רכב ותחבורה    

שירות מפות לרוכבי אופניים; תודה לגוגל

האופניים הם כלי תחבורה מרכזי ברחבות תל אביב – ובצדק. יש שבילים מוסדרים, אין בעיית חניה, אין צפיפות על הכבישים ופקקים.
לנסיעות בתוך העיר מדובר בכלי תחבורה מאוד נוח. תל אביב היא הראשונה שבה העירייה יצרה שבילים ארוכים ונוחים לרוכבים ובהמשך הצטרפו אליה גם ערים סמוכות שלאט לאט מבינות את הנוחות בשימוש באופניים.
על רקע זה נוצר צורך למפות את שבילי האופניים – בעוד שמיפוי כבישים למטרת נסיעה ברכב זה כבר עניין טריוויאלי (אפליקציית וויז וגוגל מפס), שבילי אופניים הם עניין שלא ממש מופה עד היום.
גוגל (כצפוי) היא הראשונה שהרימה את הכפפה. בעדכון של אפליקציית המפות של גוגל, Google Maps, ניתן לתכנן מסלול גם לרוכבי אופניים.
Google Maps לרוכבי אופניים
הפיצ'ר הזה של גוגל נועד לספק את הכמות ההולכת וגדלה של רוכבי אופניים ובכלל – השימוש באמצעי תחבורה אלטרנטיביים כמו אופניים רגילים וחשמליים, קורקינטים ממונעים ועוד, גדל ובהתאמה גדלו שבילי האופניים העירוניים.
בגוש דן יש כ-170 קילומטר של שבילי אופניים, שמתוכם 130 קילומטר בתל אביב ועוד כ-30 קילומטר בבנייה ברחבי עיר. בירושלים מדובר ב-123 קילומטרים של שבילים ייעודים לרוכבים. המספרים האלו רק יילכו ויעלו.
עיריות תל אביב, ראשון לציון וירושלים עבדו בשיתוף עם Google כדי לשפר את איכות הניווט בפיצ'ר של גוגל וכך מופו נתוני שבילי האופניים בערים אלו. העיריות העבירו את המידע על מיקום שבילי האופניים במטרה להנגיש את השבילים למספר הרב ביותר של רוכבים בעיר, להקל על התושבים בתכנון הנסיעה והתניידות בערים עצמן ולהוריד את כמות הפקקים בכבישי הרשויות העירוניות.
זאת לצד עזרה בשמירה על בטיחות הנסיעה של התושבים, עידוד פעילות גופנית ועזרה בצמצום זיהום האוויר וכמות כלי הרכב בשימוש בעיר. ככל שיותר עיריות יעלו את המידע על שבילי האופניים אל המפות, כך תעלה איכות הניווט עבור כל הרוכבים.
ואיך השירות הזה עובד? פשוט – די דומה לשימוש כנהג ברכב.  מזינים כתובת יעד ובוחרים באפשרות 'רכיבה', עם האייקון של רוכב האופניים. הפיצ'ר יאתר עבור המשתמשים את מסלול הרכיבה הקצר ביותר בהתבסס על שבילי אופניים קיימים. הפיצ'ר מתחשב גם בגורמים נוספים כשהמטרה היא גם נסיעה במינימום עליות והימנעות ככל הניתן מכבישים מסוכנים.