מדריכי דירה ומשכנתא    

ענף השיפוצים – תמונת מצב

מעודכן ל-03/2018

ענף השיפוצים –  מתוך 18 אלף קבלנים רק 2,000 רשומים וכבר 3 שנים שלא מתקיימות בחינות מסודרות

למרות שמדובר בתחום שמגלגל מיליארדים הוא פרוץ לחלוטין – מי יכול להיות שיפוצניק? כמעט כל אחד; מה המחירים בתחום? לא ממש ברור; איך מוודאים את איכות השיפוץ? לא ממש אפשרי.

כאן, תוכלו לקרוא את המדריך שלנו בתחום – שיפוץ, כאב ראש גדול, אבל בסוף זה משתלם וכאן תוכלו לקרוא את הבדיקה שלנו לגבי עלות השיפוץ.

כך או אחרת, וועדת הכלכלה מנסה להסדיר את ענף השיפוצים, מדובר אגב, בתחום ענק שאיכשהו עד עכשיו היה מתחת לרדאר . ועדת הכלכלה של הכנסת, התכנסה ם לדיון בתקנות רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, שהגיש משרד הבינוי והשיכון, העוסקות בקביעת ענפים וחלוקת ענפים לענפי משנה וכן בהכשרה ומבחנים למקצועות בענף הבנייה. ח"כ איילת נחמיאס ורבין, שעמדה בראשות הישיבה, פתחה את הדיון והזכירה כי מאז תחילת השנה נהרגו 34 עובדים בענף הבניין והדבר עובר ללא כל התייחסות, כאילו מדובר באנשים שקופים. היא ביקשה להתרכז בנעשה בענף הבנייה ולבחון כיצד נעשות בו הכשרות ואיך ניתן להגביר את הבטיחות ולהציל חיי אדם. במהלך הדיון נחשפו נתונים קשים, בהם בין היתר העובדה כי רק 2,000 קבלני שיפוצים רשומים ברשם הקבלנים, מתוך 18,000 קבלנים שעובדים בענף. עוד עלה כי קבלני שלד לא צריכים לעבור מבחנים כדי לקבל הסמכה, ובחינות שכן נדרשות לא בוצעו בצורה מסודרת מזה שלוש שנים.

ח"כ נחמיאס ורבין הזדעזעה מהנתונים ואמרה כי מדובר בברדק שלא יכול להימשך וכי הפער בין הקבלנים הרשומים ללא רשומים הוא מטלטל. היא אף מתחה ביקורת על משרד העבודה והרווחה, האחראי על ההכשרות, על כך שנציגיו נעדרו מהישיבה. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא, מהנדס בניין במקצועו, אמר כי מנהלי עבודה כמעט ולא מקבלים הכשרה בעניין הבטיחות, ולא מסוגלים להשתלט על פרויקטים גדולים. הוא הוסיף כי כבר 3 שנים המדינה לא מצליחה לתרגם תקן אירופי מתקדם יותר לפיגומים, שיכול לחסוך בחיי אדם, ואמר כי יעלה זאת בפני שר הכלכלה בקרוב.

ממלא מקום רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון, אילן אליהו, אמר כי האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה הפסיק לבצע בחינות לפני כשנתיים, ולכן לפני כחצי שנה לקח משרד השיכון את זה על עצמו בעזרת מכון התקנים, בעיקר בענף השיפוצים, לאחר שמכרז שיצא בנושא נכשל. "כיום יש בחינות רק בענף השיפוצים הכוונה היא לבצע בחינות בענפים נוספים כמו אינסטלציה ומיזוג אוויר. נציג משרד הבינוי והשיכון, נתנאל לפידות, הסביר כי קבלנים שמבצעים עבודות עד 40 אלף שקלים כלל לא נדרשים לעבור בחינות ואין עליהם פיקוח. הוא הוסיף כי קבלן שלד לא צריך לעבור בחינות ורישוי, אבל הוא צריך להיות מהנדס או הנדסאי בניין, או להעסיק עובד כזה. ח"כ נחמיאס ורבין מתחה ביקורת על מעורבות מכון התקנים, שיושב גם בוועדה המייעצת לרשם הקבלנים, ואמרה כי הדבר מעלה שאלות בדבר ניגוד עניינים.

נציג הסתדרות עובדי הבניין, צבי רוט, אמר כי הבחינות במשרד העבודה מתקיימות פעמיים בשנה בלבד, ולעיתים מתבטלות. הוא הוסיף כי 54 אלף עובדים פלסטינאים לא מקבלים כל הכשרה והם מהווים 40% מהנפגעים. מנכ"ל התאחדות קבלני השיפוצים, יהודה כהן, אמר כי מתוך כ-18 אלף קבלני שיפוצים פעילים רק 2,000 רשומים ברשם הקבלנים ובהתאחדות רשומים כאלף. מנהל מכללת הנדסה בגובה, אלון שמש, אמר כי אגף הכשרה מקצועית ואגף הפיקוח על העבודה במשרד העבודה והרווחה לא מתקשרים, ועדות קבלה נדחות, בחינות מתבטלות ואין סדר בתחום. ח"כ נחמיאס ורבין מתחה על כך ביקורת קשה ואמרה כי לא ייתכן שהם גם לא מדברים בניהם וגם לא מגיעים לדיון בכנסת.

נציג התאחרות קבלני מיזוג האוויר, משה שמואלי, אמר כי בענף המיזוג עוסקים הטכנאים בשילוב מסוכן של גז וחשמל ללא הכשרה ראויה, והדבר מסכן חיי אדם. יו"ר הנהלת ההתאחדות, אלי מתתיהו, הוסיף: "הענף שלנו הוא הפרוץ ביותר, למרות שהוא מגלגל 15 מיליארד שקל בשנה ומעסיק 25 אלף עובדים. בשנה שעברה נהרגו שני מתקינים מפיצוץ בלון גז".

ח"כ נחמיאס ורבין סיכמה את הישיבה ואמרה כי הוועדה לא תצביע היום על התקנות לנוכח הדברים הקשים. היא שבה ומחתה בתוקף על היעדרות נציגי משרד העבודה מהדיון וקראה למשרדי העבודה והבינוי והשיכון להגיש לוועדה מתווה לטיפול בהכשרות ובחינות לאנשי המקצוע בענף הבנייה. עוד היא דרשה לקבל דיווח על אופן הפיקוח שנעשה על הקבלנים, ולהכין נוהל דיווח על תאונות עבודה וכמעט תאונה. "אנחנו רוצים שיבנו הרבה ובמחיר שכולם יכולים לעמוד בו, אבל אי אפשר להתפשר על הבטיחות ואי אפשר להמשיך להתייחס ל-34 הפועלים שנהרגו מתחילת השנה כאל אנשים שקופים", אמרה.

מחשבון שיפוץ