משפט    

פסק דין חריג: הילדים יוצאו ממשמורת האם ויעברו לחזקת האב

תמונה:PIXABAY
מעודכן ל-10/2019

הסיבה: האם גרמה לנתק בין הקטינים לאב ואף טענה באוזניהם כי הוא אינו אביהם הביולוגי שופט בית המשפט לענייני משפחה האשים את האם בניכור הורי וקבע: "תנאי בסיסי להיותו של הורה משמורן היא יכולתו לשמר קשר בין ההורה האחר לבין הילדים"

שופט בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב ארז שני קבע בהחלטה יוצאת דופן להעביר משמורת על שני ילדים מהאם לידי האב. זאת לנוכח ניכור הורי מתמשך ולאחר שכל ניסיונות בית המשפט להפסיקו לא הועילו. בפתח החלטתו כתב השופט שני כי "אם ניכור הורי אינו מטופל מיד, קשה שבעתיים לתקן את הנזק".

המקרה הנדון עוסק בזוג בהורים שהתגרש ולהם שני ילדים בני תשע, שהיו במשמורת אמם ובניתוק מתמשך מאביהם. השופט שני דן במקרה כבר לפני כחמישה חודשים והורה על מינוי מטפלת לניכור הורי. באותה עת היה נתק בקשר בין האב לשני ילדיו במשך שנתיים ולילדים נאמר שהאב אמנם רשום כאביהם אך למעשה אינו אביהם הביולוגי. כעת חזר התיק להכרעתו והוא כתב כי שירותי הרווחה הגישו תסקיר המראה שיש להכיר בקטינים כנזקקים ולמעשה להוציאם מחזקתה של האם. האב יוצג בהליך באמצעות עו"ד שי שמחיוב. האם באמצעות עו"ד אהובה יששכר.

בפסק הדין כתב השופט שני: "תנאי בסיסי להיותו של הורה משמורן היא יכולתו לשמר קשר בין ההורה האחר לבין הילדים, למעט במקרים בהם קיימת מוצדקות מובהקת לאי קיום הקשר". לדבריו בסופו של דבר צריך בית המשפט לומר שאם לא נוצר קשר סביר בזמן סביר יש צורך לערוך שינוי דרסטי. לכן קבע השופט כי "אין מנוס אלא לסיים את משמורתה של האם בקטינים – ולו באופן זמני –  ולעשות זאת כמעט לאלתר".

השופט הורה לשירותי הרווחה "ליטול בזמן המוקדם ביותר את הקטינים ממשמורת האם למשמורתם שלהם", לוודא ולדאוג כי הקשר שיקוים בין הקטינים לאמם לא ימנע חידוש קשר בין הקטינים לבין האב, ולהמשיך ולעסוק בחידוש הקשר עם האב. כמו כן הורה השופט על עיכוב יציאה מהארץ נגד הילדים, כפי הראה כדי למנוע מהאם להימלט עמם.

איך להפחית דמי מזונות

אם מזניחה – חזקת הגיל הרך מבוטלת, תהיה משמורת משותפת