חדשות    

פסגות: הריבית בארה"ב תישאר גבוהה עד תחילת 2024

יו"ר הפד, ג'רום פאואל
מעודכן ל-06/2023

להשפעה של הריבית לוקח זמן  לחלחל, ולכן הריבית בארה"ב, וגם בישראל, תישאר גבוהה יותר זמן ממה שמצפים. כך סבורים כלכלני בית ההשקעות פסגות, בראשות האסטרטג הראשי אורי גרינפלד.

לדבריהם, הדברים שאמר יו"ר הפד ג'רום פאואל בנאומו בפני הקונגרס הדהדו בשווקים וניכר שהמשקיעים מבינים שהנחישות של הפד להילחם באינפלציה היא גבוהה. אם לפני מספר חודשים השווקים תמחרו הפחתת ריבית ראשונה כבר ביולי הקרוב הרי שברור לכולם שזה כבר לא יקרה. כרגע, השוק מתמחר הפחתת ריבית רק בסוף השנה, ובפסגות מעריכים כי זהו תרחיש אופטימי מדי. לדבריהם, השאלה אם הפד יעלה את הריבית פעם נוספת בהחלטתו הקרובה או לא – פחות מעניינת. להעלאות ריבית של רבע אחוז אין אפקט משמעותי, בטח כשההערכות הן שמדובר על העלאה אחרונה. עם זאת, הכלי החשוב ביותר של הבנקים המרכזיים הוא ניהול הציפיות ולכן גם אם זה אכן יקרה, מדובר על צעד שמטרתו בעיקר להשפיע על אלו. מה שכן מעניין זה שמשך הזמן שהריבית בארה"ב או במדינות אחרות בעולם תיוותר גבוהה צפוי להיות ארוך באופן יחסי.

בפסגות מסבירים כי מכיוון שעיקר האינפלציה כיום מגיע משוקי העבודה שעדיין מאוד מתוחים, לריבית לוקח זמן לא מעט להשפיע על האינפלציה. במחזורים קודמים לקח בין שניים לשלושה רבעונים עד שהעלאות הריבית גרמו לכך שהצרכנים והעסקים שינו את ההחלטות שלהם. במחזור הנוכחי תהליך זה ייקח כנראה אפילו יותר זמן בגלל חסכונות העתק שנצברו בזמן הקורונה. גם לאחר שחל שינוי בהחלטות הצריכה של משקי הבית או בהחלטות ההשקעה של העסקים, לקח בעבר בין שניים לשלושה רבעונים נוספים עד שההשפעה הגיע גם לשוק העבודה ושיעור האבטלה עלה. לאור הטראומה שהבנקים המרכזיים ברחבי העולם חוו בשנתיים האחרונות, סביר להניח שכל עוד לא נראה את שיעור האבטלה עולה, הריבית תוותר גבוהה כדי להבטיח שהתהליך המתואר מעלה אכן מתממש. לכן, סביר להניח שהריבית בארה"ב תוותר גבוהה עד תחילת 2024.

באשר לישראל, אומרים כלכלני פסגות כי כל התהליך של השפעת הריבית על האינפלציה יקרה גם בישראל אבל אפילו לאט יותר. שוק הנדל"ן בישראל קשיח מאוד וההשפעה של הריבית על מחירי השכירות איטית בהרבה לעומת ארה"ב או אירופה. בנוסף, התנודתיות בשוק המט"ח צריכה גם להילקח בחשבון מבחינת בנק ישראל ולכן, אומרים בפסגות, לא נופתע אם הריבית בישראל תישאר גבוהה גם אחרי שהפד יחל בתהליך ההורדות.