חדשות    

פול קרוגמן – זוכה פרס נובל שבעד התערבות ממשלה והפחתת הגלובליזציה

פול קרוגמן הוא כלכלן זוכה פרס נובל ל-2008. הוא לימד כלכלה בכמה אוניברסיטאות, ושנים רבת לימד באוניברסיטת פרינסטון, כיום מלמד באוניברסיטת העיר ניו יורק.  כמו כן כותב טור בעיתון "ניו יורק טיימס" ובמקומות נוספים.  את התואר הראשון שלו בכלכלה קיבל מאוניברסיטת ייל ואת הדוקטורט שלו קיבל מ-MIT.

אומנם היה מתלמידיו של ג'אגדיש בהאגוואטי, אחד מהתומכים הגדולים בגלובליזציה, אך עם השנים הפך לאחד ממבקריו הגדולים בנושא זה. בשנות השמונים היה חבר במועת היועצים של הנשיא רונלד רייגן. ב-1991 זכה במדליית ג'ון בייטס קלארק, המוענקת לכלכלן האמריקאי המשפיע ביותר מתחת לגיל 40.

מחקרים ותפיסת עולם

מחקרו הידוע ביותר מכיל מודל שבו חברות ומדינות יוצרות וסוחרות בגלל יתרונות לגודל. קרוגמן בלט כמבקר הכלכלה החדשה בשלהי שנות ה-90. קרוגמן אף מתח ביקורת על שערי חליפין קבועים הנהוגים במזרח ודרום-מזרח אסיה, וכן על מדיניותה הכלכלית של תאילנד לפני המשבר הכלכלי במזרח אסיה בשנת 1997.

עוד ב-1998 קרוגמן ביקר את בועת האינטרנט וטען ש"עד 2005 לערך יתברר שהשפעת האינטרנט על הכלכלה אינה גדולה מזו של מכשיר הפקס."  אומנם תחזית שהתבררה כלא נכונה אך כן חזתה את התפוצצות הבועה. קרוגמן מתואר ככלכלן נאו-קיינסיאני, כלכלנים שסבורים שמעורבות הממשלה צריכה להיות גדולה יותר.

כך למשל בתקופת משבר הסאבפריים שב קרוגמן וקרא למדיניות ממשלתית מרחיבה על פי המסורת הקיינסיאנית וכן למדיניות מוניטרית מרחיבה של הבנק הפדרלי. הוא היה סקפטי לגבי סיכויי ההתאוששות כל עוד התמריץ שניתן הוא קטן מדי והירבה לתקוף את המפלגה הרפובליקנית על התעקשותה בנושא צמצום הגירעון, התעקשות שהיא לדעתו שלא במקומה בתקופה של מיתון. קרוגמן גם ביקר בחריפות את הבנק המרכזי האירופי וטען שמדיניותו המרסנת בתקופה של שפל מובילה באופן בלתי נמנע להתפרקותו של גוש האירו ולסבל אנושי מיותר ובלתי מוצדק. ספרו End This Depression Now!  זכה לתשומת לב בתקשורת ובקרב הכלכלנים. טיעונו המרכזי היה שלפתרון המשבר בארצות הברית נדרש שילוב של הגדלה דרמטית בהוצאות הממשלה וחתירה של הבנקים המרכזיים לאינפלציה גבוהה יחסית. להערכתו, שילוב כזה יוכל לפתור את המשבר בזמן קצר יחסית.

ספרו "כלכלה בינלאומית: תאוריה ומדיניות", אשר התפרסם בשמונה מהדורות, הוא ספר לימוד מקובל בכלכלה בינלאומית ללא תחשיבים, בזכות הסבריו המקיפים על משבר מאזן התשלומים ותאוריית המסחר החדשה.

קרוגמן בעל דעות פוליטיות ליברליות בנושאים חברתיים וסוציאל-דמוקרטיות בנושאים כלכליים. הוא היה ממבקריה החריפים של מדיניותו הכלכלית של נשיא ארצות הברית ג'ורג' וו. בוש

מה אמר בנושאים שונים

על מלחמת הסחר: השווקרים רואים בטראמפ כמטורף לא מזיק

על מריו דראגי, נשיא הבנק המרכזי של אירופה: הציל את אירופה מקריסה

על הביטקוין: מייצר כסף מסובך יותר ויקר יותר

על האוליגרכים בישראל: לא פועלים מחדשנות או מיזמות אלא מהשפעה לא ראויה על הממשלה ועל הבנקים

על מה קיבל פרס נובל

קרוגמן זכה בפרס נובל לכלכלה, על מחקרו בנושאי סחר בינלאומי ופרישתה הגיאוגראפית של פעילות כלכלית בעולם.

"הוא ניסח תיאוריה חדשה לגבי סחר חופשי", כך נימקה  האקדמיה המלכותית של שוודיה את זכייתו. "מהן ההשפעות של סחר חופשי וגלובליזציה? מהם הכוחות המניעים מאחורי האורבניזציה הכלל עולמית? קרוגמן ניסח תיאוריה חדשה לענות על שאלות אלו", כתבה האקדמיה. "הוא איחד בכך את נושאי המחקר הנפרדים עד כה של סחר בינלאומי וגיאוגרפיה כלכלית".