חדשות    

קשישה כתבה על דף במחברת שהיא מורישה דירה לחברתה, המשפחה ערערה

קשישה כתבה על דף במחברת שהיא מורישה דירה לחברתה – האם זה תופס?  המשפחה ערערה

בין חפציה של קשישה ערירית שנפטרה, נמצא דף מחברת, עליו כתבה שהיא מורישה את דירתה לחברתה. המשפחה ערערה, וביהמ"ש קיבל את הערעור.

ב- 2015 נמצא בין חפציה של אישה שהלכה לעולמה לפני שש שנים, דף מחברת,עליו כתבה שהיא מעוניינת לתרום את גופה למדע, וכן להוריש את דירתה לחברה טובה. המסמך היה נראה כצוואה בכתב יד, אך לא היה חתום.

בעקבות גילוי המסמך, ביקשה החברה לקיים את המסמך כצוואה, אך קרובת משפחה רחוקה של המנוחה, שהייתה אמורה ה להיות היורשת החוקית שלה, התנגדה.

לא בטוח שזה היה רצון המנוחה

החברה טענה שהכירה את המנוחה לפני יותר מ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שלה. מאז נרקמה ביניהם מערכת יחסים חמה ואוהבת, והיא הייתה האדם הכי קרוב למנוחה. לטענתה, העובדה שהמנוחה כתבה את הדברים בעצמה מעידה כי זה היה רצונה, ולמרות שהמנוחה לא חתמה על המסמך, ניתן לקבלו לפי חוק הירושה.

קרובת המשפחה טענה מצידה, כי מדובר במסמך שלא עומד בתנאי החוק: לא בטוח שכולו נכתב על ידי המנוחה, אין עליו כותרת של "צוואה", המנוחה לא חתמה עליו,ומקום שהשאירה לחתימת עדים נותר ריק. כל אלה, לרבות העובדה שמדובר בדף מחברת, מעידים לדבריה על כך שמדובר בטיוטה שלא בהכרח משקפת את רצון המנוחה טרם מותה.

השופט פליקס גורודצקי קבע כי עלו בו ספקות שהמסמך, שלא היה חתום, מבטא נאמנה את רצונה האחרון. אמנם  

גרפולוגית אישרה כי המסמך אכן נכתב בכתב ידה של המנוחה, אך השופט החליט כי לא מדובר בצוואה תקפה.

המסמך לא עומד בתנאים

השופט ציין כי המסמך לא עונה על תנאי חוק הירושה לצוואה חוקית כיוון שאינו חתום. חוק הירושה מסמיך את בית המשפט להורות על קיום צוואה גם אם יש בה פגמים, אך רק כשמוכח כי הדברים משקפים את רצונו החופשי והאמיתי של המצווה. השופט לא שוכנע בכך במקרה הנוכחי.

עוד הוסיף השופט כי העובדה שמיום שכתבה את המסמך ועד מותה חלפו שנה וחצי בהן לא מצאה המנוחה לנכון לחתום על המסמך, והדף לא נתלש מהמחברת. כמו כן, המנוחה לא תרמה את גופה למדע, למרות שציינה שהיא רוצה לעשות זאת במסמך שכתבה,ולא החתימה עדים.

בנוסף סיפרה החברה הטובה כי היחסים בינהן התקררו טרם מותה.

ירושה – איך להעביר נכון את הנכסים לדור הבא?