ציפיות האינפלציה – 1.8% לפי הכלכלנים; 2.2% לפי השוק
פיקדונות    

ציפיות האינפלציה – 1.8% לפי הכלכלנים; 2.2% לפי השוק

בנק ישראל מעדכן את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה בהסתמך על שוקי ההון והכלכלנים של הבנקים והמוסדות הפיננסים.האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים , כפי שהיא מתבטאת בפרמטרים בשוק ההון, תעמוד על 2.2%, כאשר בשנה השנייה תעמוד האינפלציה על 2.3% ובשנה השלישית על 2.5%.

ציפיות האינפלציה האלו מוגדרות כשיעור האינפלציה שמשווה בין התשואות של אג"ח ממשלתיות צמודות ללא-צמודות (Break-even Inflation) והן כוללות מרכיב של פרמיית סיכון אינפלציונית.

מעבר לנתון שמתבטא משוק ההון (מחירי האג"ח ועוד), בבנק ישראל מספקים ממוצע פשוט של תחזיות לאינפלציה של בנקים מסחריים וחברות ייעוץ כלכלי המפרסמים את תחזיותיהם באופן סדיר. על פי הממוצע מדד המחירים לצרכן ב-12 החודשים הקרובים יעמוד על 1.8% בלבד.

הירידה בציפיות האינפלציה החלה בחצי השנה האחרונה על רקע המדדים הנמוכים כתוצאה מירידה בקצב הצמיחה (לאור ההאטה העולמית), כשבחודש נובמבר ירד מדד המחירים לצרכן ב-0.5%, ירידה חדה מאוד, ומשמעותית מתחת להערכות הכלכלנים שציפו למדד של בין 0 ל-0.2%.

על רקע המדד הנמוך, הכלכלנים סבורים שבנק ישראל עשוי להמשיך ולהוריד את הריבית. זו עומדת כיום על 2%, אך להערכת הכלכלנים היא צפויה לרדת ל-1.75% ובהמשך אף ל-1.5%.