ביטוח    

רפורמת ביטוחי תאונות אישיות: בלי אותיות קטנות ובלי חריגות

תאונה בכביש 90 תמונה:דוברות משטרת ישראל
מעודכן ל-07/2019

על פי רפורמת ביטוח התאונות האישיות המתוכננת, אחוזי נכות ייקבעו על ידי ועדה רפואית, תורחב ההגדרה ל"תאונה", המבוטח יצטרך לתת את הסכמתו מדי שנתיים לחוזה, הביטוח יימכר ישירות ורק על ידי גורמים מורשים

לאחר שטיפל בביטוחי החיים, פונה הממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, משה ברקת, לתחום ביטוחי התאונות האישיות: כך לפי טיוטה שפרסמה הרשות ובה הוראות להסדיר מחדש את ההגדרות ותנאי הכיסוי, או בניסוחם "על רקע צמיחת הענף בשנים האחרונות והכשלים שליוו צמיחה זו". הוראות הטיוטה צפויות לחול החל מסוף 2019 ואף לחול על פוליסות שנמכרו.

מהו ביטוח תאונות אישיות

ביטוח תאונות אישיות הוא ביטוח למקרה מוות, נכות ואובדן כושר עבודה עקב תאונה. בביטוח זה הכיסויים נקבעים מראש, ואפשר לרכוש כמה פוליסות מכמה חברות ביטוח. כלומר,  אלו ביטוחים שאין עליהם הגבלה. כך למעשה ענף זה זכה לצמיחה מטורפת של כמעט 100% בחמש שנים אך גם זכה לביקורת על כך שהחברות משווקות בצורה אגרסיבית ביטוחים ללא הצדקה.

לפי ברקת, "בשנים האחרונות שווקו ביטוחי תאונות אישיות בהיקפים נרחבים על-ידי חברות הביטוח. שיווק זה אופיין בבעיות רבות, הנוגעות לאיכות המכירה שהובילו למודעות נמוכה מצד המבוטחים(…) נוכח הכשלים פעלה רשות שוק ההון רבות בשנים האחרונות בתחום ביטוח התאונות האישיות, לרבות עריכת ביקורות ובירור פניות ציבור". בעקבות זאת היא מבקשת להבטיח כעת "הליך מכירה הוגן לצד כיסוי ביטוחי ראוי למבוטח".במקום המצב כיום קבעה הרשות כי "כל פוליסת תאונות אישיות תכלול כיסויי למוות, נכות, אשפוז, שברים וימי החלמה – כיסויים שיבטיחו מענה הולם בקרות מקרה ביטוח למבוטח המחזיק בביטוח", וזאת תוך "שיפור מנגנון יישוב תביעת נכות מתאונה".

"במקרים רבים כיום מציעה חברת הביטוח אחוזי נכות נמוכים מאלה שנתבעו על-ידי המבוטח מבלי שהוא נבדק על-ידיה"מעתה" יחויבו לקבוע את האחוזים על בסיס חוות-דעת רפואית בלבד, תוך מתן 'משקל רב' למקרים שבהם המבוטח מקבל אחוזי נכות מהביטוח הלאומי.

עוד כתבו שענף התאונות האישיות כולל"חריגים רבים ו'אותיות קטנות', שמובילות לכך שתביעות מבוטחים רבים נדחות או לא משולמות במלואן". על כן נקבעת עתה "הגדרה רחבה למונח 'תאונה'", שנועדה לצמצם את ההחרגות המאפשרות לחברות שלא לספק את הכיסוי שנרכש.

ברשות קובעים עוד כי "המבוטח יתבקש לתת את הסכמתו מדי שנתיים כתנאי לחידוש החוזה". ההסדרה כוללת בנוסף דרישה כי חברות הביטוח ימכרו את הפוליסה "בהליך צירוף נפרד, ולא אגב מכירת ביטוח אחר", תוך מתן זמן ללקוח "לשקול את ההצעה". על-פי הטיוטה, את המכירה של ביטוחי תאונות אישיות יבצעו רק בעלי רישיון, כלומר סוכנים או עובדי שיווק מורשים של חברות הביטוח.

ביטוח תאונות אישיות – פס ייצור של מכירות במוקדים טלפוניים, ללא התחשבות בצרכי הלקוח

ביטוח תאונות אישיות  – מה זה? והאם צריך לעשות?

קורס גלישת גלים – מה זה בעצם, כמה זה עולה, מי יכול ללמוד ואיך?