מדריכי דירה ומשכנתא    

עד איזה גיל ניתן להחזיר משכנתא?

קרדיט : shutterstock

מעודכן ל-03/2018

 

עד איזה גיל ניתן להחזיר משכנתא? זה לא ממש ברור, יש כאלו שלוקחים משכנתא גם בגיל 50 וגם בגיל 55, וגם בגילאים מאוחרים יותר ניתן לקחת משכנתא. בפועל, במקביל לעלייה במספר המתגרשים נוצר מצב שאנשים בגילאים אלו רוכשים דירה – במקרים רבים הם מקבלים משכנתא.

ככל שהגיל גבוה יותר, כך לכאורה קשה יותר לקבל משכנתא בגלל בדיקות של יכולת החזר, אבל בפועל, על רקע הבטוחה (הדירה) הטובה, הבנקים מספקים מימון גם בגילאים שמבטאים יכולת החזר בעייתית אחרי כמה שנים (יציאה לפנסיה שבה לרוב הקצבה נמוכה מהשכר בפועל). נראה שהבנקים נשענים על ערך הנכס, ובכל זאת על השכר עד לפנסיה ועל הקצבה שלאחרא מכן. בפועל, אין מגבלה חוקית על גיל ההחזר, ואנשים שרוכשים דירה ולוקחים משכנתא בגיל 55 ויותר יכולים למצוא את עצמם מחזירים משכנתא גם בגיל 75 ו-80. זה המצב בארץ, אבל מסתבר שבחלק ממדינות העולם יש גיל מקסימלי להחזר משכנתא.

בבריטניה לא ניתן הי להחזיר משכנתא מעבר לגיל 75. כלומר, ההחזרים היו צריים להסתיים לפני גיל זה, אך לאחרונה במקביל לעליית ערך הנכסים (ושיפור הבטוחה של המלווים), וכן במקביל לעלייה בתוחלת החיים, החליטו מס בנקים ברחבי המדינה להעלות את הגיל שבו ניתן עדיין להחזיר את התשלומים עד ל-85 שנים.

מעבר לכך, גופי משכנתא כבר התחילו להציע משכנתא לאנשים מתחת לגיל 80, לתקופה של 5 שנים. מדובר על משכנתאות בהיקף של עד 150 אלף לי"שט; אבל איך בודקים הבנקים למשכנתאות את יכולת ההחזר, הרי בגילאים האלו האנשים לרוב לא עובדים. ובכן, הדיקה נעשית על פי הקצבה הפנסיונית של הלווים, כאשר נקבע רף מסויים של החזר המשכנתא מתוך הפנסיה. כמו כן, נקבע בדומה לכל משכנתא רגילה, שיעור מימון (ברוב המקרים במצבים אלו עד 60% מערך הנכס)