שוק ההון    

פייסבוק מתרסקת; הנאסד"ק בעקבותיה

מניית פייסבוק מתרסקת 21% בפתיחת המסחר בוול-סטריט, ומדד הנאסד"ק יורד ב-1.2% . הסיבה – תוצאות בינוניות ותחזית מאוד חלשה של חברת פייסבוק לגבי המשך השנה. כמו כן, הסבירו בהנהלת החברה שנושא הפרטיות והאבטחה דורש מהם הוצאות גדולות יותר מבעבר, ובמקביל ההכנסות בתחום יורדות על רקע ירידה בשימוש בהעברת דטה ומידע לגופים אחרים.

 ההכנסות של ברבעון השני הסתכמו בכ-13.23 מיליארד דולר, פחות מ-13.36 מיליארד דולר שחזו לה האנליסטים. למרות האכזבה, יש לציין כי הנתון מהווה גידול של 42% מההכנסות ברבעון המקביל ב-2017.

פייסבוק דייוחה כי מספר המשתמשים היומיים הפעילים עמד בסוף הרבעון על כ-1.47 מיליארד. ציפיית האנליסטים הייתה שתדווח על 1.49 משתמשים פעילים יומיים. זהו גידול של כ-11% ממספר המשתמשים בסוף הרבעון המקביל של 2017, אבל ירידה לעומת הציפיות.

שיעורן של  הכנסות פייסבוק מפירסומות מובייל, אשר מהוות את עיקר ההכנסות שלה, עמד על  כ-91% ברבעון האחרון. ברבעון המקביל של 2017 עמד שיעורן של הכנסות אלו על 87%.

מארק צוקרברג, המייסד והמנכ"ל של פייסבוק, ממשיך לנסות ולפזר אופטימיות באשר למצבה ואומר כי פייסבוק ממשיכה לצמוח במהירות, אך גם הוא מסביר שעניין הפרטיות, ויצירת מנגנון שיאפשר לחברה להמשיך לייצר הכנסות, אך מצד שני לא לפגוע בפרטיות של הגולשים, דורשים עלייה בהוצאות השוטפות של החברה.

 

בבלומברג הסבירו את הבעיות של פייסובוק כפי שעולות מהתחזית וציינו כי  בכירי החברה טענו שהגידול בהוצאות ימשיך להיות גבוה יותר מהצמיחה במכירות. מה שמדאיג אפילו יותר, להערכת פרשני בלומברג  הוא שהחברה הטילה חלק מהאשמה ב"שינויים בשערי חליפין" – תירוץ קצת עלוב. תירוץ שבו משתמשות חברות במשבר. החברה חוזה שאחרי השנה הנוכחית, שולי הרווח שלה יהיו נמוכים בכ-10% לעומת ציפיות האנליסטים לביצועי החברה בשנים הבאות. בכל דקה בשיחת הוועידה של פייסבוק עם משקיעים נזרקה פצצה. חוץ מזה, מדגישים בבלומברג, נראה שאנשים לא נכנסים לפייסבוק באותה תדירות שבה נהגו בעבר. החברה רשמה את הגידול הנמוך ביותר במספר האנשים שגולשים בפייסבוק או באפליקציית מסנג'ר לפחות פעם בחודש ולפחות פעם ביום. עתה, כשרבים ממשתמשי האינטרנט כבר נמצאים בפייסבוק, יכול להיות שהגידול במספר המשתמשים מגיע לשיא. אבל גם יכול להיות ששנים של כותרות רעות על פייסבוק ומשתמשים שהחלו לסלוד מרשתות חברתיות, גורמים גם לירידה במספר המשתמשים החדשים. בארה"ב ובקנדה מספר המשתמשים החדשים לא השתנה. כשבסוף 2017 נרשמה ירידה קלה במספרים, המשקיעים נבהלו, אבל פייסבוק אמרה שזו תופעה זמנית. אבל אולי לא.

 

עמוד מניית פייסבוק באתר הון

מארק צוקרברג – "אני מצטער, אני אחראי"