ביטוח    מדריכי דירה ומשכנתא    

שילמתם חלק מהמשכנתה? זה הזמן לשלם פחות ביטוח חיים

משכנתה היא מההוצאות הגדולות שנעשה במהלך חיינו ולכן כל סכום שעוזר להקטין אותה מבורך. במקרה כזו תוכלו להפחית את ביטוח החיים.  כך עולה מתביעה ייצוגית נגד כלל ביטוח ופיננסים שאושרה.

התובעים  לוו מ"כלל מימון משכנתאות" משכנתה בסך כ-577 אלף שקל. ביטוח החיים , הנדרש מגובה המשכנתה, היה בגובה סכום ההלוואה, אותו עשו "כלל ביטוח". תחילה פרעו את החלק הגדול של ההלוואה, כ-412 אלף שקל, ונותרו להם  כ-165 אלף בלבד לתשלום. עם זאת, כלל ביטוח המשיכה לגבות דמי ביטוח בגובה סכום ההלוואה המקורי.

לטענת התובעים, כלל ביטוח גבתה  תשלומי יתר ולא עדכנה את סכום ביטוח החיים, בגין הקטנת יתרת ההלוואה. נטען כי משגילו זאת התובעים, הם פנו לחברה אחרת, שבה שילמו רק 12 שקל לחודש במקום 130 שנגבו על ידי כלל.

לעומת זאת כלל השיבה שנטילת משכנתה הוא מוצר אוטונומי נפרד מההלוואה, וכלל ביטוח לא רשאית להפחית את הסכום המבוטח מיוזמתה, ללא אישור כתוב של המבוטח. כלל טענה שלכן פנתה לנוהל פנימי שלפיו על הלווה לחתום על טופס עדכון לסכום המבוטח, שבו הוא מורה לכלל באופן אקטיבי אם להפחית את הסכום, בהתאם לסכום יתרת ההלוואה.

לפי השופטת:

"מקובלת עליי עמדת כלל, לפיה לפי הדין והחוזה בין הצדדים לא חלה עליה חובה לעדכן מיוזמתה את סכום ביטוח החיים עם פירעון מוקדם של ההלוואה",  השאלה היא אם חלה חובה על כלל, כמי שנתנה את ההלוואה, ליידע את הלווה בעת הפירעון המוקדם שביכולתו לעדכן את סכום הביטוח בהתאם ליתרה העדכנית. לטעמי, התשובה חיובית".

"כלל היא אמנם מבטחת, אך פעלה כמוסד פיננסי שנותן הלוואות, ולעניין זה ניתן להחיל עליה את החובות החלות על בנק ביחסיו עם הלקוח".

"כל לווה שנטל מכלל הלוואה לדיור; עשה ביטוח חיים להבטחת ההלוואה בכלל ביטוח בעשר השנים שלפני בקשת האישור; ביצע פירעון מוקדם של ההלוואה; ושכלל לא הודיעה לו על אפשרותו להקטין את סכום הביטוח בעקבות הפירעון המוקדם, בהתאם ליתרת ההלוואה העדכנית".

מכלל ביטוח ופיננסים נמסר בתגובה: "אנו לומדים את ההחלטה, ונענה בערכאות המתאימות".

מהן 5 הטעויות הנפוצות ביותר בלקיחת משכנתא?

לדאוג למשפחה שלך -דברים שחשוב לדעת על ביטוח חיים