מדריכי דירה ומשכנתא    

רוכשים דירה? אל תוותרו על בדיקות בטיחות!

מעודכן ל-03/2018

בטיחות הדירה היא עניין קריטי – אבל מה זה בעצם בטיחות הדירה? איך בודקים את בטיחות הדירה?

ובכן, אנחנו נוטים לזלזל בזה; ככה  אנחנו , הישראלים. אבל בטיחות הדירה היא נושא קריטי. בטיחות בכלל היא נושא קריטי  ומסתבר שגם בעת רכישת דירה. אנחנו חייבים לוודא שהדירה שרכשנו בטיחותית לעכשיו ולעוד שנים.  

אז חיפשתם ומצאתם דירה לרכישה; אתם מתלהבים, אבל רגע לפני החתימה, תעצרו ותחשבו – האם הדירה בטיחותית? האם ביצעתם בדיקות בטיחותיות. בדיקות אלו יאשרו שהדירה אותה אתם עומדים לרכוש אכן בטיחותית למגורים לשנים ארוכות. וזה חשוב – אל תדלגו על בדיקות אלו!

 בדיקות של הדירה

קניית דירה משמע מעין ההחלטה להתחייב למגורי קבע ולהוצאה כספית גדולה. כלומר, הגדרתם לעצמכם שאתם רוצים לגור ברמת גן רחוב האצ"ל – זו תחנת הבסיס שלכם, זה העוגן שלכם, כשזה כמובן עולה לכם הרבה כסף, ולרובנו גם הרבה כסף בהמשך – תשלומי המשכנתא.  

ומאחר שקנייה של דירה היא פרויקט גדול וכל אחד מעוניין להבטיח לעצמו שהדירה אותה הוא קונה תחזיק מעמד לאורך שנים ארוכות ותהיה בטיחותית לכל מי שמתגורר בה, חשוב לבצע בדיקות שונות טרם קנייתה. אנחנו לא תמיד חושבים על זה, איכשהו העניין של בדיקת הבטיחות לא מופנם כמו פעולות אחרות שעושים לפני רכישת דירה. אולי זה בגלל שאנחנו מסתמכים על עצמנו, אנו סבורים שאנו יודעים הכי טוב לבדוק אם הדירה בטיחותית, אבל זה לא תמיד נכון. 

מעבר לכך, חשוב לקחת בחשבון שיש מיני סוגי בדיקות, אם מדובר על בדיקות ליקויי בנייה, בדיקות בטיחות שמבטיחות כי היסודות של הבניין אכן מספיק חזקים על מנת לעמוד בפני מצב של רעידת אדמה בישראל. 

 בודקים את הדירה ואת הסביבה

אז איזה בדיקות יש ומה ניתן לעשות בעצמנו ומה לבד:

בדיקה עצמית של הדירה – חשוב להגיע אל הדירה פעמיים לפחות וזאת על מנת לבחון אותה באור יום ובחושך. יש לשים לב לליקויים שונים בדירה (בקירות, בבניין עצמו – חיצונית ופנימית) ולהחליט האם התחושה שלכם טובה בדירה, האם היא נראית לכם באופן כללי – כיווני האוויר מתאימים לכם (מדריך – מה זה בעצם כיווני האוויר?) האם השכנים מתאימים לכם (כן, זה חשוב; לא לזלזל בזה).

בדיקת הסביבה- חשוב לבדוק את הסביבה בה הדירה ממוקמת. חשוב לוודא שאין אתרי בנייה מסוכנים בקרבת מקום לדירה ושאין עצים או פיגומים שנשענים על הבניין בו אתם מתכננים לקנות את הדירה. מסתבר שיש מקרים רבים בהם דברים שונים שממוקמים בסביבת הבניין יכולים להשפיע על בטיחות הדיירים שמתגוררים בבניין.

 בדיקות בדק בית וביקורת מבנים

אם שוכנעתם שאתם מעוניינים לקנות את הדירה, כדאי מאוד לשכור את שירותיה של חברת בדק בית שתבצע את הבדיקות הנכונות שיבטיחו לכם שהבית אכן בטוח למגורים. בדיקות אלו כוללים בעיקר את הבדיקות הבאות:

  • נזילות- בדיקות שעיקרן הוא לבדוק האם יש נזילות בבית והאם חלקים שונים בבית סובלים מרטיבות. הבדיקה הזו כוללת  רטיבות בתקרה, מתחת למרצפות, מעל כל הפנלים בבית, בקיר ועוד.
  • בדיקות ליקויי בניה- כמו למשל בדיקת עובש בקירות, ריצוף עקום או מתנדנד שיכול לסכן את הבטיחות של דיירי הבית, בדיקות איטום, סדקים בקירות ועוד.
  • ליקויים כוללים- כאן מדובר על בדיקות ביקורת מבנים שכוללות בדיקה של ליקויים מסוימים במבנה השלד, ליקויים אסתטיים ומיני ליקויים בטיחותיים במבנה.
  • חשוב מאוד לבקש מהחברה לערוך בדיקות אודות חריגות בנייה, בדיקות של קרינה בבית, בנייה מסוכנת שלא בהתאם לנהלים ובדיקות של חוזק המבנה.

 

בדיקת חובה- עמידות ורעידת אדמה

אחת הבדיקות החשובות ביותר שצריכות להיעשות היא בדיקת עמידות מבנים במצבים של רעידות אדמה בישראל. משנת 1980 החל מיושם תקן 413 שעיקרו בנייה חזקה ועמידה למצבים של רעשי אדמה. בנוסף, מדינת ישראל מעודדת יישום תוכנית מיתאר 38 – מה שנקרא – תמ"א 38. עיקרה של התוכנית הזו הוא חיזוק יסודות הבניין על מנת שהוא יעמוד במקרים של רעידת אדמה. בדיקות שקשורות אל יציבות המבנה הן בגדר חובה טרם קניית דירה. הבדיקות החשובות הן:

  • מסמכים- תמיד יש לבדוק את המסמכים של הבניין שכוללים נתונים שונים בהם משתמשים על מנת לחשב את האינדקס הסיסמי של הבניין והאם הוא יעמוד בפני רעידת אדמה.
  • חשיפה של יסודות- בדיקה שנעשית על ידי מומחים שיודעים לומר האם היסודות של הבניין תקינים וחזקים.
  • מצב הבניין- בדיקות שונות שעיקרן להעריך את מצבו של הבניין.

 כל אלו יעניקו תמונה  בכל הקשור אל בטיחות המבנה בו ממוקמת הדירה אותה אתם מעוניינים לקנות והמצב הבטיחותי של הדירה עצמה. זה חשוב!