חדשות    

פישר, תסתכל לציבור בעיניים כשאתה מוריד את הריבית – אתה אחראי לעלייה במחירי הדירות

פרופסור סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל,  אמר לראשי הבנקים  (יו"רים ומנכ"לים) שהם מגזימים בקשר לשכר שהם לוקחים; "תסתכלו לציבור בעיניים כשאתם קובעים את השכר שלכם", אמר מר פישר, אבל פישר עצמו צריך להסתכל על הציבור בעיניים – לא, לא בגלל השכר שהוא לוקח, זה אולי גבוה, אבל הנזק למשק הוא שולי, וכך אגב גם הנזק בשכר של הבכירים בבנקים (מקומם ככל שהוא יהיה הנזק הכלכלי הוא קטן; הנזק המוסרי הוא גדול, אבל זה לטור אחר).

אז   למה פישר צריך בעצמו להסתכל בעיניים של הציבור ובקשר לאיזו החלטה?  בקשר לריבית כמובן. פישר מוביל את המשק הישראלי למדרון. הוא דרך הריבית הנמוכה, אפילו אפסית מחמם כבר מעל שנה את שוק הדירות. הוא אומר לציבור (לא במפורש כמובן) רוצו לקנות דירות, ההלוואות מאוד זולות. הוא אולי מנסה (מעט באיחור) לפגוע בשוק המשכנתאות ולהוריד את היקף המשכנתאות, אבל זה לא עוזר לו, ומעבר לכך הוא שופך את הילד עם המים – הוא פוגע גם בזוגות הצעירים שבעקבות הכללים המחמירים על המשכנתא קשה להם יותר לקחת משכנתא, קשה להם יותר לקבל תנאים אטרקטיביים. פישר הגביל את החלק המשתנה במשכנתא (הגבלה של שליש על הפריים בהלוואות משכנתא); בדיעבד זה שיחק לרעת הרוכשים ולא הגביל את קצב לקיחת המשכנתאות. פישר שעשה זאת גם כדי לשמור על יציבות הבנקים  מחש שכאשר הריבית תתחיל לעלות יהיו לווים רבים (לוקחי משכנתאות) שלקחו משכנתאות בריבית פריים והם יתקשו להחזיר את חובם (שיגדל משמעותית במקביל לעלייה בריבית). אבל קרה בדיוק ההיפך – הריבית ירדה דרמטית, לעומת הערכתו שהריבית תעלה. הבנקים לא הפסידו מהמהלך, פשוט תמהיל המשכנתאות השתנה; יציבותם גדלה (בעיני בנק ישראל), ומי שנפגע זה ציבור הלווים שמשלם ריבית גבוה יורדת ממה שהיה יכול לשלם.    

פישר בהלטתו זו ואחרות הזיק לציבור, אבל הנזק הגדול באמת הו בריבית הנמוכה. הוא מגביר את הביקוישם למשכנתאות ולדירות, הוא גורם בעקיפין לעליית מחירים בשוק הדירות. פישר תסתכל על הציבור בעיניים שאתה מוריד את הריבית –  אתה אשם במחירי הדירות הגבוהים!

האמת על סטנלי פישר נחשפת – נגיד גרוע 

סטנלי פישר מעורר את הביקושים לשוק הדירות 

סטנלי פישר לא רגוע לגבי שוק הנדל"ן