מדריכי דירה ומשכנתא    

רעש בסביבת מגורים – מה אומר החוק

תמונה:PIXABAY
מעודכן ל-07/2022

השכנים משפצים, ילדים זורקים נפצים וזמרת האופרה בדירה ממול לא מפסיקה לשיר – מה עושים עם כל הרעש הזה

על פי חוק, אסורלהרעיש בסביבת מגורים ברמה מסוימת ובשעות מסוימות, אפילו אם מקור הרעש לא בשכונת מגורים אך יוצר בה מטרד.

מכשירי קול

על פי התקנות בין 14:00 ל-16:00 בצהריים ובין 23:00 ל-07:00 בבוקר אסור להשמיע מכשירי קול, הכוללים שירה, צעקות, טלוויזיה, רדיו, מגבירי קול וכד' בסביבת מגורים, בניין מגורים או בכיפת השמים. גם במקום שאינו תחת כיפת השמיים אך אינו סגור מכל צדיו אסור להשמיע רעשים אלו באותן בשעות.

זיקוקי דינור

זיקוקי דינור, חזיזים, נפצים ושאר חומרים נפיצים הגורמים לרעש מותר להפעיל אך ורק במרחק העולה על 1,000 מטר מסביבת מגורים ורק בשעות שבע בבוקר עד עשר בערב.

חגים

חריגים לכלל זה הם חגים הכוללים את ערב יום העצמאות, ערב חג פורים, ערב יום ירושלים, ערב ל"ג בעומר, ערב ראש השנה האזרחית, ערב שבת, מוצאי שבת, ערבי ומוצאי ראש השנה ויום כיפור, וכן ערבי ומוצאי ראשון ושמיני של סוכות וראשון ושביעי של פסח. ולגבי מיעוטים, נוצרים, מוסלמים, דרוזים – ערבי ומוצאי כל ימי המנוחה שלהם וחגיהם.

צופרים ומנועים

אסור להפעיל צופר ומנוע במידת רעש הגבוהה מהצורך להפעילו אלא אם כן הדבר דרוש לשם אזהרה מפני סכנה קרובה שאין למנוע אותה אחרת, או הפעלת הצופר, הפעמון או אמצעי האזהרה האמורים אינה נמשכת וחוזרת יותר מן הדרוש לפי הנסיבות, למעט רכב ביטחון. כמו כן יש להתקין משתיק קול ברכב מנועי או סירת מנוע.

שיפוצים

אסור לעשות עבודות שיפוץ ובנייה בין השעות 20:00 ל07:00 בבוקר ביום חול, ובערב יום מנוחה מחמש בערב לשבע בבוקר יום למחרת.

מכונות

מכונות לצורכי חפירה, בנייה, הריסה או כיוצא באלה באזור מגורים, לא יופעלו ביום חול בין השעות 19.00 ל-07.00 למחרת ובין השעות 17:00 בערבי ימי מנוחה ל-7:00 למחרת יום המנוחה, אלא אם כן הפעלת המכונה דרושה באופן דחוף לשם מניעת סכנה או הפרעה בלתי סבירה לביטחון הציבור, בריאותו או בטיחותו, או להסרת סכנה או הפרעה .

פריקה וטעינה

פעולות פריקה וטעינה או טלטול מכלים לרבות מכלי אשפה, חביות, מכלי גז מיטלטלים, סחורות וכיוצא באלה, באופן הגורם או העלול לגרום לרעש, אסורות באזור מגורים, בין השעות 22.00 ל-6.00 למחרת ובימי מנוחה.

אזעקות

אזעקות בנכס מותרות בשימוש בנכס רק אם מערכת האזעקה תגרום להפעלה מבוקרת של פעמון האזעקה (להלן – הצופר) למשך 6 דקות לכל היותר, ולאחר פרק זמן זה לא ישוב הצופר לפעול מעצמו ורק אם נדרך מחדש.

הפעלת מערכת האזעקה לא תגרום לרעש שמפלסו, במרחק של מטר אחד ממקור הרעש, וכאשר המדידה נעשית במצב מדידה "מהיר", עולה על dB(A) 87 – באזור מגורים

כמו כן בעל הנכס יתקין באופן בולט לעין, ליד דלת הכניסה לנכס, שלט המפרט בכתב ברור וקריא את השם ומספר הטלפון של אדם המוסמך מטעמו לטפל במערכת האזעקה במקרה של קלקול או תקלה ולהפסיק את פעולת הצופר.

ואם נקרא להפעיל את הצופר יעשה את זה בפרק זמן של חצי שעה לכל היותר.

אזעקת רכב: מ-2011 אסורה על פי חוק.

רעש מזגנים

החוק קובע כי אסור להפעיל מזגן או מדחס במידה והוא מפריע לאדם הגר בבית מגורים אחר או עוצמת הרעש בלתי סבירה.

ציוד גינון

לא יפעיל אדם ולא ירשה לאחר להפעיל ציוד גינון הגורם לרעש באזור מגורים בין השעות 19:00 ל-7:00 למחרת, בין השעות 17:00 ועד 9:00 למחרת בערבי ימי מנוחה, ובין השעות 14:00 ל-16:00 בימי מנוחה.

          (ב)  לא יפעיל אדם ולא ירשה לאחר להפעיל מפוח עלים הגורם לרעש באזור מגורים.

          (ג) לעניין תקנה זו, "מפוח עלים" – מכשיר ממונע המשמש לאיסוף עלים, לניקוי רחובות, חצרות וכיוצא באלה, באמצעות נשיפה של אוויר.

שטיחים ומזרנים

אם אתם מעוניינים לחבוט בשטיחים ומזרנים, אסור לעשות את זה בין 14:00 ל-16:00 בצהריים ובין השעות שבע בערב  לשבע בבוקר למחרת.

חוקי עזר עירוניים

לרשויות שונות יש חוקי עזר נפוצים שאפשר למצוא באתר משרד הפנים.

למי פונים

אם פניתם לגורם הרעש ולא פסק, תוכלו לפנות למשטרה, ולאחר מכן לתביעה אזרחית או פלילית. אם מדובר ברעש ממערכת קירור בבית משותף, תוכלו לפנות לרשות המקומית.

ענישה

מי שעובר על תקנות הרעש צפוי לקנס ולעונש מאסר של עד שישה חודשים

מגורים משותפים – מה זה? והאם זה כדאי?