קריירה    

שאלות מכשילות בראיונות – איך להתמודד איתן

כנות היא הדבר  הכי חשוב. לא תמיד. בראיונות עבודה למשל כנות יכולה לפגוע במועמד. זה לאו דווקא רע, כי כך נחסכת הן מהעובד והן מהמהעסיק עבודה שלא יתאים לה.

כדי לסנן מועמדים מראיינים נוטים לשאול שאלות לא צפויות ומכשיליות. המועמדים מצידם לא פעם עונים אוטומטית תשובות שיפגעו בסיכוי קבלתם לעבודה, גם אם היו כנות במאה האחוזים.

אלו השאלות המכשילות הנפוצות ביותר:

מה הייתה סיבת הפיטורין? כמה פוטרו?

כאן המטרה היא לגלות אם הסיבה היחידה היא קיצוצים או שיש לכם בעיות שהמעסיקים כבר גילו.קיצצים יכולים להיות רק תירוץ לפיטורים. אם שואלים למה דווקא  אתכם פיטרו, אמרו שאינכם  יודעים ואתם עובדים חרוצים. אל תתפתלו ותתחילו לספר את כל היסטוריית הבעיות שלכם.

איך יש לכם זמן לראיונות כשאתם עובדים?

כאן המעסיקים מנסים לרחרח אם אתם  משקרים לבוס.  פשוט הסבירו שאתם ביום חופשה ומתראיינים רק למשרות מתאימות. אם עולה הצורך בראיונות נוספים, הזכירו שחיפושי העבודה שלכם נעשים בדיסקרטיות ובקשו ששאר הראיונות יתקיימו מחוץ לשעות העבודה הרגילות.

 איך התכוננתם לראיון?

מדובר באחת השאלות הנפוצות בראיונות עבודה והמטרה היא פשוטה לבדוק שאכפת לכם מהמשרה. פשוט חקרו על החברה  לפני כל ראיון עבודה. הראו להם שאתם מבינים הן את החברה עצמה והן את התעשיה שבה פועלת

 האם אתם מכירים מישהו שעבד בחברה?

הרבה מהראיונות שאליהם מגיעים מגיעים אליהם בזכות קשרים. לפעמים מדובר רק בעובד החברה שהעביר את קורות החיים, לכן בררו היטב על טיב החבר, הוותק שלו בחברה ומעמד. אתם לא רוצים שישליכו עליכם תכונות של עובד פחות מוערך.

 איפה באמת תרצו לעבוד?

בשאלה זו בודקים שאתם לא שולחים קורות חיים לכל חור. לכן הדגישו מדוע אתם מושלמים לתפקיד הנוכחי. הבהירו למה זה מה שאתם רוצים לעשות.

תוכלו לתאר איך פתרתם בעיה שנתקלתם בה בעבר בעבודה או בלימודים?

זו אחת השאלות הבסיסיות ביותר בראיונות עבודה. אולם לעיתים קרובות המרואיינים לא מצליחים לחשוב על דוגמה טובה ומחמיצים הזדמנות להדגיש את היכולות הטובות ביותר שלהם. עדיף לבוא עם תשובה מוכנה מראש,.

תארו טעויות שעשיתם בתפקידים קודמים

כאן יש הרבה דרכים ליפול בתשובה, להגיד תשובה לא כנה ולא מציאותית כמו אני לא עושה טעויות או לתאר שרשרת טעויות שלא למדתם מהן כלום. הדגישו מה למדתם מהטעות ואיך שיניתם את ההתנהגות.

איך זה שעבדת  במשך כל כך הרבה זמן באותו מקום?

בשאלה כזו המראיין רוצה לדעת איך נשארתם באותו תפקיד בלי להתקדם, האם מדובר בחוסר אמביציה או בחוסר הערכה של הממונים. הסבירו שהייתם מסופקים ושבעי רצון מהתפקיד, או מהתנאים ולכן הרבה זמן לא הררגשתם שאתם צריכים שינוי.

בכל מקרה אל תילחצו. נתקלתם בשאלה שאתם לא מוכנים אליה, אמרו שאתם רוצים לחשוב קצת או שאתם לא יודעים ולא רוצים לנחש. מה שחשוב הוא להדגיש שוב ושוב למה אתם מתאימים למשרה.