חדשות    

רוכשים דירה? שימו לב: מדד תשומות הבנייה בדרך לשינוי דרמטי

מדד תשומות הבנייה, המדד החשוב ביותר לרוכשי דירות, עומד כנראה לפני שינוי משמעותי. שר השיכון זאב אלקין בוחן חקיקה של שינוי בהרכב המדד, כך שמחירי הדירות עשויים להשתנות גם הם. השינוי נבחן בעקבות עלייה משמעותית באינפלציה בשנה האחרונה, שגרמה לעלייה מואצת גם במדד, לאחר שנים שבהן הוא נותר יציב באופן יחסי.

המדד החשוב מורכב ממספר רכיבים – כמו עלות הקרקע ועלויות חומרי גלם ושינוע, ומחשב את עלויות הבנייה של דירות למגורים ואת השינוי בהן במהלך תקופה מסוימת. פירוש הדבר הוא שכל שינוי במדד משפיע גם על מחירי הדירות, שכן לרוב מחיריהן מוצמדים למדד הזה.

על פי השינוי שבוחן שר השיכון, רכיב עלות הקרקע ינותק מהמדד ולא יובא בחשבון בהצמדה למחיר הדירה. באופן זה המדד ישקף בצורה מדויקת יותר את עלות הבנייה האמיתית. זאת מאחר שמחד, עלות הקרקע היא העלות הקריטית ביותר בתוך רכיבי המדד, ומגיעה לעתים כמעט עד מחצית מהמדד, אך מאידך היא אינה משתנה תדיר כמו רכיבים אחרים (למשל חומרי בנייה), ולעתים קרובות הקרקע נרכשה זמן רב לפני השינויים האינפלציוניים.

משמעות המהלך של אלקין היא למעשה ירידה במחירי הדירות, אם כי ההערכות הן שקבלנים וחברות בנייה פשוט יעלו את מחיריהן על מנת לפצות על הירידה הזאת.

כמו כן, חשוב להדגיש כי רוב הסיכויים הם שהשינוי לא ייושם באופן רטרואקטיבי על עסקאות רכישה שכבר נחתמו, כך שההשפעה תבוא לידי ביטוי רק ברכישה עתידית של דירות.