חדשות    

פחות רגולציה על יבוא אישי

אלי כהן - שר הכלכלה; צילום אופיר אייבי

הצו שיקל על היבוא האישי כולל בין היתר תוספי מזון, מוצרי טיפוח וחלפים לרכב, הכמות המותרת לשימוש אישי היא חמש יחידות או בסך 1000 דולר

אחרי כמעט שנה של עיכובים שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, חתם על צו יבוא אישי שנועד להקל על היבוא האישי  וליישם את ההקלות שקידמה הממשלה הקודמת ולהסיר רגולציה.

הצו נועד להגביר את התחרות ולהפחית את  יוקר המחיה. הצו נוגע להקלות ביבוא אישי של תוספי מזון, מוצרי טיפוח וקוסמטיקה, חלפים לרכב ומוצרי תעבורה כגון כיסא בטיחות לרכב, קסדות, מוצרים למערכת בלימה, שואבי אבק, מקררים, מגהצים, מדיחי כלים, תנורים, מחשבים, טלוויזיות, טאבלטים, מדפסות ועוד.

כמו כן הצו מתייחס לכמות המותרת ליבוא. הכמות לשימוש אישי תהיה עד חמש יחידות או 1,000 דולר. במוצרים עבורם יידרש אישור הזמן המרבי למתן אישור יהיה יומיים, לא כולל תחום התקשורת והתחבורה, שם הזמן המרבי הוא 14 יום בשנתיים הראשונות ולאחר מכן  חמישה ימים. בענפי שיפוץ או בניית בית יתאפשר לייבא כמויות גדולות יותר, כל עוד המייבא יוכיח שהיבוא משמש לבנייה או שיפוץ.

על פי נתונים שמסר משרד הכלכלה בתחומים שחשופים למסחר מקוון ויבוא אישי, ירד המחיר בין השנים 2011-2017. כך בקוסמטיקה נרשמה ירידה של קרוב ל- 20%, במערכות צפייה ושמע ירידה כ- 50%, בתחומי ההלבשה והנעלה ירידה של כ- 10%, ובריהוט וציוד לבית ירידה של כ-15%. עוד נמסר כי 10% מסל הצריכה של משק בית בישראל מקורו ביבוא, לעומת 19% במדינות OECD, והיבוא האישי נועד להתמודד עם הפער הזה.

עוד לפי משרד הכלכלה, על אף ההשפעה הגדולה שהביא המסחר המקוון והיבוא האישי – הנתח שהוא תופס מהוצאה חודשית של משק בית עדין נמוך, ועומד על 104 שקל בחודש, זאת למרות שהוא צמח ב- 16% בשנים 2011-2015.