חדשות    

פעם בארבעים שנה: בנק חדש, הבנק הדיגיטלי בראשות מריוס נכט

מריוס נכט. צילום: תמר מצפי

לאחר שנים של מהמורות הודיעו בנק ישראל והפיקוח על הבנקים כי נתנו אישור לבנק  דיגיטלי  חדש בישראל. הבנק הוא הבנק הדיגיטלי של מריוס נכט, ממייסדי צ'ק פוינט, לצד בעל מניות מיעוט אמנון שעשוע, ממייסדי ומנהלי מובילאיי ואורקם.

השניים גיסו את גל בר דעה, שהיה בעבר בכיר בבנק הדיגיטלי פפר של לאומי, להוביל את ההליך. כיום הבנק הדיגיטלי  היחידי בישראל הוא פפר מבית לאומי, ואילו כאן מדובר בבנק חדש לגמרי. הפעם האחרונה שאושר בנק חדש הייתה לפני ארבעים  שנה.

הבנק יהיה בנק דיגיטלי בלבד ללא סניפים, ייתן שירותי בנקאות למשקי בית, ובכלל זה הלוואות, קבלת פיקדונות, ניהול חשבונות עו"ש, ומתן שירותי קניה ומכירה של ניירות ערך. הבנק לא יחל לפעול מיד ולמעשה מדובר באישור עקרוני להיערכות של הקמת הבנק. זה צפוי להתחיל לעבוד רק בעוד שנה.

מבנק ישראל נמסר  כי "נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, והמפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, הודיעו ליזמים מריוס נכט ופרופ' אמנון שעשוע, כי הפיקוח על הבנקים סיים את תהליך הבדיקה והנגיד ערוך לתת רישיון לבנק והיתר לשליטה בו". "אני מאוד מתרגשת. זה יום חשוב. אחרי הרבה מאוד שנים סיימנו תהליך ונתנו אישור להקמה של בנק חדש. זה בנק שיהיה בבעלות היזמים מריוס נכט ופרופ' אמנון שעשוע – שני אנשים מאוד רציניים, שבדקנו אותם ואת התוכנית העסקית שלהם בשנה האחרונה", אמרה היום המפקחת בר שהוסיפה כי "בפיקוח על הבנקים ובבנק ישראל אנו מאמינים שהם יכולים לעשות את פריצת הדרך בבנקאות עם הידע והניסיון שהוכיחו בתעשיות אחרות, והם נרתמו למשימה, במטרה להוביל שינוי שוק".

האישור לבנק הדיגיטלי יאפשר לו לקדם את הכנתו להגעה לשוק ולצרכני הקצה,  בין היתר הודות לשיתוף פעולה עם לשכת שירותי מחשוב בנקאיים שזכתה במכרז שערכה המדינה, בהובלת TCSמקבוצת TATA ושתספק מערכת מחשוב לפעילויות בנקאיות שתוצע לשלל בנקים קטנים, חדשים ולאגודות אשראי ופיקדון. במסגרת המכרז הזוכה תקבל מהמדינה מענק – אך זאת רק לאחר שתיקשר עם בנק אחד לפחות, במקרה זה הבנק שמוביל נכט.

לכן בנק ישראל שינה את הכללים  והסיר חסמים העומדים בפני הקמת בנק חדש. בין היתר מדובר על הפחתה של הדרישה להון ראשוני בהקמת בנק, מ-400 מיליון שקל לדרישה נוכחית של 50 מיליון שקל.

מקבוצת נכט שעשוע נמסר: "אנו גאים להיות הקבוצה הראשונה מזה כ-40 שנה שמקבלת מהמדינה רישיון להקמת בנק חדש בישראל, וכמובן מברכים את בנק ישראל ומשרד האוצר על החזון והאומץ להוביל מהלך לעידוד החדשנות והתחרות בתחום הבנקאות. ראוי לציין שאנו נמצאים בשלבי הקמה ראשונים ולפנינו עוד דרך ארוכה".

גיוס של 20 מיליון דולר בחברת הביומד ביונדווקס – מריוס נכט יהיה בעל השליטה

חברת הסייבר פיירבלוקס, העוסקת במטבעות הקריפטו, גייסה 16 מיליון דולר