודכנו מאז 2002. קשה לממש את הזכאות למשכנתא;  התאחדות יועצי המשכנתאות במכתב לשר השיכון את מה שהורג את המשכנתאות לזכאים

משכנתא לזכאים אמורה להיות סוג של מתנה לזכאים – אם אתם עומדים בקריטריונים מסויימים (הנה מדריך בנושא), אתם אמורים לקבל משכנתא בריבית טובה. בפועל, יש הרבה בעיות, העיקרית היא שהריבית לא כזו אטרקטיבית.  על רקע זה,  קיים דשדוש מתמשך בתחום והציבור פשוט לא מממש אותן. התאחדות יועצי המשכנתא מנסה לשנות את העיוותים האלה, ובמה בעצם מדובר –

  • אי הפעלת מסלולי גרייס: מתברר כי לקוחות צעירים רבים, במיוחד רוכשים ב"מחיר למשתכן", נאלצים להתחיל לשלם את המשכנתא עוד לפני הכניסה לדירה כשבמקביל הם משלמים גם עבור שכירות. מסלולי גרייס, בהתאמה נדרשת של הריביות, עשויים לפתור את הבעיה.
  • תוקף הזכאות קצר מידי: כיום מותר ללקוח לממש את הזכאות רק אם המימוש הינו עד שנה מיום חתימת החוזה. בפועל עקב חתימה מוקדמת על עסקת רכישה מקבלן, למשל, ישנם מקרים רבים בהם הלקוח נזקק לכספי המשכנתא יותר משנה אחרי חתימת חוזה.
  • העלאת ריביות על ידי הבנקים: הבנקים מודדים כיום את הריבית בהלוואה על פי שיטות שבפועל מעלה את הריביות ללקוחות, כשבמקביל הבנק מקבל פיצוי מהמדינה על הלוואת הזכאות.
  • הקלת הנטל הבירוקרטי: מהמסמך מתברר כי תעודות הזכאות הינן תעודות נייר, המוחזקות בידי בנק אחד בכל עת ועל מנת לקבל הצעת מחיר יש לקחת את התעודה ולהעביר אותה פיזית. זאת ועוד, הליך בקשת הזכאות אינו באתר אינטרנט, ואישורים מסוימים ניתנים אך ורק בתל אביב. בהתאחדות ממליצים להפוך את התהליך לדיגיטלי ואת תעודות הזכאות לתעודות אונליין, חתומות דיגיטלית.
  • סכומי הזכאות לא עודכנו מאז 2002, למרות שמדד מחירי הדיור עלה מאז בכ- 209%.
  • קשיים לזכאי סיוע בשכר דירה בקבלת משכנתאות לזכאים: כך למשל, בנקים רבים דורשים ביטול הסיוע בשכר דירה עם קבלת המשכנתא, למרות שהדירה עצמה אינה מוכנה והדיירים נאלצים עדיין להתגורר בשכירות.

למדריך משכנתא לזכאים

מדריך משכנתא

מחשבון משכנתא