זכויות עובדים    חדשות    

פטור משירות מילואים – איך ניתן להשיג ובאילו נסיבות?

צילום: לשכת העיתונות הממשלתית
מעודכן ל-08/2019

עבור אזרחים רבים, היציאה לשירות מילואים פעיל כרוכה בהפרעה קשה לשגרה של עבודה, משפחה או לימודים – אך אל ייאוש, יש מה לעשות מתי וכיצד ניתן להשתחרר ממילואים?

על פי החוק, כל מי שסיים את שירותו הסדיר וניתן לו חוגר מילואים, מחויב להתייצב במקום ובזמן שנמסרו לו. תקופת המילואים משתנה בהתאם לצורך של הצבא בחייל, בתפקידו ובכוח האדם ובהתאמה חלק מחיילי המילואים (קרביים בעיקר), יבצעו מספר ימי מילואים בהיקף שנתי של למעלה מ-20 ימים, בעוד שחלקם (תומכי לחימה וחיילי עורף) יבצעו מספר ימי מילואים בהיקף נמוך מ-20 ימים ובתדירות נמוכה יותר. כמו כן, בעלי תפקידים מיוחדים יגויסו על פי שיקולים שונים באופן מוגבר.

קיבלת זימון לשירות מילואים? ייתכן שאתה רואה בכך הזדמנות משמחת להיפגש עם החבר'ה, לצאת קצת מהשגרה ולנקות את הראש. אבל יש לא מעט אנשים שמתקשים מאוד להשאיר את החיים בהמתנה למשך מספר שבועות בשנה.

אי התייצבות למילואים לאחר שנשלח צו מילואים והאדם קיבל אותו, יכולה לגרור השלכות משפטיות ומעשיות נוקבות. לא פעם, האדם אשר לא הגיע למילואים לאחר שקיבל צו, ייקרא להישפט במשפט צבאי. משפט צבאי יכול לגרור אחריו עונש כזה או אחר לאדם. לכן, מי שאיננו יכול להגיע למילואים בשל סיבות שונות, יכול לבחון את הסיבות שבגינן ניתן להשיג פטור זמני או מלא ממילואים.

אם אתם חשים שצו המילואים מכביד עליכם ואינכם יכולים למצוא לשירות המילואים הסדיר והפעיל את הזמן במסלול החיים התובעני שלכם, כדאי מאוד שתדעו שכיום ישנם לא מעט מקרים שבהם ניתן להשיג פטור זמני או קבוע משירות מילואים.

איך ניתן להשיג ביטול או קיצור של השירות, באופן זמני או לצמיתות?

אם סיבותיו של האדם עונות באופן כזה או אחר לסיבות אשר בגינן ניתן להשיג פטור ממילואים, האדם יכול לבחור בעורך דין צבאי מקצועי ומנוסה בתחום, אשר ייצג אותו מול מערכת המשפט הצבאית. עורך הדין יציג את האדם ואת הסיבות העומדות על הפרק לצורך קבלת פטור משירות מילואים פעיל. במידה ולאדם אכן יש סיבות לגיטימיות, הן יתקבלו והוא יקבל את הפטור המיוחל.

פטור משירות מילואים מטעמי גיל

לפי סעיף 36א לחוק שירות ביטחון, גיל הפטור מחובת שירות מילואים הוא:

לחוגרים – גיל 40

לקצינים – גיל 45

מקצועות ותפקידים שנקבע להם גיל פטור על פי צו

פטור מהצבא מטעמי גיל הוא פטור אשר ניתן בהתאם לתפקיד שבו האדם שירת בסדיר ולאחר מכן בזמן המילואים שלו וכן בהתאם למין האדם. כך למשל: נשים זכאיות לקבלת פטור משירות מילואים פעיל החל מגיל 38, כל עוד הן אינן משרתות בתפקידי לוחמה.

נשים המשרתות בתפקידי לוחמה, זכאיות לקבל פטור בהתאם לגיל שבו נהוג לקבל פטור בתפקיד אשר הן מבצעות. חוגרים זכאים לפטור מגיל 40.

לעומת זאת, גברים אשר שירתו כקצינים, יקבלו פטור ממילואים רק בגיל 45. לוחמים ביחידות מסוימות ותומכי לחימה נקראים למילואים בתדירות גבוהה יותר לאחר שהשתחררו. ישנם תפקידים לגברים אשר בהם ניתן הפטור משירות מילואים רק בגיל 49.

חשוב מאוד לדעת כי במקרים רבים הצבא מפסיק לקרוא לאנשים לשירות מילואים עוד טרם הגיל אשר נקבע להם כגיל החוקי לפרישה משירות מילואים. אך בעלי תפקידים הכרחיים במסגרת הצבאית, ממשיכים להיקרא למילואים עד שהם מגיעים לגיל שבו מבחינה חוקית הם אינם חייבים בשירות מילואים פעיל.

פטור ממילואים בשל בעיה רפואית

כל חייל או חיילת אשר קיבלו פטור משירות סדיר, יהיו זכאים כמובן גם לפטור משירות המילואים.

מלבד זאת, ניתן להוציא כיום פטור ממילואים בשל בעיה רפואית כלשהי. בעיה רפואית זו יכולה להיות פיזית או נפשית. כאשר אדם מבקש פטור משירות צבאי בשל בעיה רפואית פיזית או נפשית, עליו לעבור את כל הבדיקות הרפואיות המעידות על הבעיה שממנה הוא סובל ולאחר מכן, עליו להציג לצבא את כל המסמכים המעידים על מצבו הרפואי, שבגינו הוא איננו יכול לשרת שירות פעיל.

הרופא אשר יש להיבדק על ידו יכול להיות רופא אזרחי. את המסמכים הרפואיים אשר יתקבלו יש להגיש לוועדה רפואית.

פטור מחמת נישואין, היריון או הורות

כאשר האישה הרה, לא נלקחים בצה"ל סיכונים מיותרים לאישה ולתינוקה ועל כן יוענק לה פטור ממילואים המכונה – פטור מחמת היריון לנשים.

פטור מקביל לנשים בסוגיית ההיריון מתקיים הן בשירות המילואים והן במהלך שירות החובה. כל הריון נחשב על פי חוקי הצבא לעילת פטור, כאשר החיילת תוכל אם תבחר לעשות זאת, לחתום על ויתור לקבלת הפטור ולהמשיך בתפקידה. יש לציין כי החיילת אמנם זכאית לבקש זאת, אך צה"ל מצידו איננו מוכרח לבצע וברוב המקרים יעדיף לשחרר את החיילת משירות (אלא אם מדובר בלוחמת או בעלת תפקיד מיוחד). הפטור המגדרי לנשים קובע בין היתר כי גם אימהות לא ישרתו עוד במילואים (או בחובה) ועל כן הן לא יקבלו אליהן צווים נוספים החל מאותו רגע.

פטור ממילואים מטעמי דת או מצפון

ישנם לא מעט אנשים אשר לאחר השירות הצבאי שלהם חוזרים בתשובה או מגבשים אג'נדה פוליטית ומוסרית שבגינה הם חשים שאינם יצליחו לבצע את התפקידים המוטלים עליהם במסגרת הצבא.

אדם אשר חש כי השירות בצבא מתנגש עם ערכי המוסר או הדת שלו, יכול להגיש בקשה לפטור משירות מילואים. כדאי להגיש את הבקשה הזאת על ידי עורך דין צבאי, המכיר היטב את המערכת ויודע כיצד לגשת אך מלאכת קבלת הפטור בצורה הטובה והמקצועית ביותר.

את הבקשה יש להגיש לוועדה העוסקת בעניינים אלו והיא זו שתקבע אם האדם אכן זכאי לקבל את הפטור.

פטור משירות מילואים להורה שכול

הורים רבים במדינת ישראל מקבלים למרבה הצער את הבשורה האיומה על מות יקיריהם במסגרת הצבאית או במסגרת פעולות האיבה ומוגדרים מכאן והלאה כהורים שכולים. המדינה רואה במשפחות השכול כאנשים בעלי צרכים וזכויות מיוחדים ומעניקה להם מסגרות סיוע אפשריות, כאשר אחת מהזכויות שניתנות להן היא פטור משירות מילואים.

 

על פי הגדרת החוק, הורים שכולים הם אנשים שמוכרים על ידי אגף משפחות והנצחה של משרד הביטחון ו/או המוסד לביטוח לאומי, המעניקים תגמולים ושיקום למשפחות הנספים במערכות ישראל או נפגעי פעולות האיבה.

חשוב לציין כי הורים ששוכלים את יקיריהם מקבלים פטור אוטומטי משירות המילואים, אך עליהם לפנות לצבא כדי לממש זאת. הפטור לא יינתן להורים שאינם יוזמים התקשרות עם הצבא לגביו, וכל עוד לא ניתן, שירות המילואים ימשיך להתרחש עד ההגעה לגיל הפטור, או אם קיימות נסיבות אחרות כמו אימהות, הריון או בעיות רפואיות.

כיצד מוגשת הבקשה לפטור?

הבקשה מוגשת באמצעות טופס 58 שעניינו דחיית שירות/ קיצור שירות/ שחרור או פטור משירות ביטחון, או חופשה מיוחדת שתוגש ליחידה שבה משרת ההורה. הטופס יתקבל אצל מפקד היחידה והוא אחראי להעביר אותו לאישור הגורמים הרלוונטיים בצה"ל.

במידת הצורך, יש לצרף לבקשה אישורים מתאימים (בעיקר אלה המעידים על אובדן הבן או הבת).

כאשר ניתן האישור, יורה הצבא להעניק פטור אוטומטי משירות מילואים להורה מפאת השכול. על פי פטור זה, לא יזומן ההורה עוד לשירות מילואים כעת או בכל תקופה אחרת. תעודת הפטור מציינת כי פטור זה ניתן בשל תום שירות.

פטור ממילואים מחמת צמצום כוחות מילואים

צה"ל שומר לעצמו את הזכות לשנות, להגדיל או להקטין את מערך כוחות המילואים בהתאם לצורך. במצבי חירום למשל, יחול גיוס מילואים נרחב מהרגיל בעוד שבעתות שגרה יגויסו למילואים חיילים מהיחידות השונות על פי הצורך של אותה יחידה.

פטור מחמת צמצום כוחות מילואים מעניק לחיילים פטור אוטומטי משירות מילואים בשל שינוי מערכי כוח האדם, קיצוצים בתקציב הביטחון, שינוי מבנה היחידות והצורך בתפקידו של החייל בהמשך. חיילים עורפיים המשרתים בתפקידים כלליים בבסיסים פתוחים בדרך כלל, יקבלו פטור אוטומטי כבר עם גזירת החוגר מיום השחרור משירות החובה. אחרים יקבלו את הפטור בתקופה אחרת, בהתאם לנסיבות הצבא ושיקוליו. רק בנסיבות ייחודיות מאוד ועל פי דרישה מפורשת מטעם המפקד הישיר, ייקראו האוחזים בפטור זה לשירות מילואים פעיל.

מה ההבדל בין פטור זה לעומת הפטורים האחרים בצה"ל?

להבדיל מפטורים אחרים כמו פטור מטעמי בריאות או פטור בגין התנהגות רעה וחמורה, פטור בשל צמצום הכוחות במילואים הינו חד צדדי לגמרי. צה"ל הוא הסמכות היחידה לקבוע את הענקת פטור זה על סמך שיקוליו ונסיבותיו ולא ניתן להגיש בקשה על מנת לקבל פטור שכזה באופן עצמי. להבדיל מפטורים נוספים, בפטור זה לא תתקיים ועדה שתבחן אם להעניק אותו, ואם נפלה ההחלטה על צמצום כוחות המילואים, החייל ישוחרר בכל מקרה וללא קשר לרצונו.

אם שוחררתם משירות מילואים בשל פטור זה, תהיו רשאים להגיש בקשה להתנדבות למילואים שתיבחן לגופה באגף כוח האדם של צה"ל. האגף יבדוק את נסיבות הבקשה, את טיבו של הפונה ויצליב אותם עם צורכי הצבא.

פטור זמני משירות מילואים

פטור זמני משירות מילואים יכול להתרחש ממגוון רחב של סיבות ונסיבות – כולן נוגעות לחייו ומצבו האישיים של החייל. פטור זמני משמעו פטור שאיננו קבוע והוא יכול להתקבל גם במטרה להימנע מקריאה לצו מסוים וגם על מנת לעבור פרק זמן שבו קיים קושי לבצע שירות מילואים פעיל.

 

כאשר הזימון למילואים מגיע בתקופה שבה קיים קושי ספציפי להיענות לו כמו למשל לחץ בעבודה, תקופת מבחנים בלימודים, מצב רפואי של החייל או מי מבני משפחתו הקרובה, מצב משפחתי מסוים ועוד – יהיה ניתן לנסות לקצר את משך המילואים או לשנות את המועד שלהם מול גורמי הקישור ומפקדי היחידה.

סטודנטים שנקראים לשירות מילואים

מילואימניקים שהם סטודנטים זכאים להגיש בקשה לדחייה, קיצור או ביטול של שירות המילואים שנקבע להם. הזכאות מותנית בשני גורמים:

– אם זומנו מילואים של ששה ימים ומעלה

– כאשר הלימודים הינם במוסד אקדמי מוכר

הבקשה תתבצע באמצעות טופס ולת"מ (ועדה לתיאום מילואים) שיוגש למוסד הלימודים עד 30 ימים לפני מועד צו הקריאה למילואים. לבקשה יש לצרף מכתב אישי שמפרט את סיבת בקשת הדחייה ומסמכים רלוונטיים.

צה"ל ישקול את הבקשה אך הוא איננו מחויב להסכים אליה. לכן חשוב לקחת בחשבון שהתשובה יכולה להיות גם שלילית. לעתים בקשות נדחות משום שהן לא משכנעות מספיק או כאשר היחידה של מבקש הבקשה לא יכולה לאפשר גמישות בנושא.

בעיה רפואית שמונעת מהחייל להיענות לצו

אם מדובר בבעיה רפואית זמנית שמונעת מהחייל לקחת חלק ולהיענות לצו, יש ליצור קשר עם קצינת הקישור ולהעביר לידיה מסמכים רפואיים תקפים שמוכיחים את הטענה הרפואית. בצה"ל מודעים היטב לריבוי המחלות שמציפות את היחידות השונות במועד המילואים ולכן הנטייה הכללית של הרופאים היא לשמר אדישות מסוימת לגבי תסמיני חולי או סימפטומים שונים ולא תאושר לרוב חופשת מחלה. הדרישה היא להתייצב לבדיקה רפואית ביחידה עצמה על מנת לקבל את הפטור.

נסיבות משפחתיות נבדקות לגופן ובאופן נפרד על ידי מפקדי היחידה וגורמי הקישור. במקרה זה יש להסביר לעומק ובפירוט ככל הניתן את המצב הקיים לקצינת הקישור והאחראים ביחידתו של החייל ולקוות להבנתם את המצב ואישורם לדחות או לבטל את צו המילואים. ההחלטה תהיה כרוכה גם בשיקולי מצבת כוח האדם ביחידה והצורך בפעילותו של החייל, חיוניות התפקיד שלו, היכולת למצוא מחליף בזמן שנותר עד מועד השירות וגם בטיב הקשר האישי עם המפקדים ומקבלי ההחלטות.

עושים מילואים? מגיע לכם כסף!

מה הזכויות וההטבות של סטודנטים במילואים