פיקדונות    

פיקדון תשרי של דיסקונט – יתרונות וחסרונות

בבנק דיסקונט מציעים ללקוחות הבנק פיקדון במבצע – פיקדון תשרי. מדובר על פיקדון שקלי לתקופה של 11 חודשים, כשה"רעיון" מאחורי התקופה הוא – ציטוט מאתר הבנק: "פתחו פיקדון ל-11 חודשים ותיהנו מהכסף לקראת ראש השנה הבא".

אפשר להתווכח על האטרקטיביות של הרעיון הזה, ובכל מקרה השאלה החשובה היא האם התנאים אטרקטיביים – כאמור מדובר על 11 חודשים (330 יום); מינימום להפקדה: 5,000 שקל;ותנאי הריבית הם – ריבית קבועה 0.35% שתשולם בתום תקופת הפיקדון. לא ניתן לשבור את הפיקדון במהלך התקופה.

אז ככה – 0.35% זה מעט, אבל ביחס לאלטרנטיבות הסולידיות האחרות, ביחס למדד המחירים הנמוך, זה לא מאוד נמוך. עם זאת מתישהו הריבית תעלה. ההערכות של  רוב הכלכלנים שהריבית תעלה בארה"ב בחודשים הקרובים ועלייה שם עשויה להוביל את הבנק המקומי להעלות את הריבית גם כאן, אם כי הדעות חלוקות.

כך או אחרת, בבנק ירושלים מציעים ללקוחות כל הבנקים פיקדונות בריביות יחסית אטרקטיביות וזאת, בין היתר, למשוך לקוחות ולהגדיל את היקף עסקי הבנק. לבנק יש פיקדון לחצי שנה בריבית שקלית קבועה שמספק תשואה של 0.45% בחישוב שנתי, כלומר בחישוב גס כ-0.225% בחצי שנה. על פניו זו תשואה אפקטיבית טובה יותר מהריבית של בנק דיסקונט, אבל לא מדובר על מוצרים זהים – התקופות שונות.

בבנק ירושלים מציעים גם פיקדון שנתי בריבית קבועה של 0.55% – אז נכון שכאן זה 12 חודשים ובדיסקונט התקופה היא ל-11 חודשים, אבל הריבית בבנק ירושלים אטרקטיבית לעומת דיסקונט – 0.55% לשנה, זה סדר גודל של 0.5% ל-11 חודשים בעוד שבדיסקונט מדובר על ריבית של 0.35%.

ואולי על רקע הריבית הנמוכה, כדאי לבחון את התנאים במוצרים המובנים (פיקדונות מובנים סטרקצ'רים). ראשית אזהרה – אלו לא מוצרים פשוטים, יש שם תחכום ועומק שדורש הבנה – בהתקיים תנאים מסוימים הריבית תהיה X אך בהינתן תנאים אחרים הריבית תהיה Y. לרוב ההשקעה הנומינלית מובטחת ויש "סוכרייה" באם התנאים (או חלקם) יתקיימו, ולכן התשואה יכולה להיות מעניינת. מנגד, צריך לבחון את הסיכונים – מי הנפיק את המוצר? האם הבנק מגבה אותו? וכן צריך לזכור שמדובר לרוב בהשקעה של כמה שנים, כך שאמנם מקבלים את התמורה הנומינלית, אך היא עלולה לבטא הפסד ריאלי (תלוי בזמן ובאינפלציה באותה תקופה) – כאן תוכלו להבין מה זה פיקדון מובנה ולקבל עדכונים על פיקדונות אלו.

מדריך פיקדונות