קריירה    

תהליך קבלה לעבודה – מה הוא כולל, כמה זמן לוקח ומה אומר החוק?

FREEPIK

מעודכן ל-08/2021

שלחתם קורות חיים, זומנתם למבחן ואפילו עברתם ריאיון – ואתם עדיין ממתינים לתשובה מה עושים כעת, מהי ההתנהלות המקובלת בעת הליך מיונים לעבודה, ומה קורה כשהמעסיק אייש את המשרה ולא טרח לעדכן? המדריך שלפניכם יספק לכם מידע על התהליך ויסייע לכם להכיר את הזכויות שלכם

השתחררתם מהצבא? חזרתם משהייה בחו"ל? החלטתם לחשב מסלול מחדש ולהחליף עיסוק? למצוא עבודה ולהתקבל אליה זו משרה בפני עצמה, והיא כוללת כמה תחנות שצריך לעבור בדרך וכמה שלבים שהחוק מתייחס אליהם.

רגע לפני שנצלול לשלבים, חשוב להדגיש כי אפשר לחלק את מחפשי העבודה  לשתי קבוצות – אלו שעובדים ומחפשים עבודה ואלו שלא עובדים. לגבי אלו שעובדים, חיפוש עבודה אחרת הוא בהחלט לגיטימי, אבל חשוב לדעת מה מותר ובעיקר מה אסור לעשות (ראו הרחבה במדריך מחפשי עבודה שעובדים במקביל)

כחלק ממערכת חוקי העבודה המסדירים את זכויותיהם וחובותיהם של עובדים ומעסיקים, חוקק גם חוק המסדיר את נושא הקבלה לעבודה, חוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה), תשס"ב – 2002. אם אתם בדיוק בעיצומו של חיפוש עבודה, כדאי לכם מאוד להכיר אותו.

שליחת קורות חיים

אתם משוטטים באינטרנט חדורי מטרה ומלאי יוזמה ומבחינים במשרה. היא נראית לכם בדיוק כמו המשרה שחיפשתם כל חייכם. מרוצים וטובי לבב, אתם שולחים קורות חיים מהר-מהר, לפני שמשרת חלומותיכם תיחטף, ואז מגיע שלב ההמתנה הראשון – אתם מחכים ומחכים, נושמים עמוק וממתינים ולקינוח מחכים עוד קצת… עובר שבוע, עוברים שבועיים, בינתיים אולי קיבלתם תשובה, ואם לא, כאן אתם כבר מתחילים להבין שהטלפון שבושש להגיע אולי כבר לא יצלצל.

בשנת 2014 נוסף תיקון מספר 6 לחוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה), תשס"ב – 2002. התיקון הוא בבחינת צעד נוסף להסדרת זכויות עובדים והוא עוד עדות לשקיפות וליושר שהמחוקק מצפה מהמעסיקים לנקוט גם כלפי מי שאינם עדיין עובדיהם אלא רק מועמדים לעבודה.

אז מה קובע החוק – על מי הוא חל ומאיזה שלב?

על פי החוק, על מעסיק ליידע מועמד לעבודה על התקדמות הליכי המיון המתקיימים למשרה המוצעת אחת לחודשיים מיום תחילת התהליך. מה הוא היום הקובע לצורך כך? היום בו התקיים ראיון העבודה הראשון או מבחן המיון הראשון לצורך קבלה לעבודה.

למרבה הצער, אם שלחתם קורות חיים אך לא קיבלתם כל תשובה, לא זומנתם למבחן או לריאיון, עם כל עוגמת הנפש הכרוכה בדבר, האכזבה או תחושת הפספוס המתלווה לכך, אין המעסיק מחויב להשיב ולהגיב לכל קורות החיים הנשלחים אליו, אלא רק ליידע את המועמדים לגבי התהליך אם כבר החל בסוג של תקשורת עמם, דהיינו הזמין אותם לראיון או מבחן.

תהליך המיון

מועמדים רבים מתחילים בתהליך המיון, אך לא כולם יעברו אותו – ורק אחד ייבחר למשרה המוצעת בסופו. מי שייבחר יוזמן לדיון על שכרו ותנאיו, יחתום על הסכם עבודה ויתחיל לעבוד.

מה קובע החוק לגבי אלו שלא התקבלו?

החוק קובע כי על המעסיק ליידע את מי שהשתתף בתהליך המיון – כולו או חלקו – בכך שלא הוא זה שקיבל את המשרה המוצעת, וזאת תוך 14 ימים מיום שאדם אחר קיבל אותה. כלומר, החובה חלה על המעסיק לא מיום שבו התקבלה ההחלטה על קבלת מועמד אחד ודחייתו של אחר, אלא מיום בו חתם מועמד על הסכם ההעסקה, רק אז, תוך 14 ימים, עליו ליידע את המועמדים האחרים שלקחו חלק בהליך המיון על סיומו של ההליך ועל בחירת מועמד אחר.

ההודעה על כך שהמועמד לא קיבל את המשרה המוצעת, חייבת להכיל מידע מסוים – כגון שם המעסיק והמועמד, מועד תחילת הליכי המיון, הגורם הממיין, התפקיד המוצע ושם שולח ההודעה מטעם המעסיק.

את ההודעה יכול המעסיק להעביר למועמד שלקח חלק בהליך המיון בכל דרך שהיא ובלבד שיקבל אותה בתוך הזמן האמור (כולל אמצעים אלקטרוניים, או טכנולוגיים – כמו הודעת בווטסאפ, בדואר האלקטרוני וכדומה.

על מי חל החוק?

מצד המעסיק –

החוק חל על כלל המעסיקים וסוגי העבודה – מלבד:

  • מעסיקים בענף ההסעדה.
  • מעסיקים המעסיקים פחות מ-25 עובדים.
  • משרות שבהן תקופת העבודה מסתכמת בפחות מ-30 ימים (או 7 ימים כשמדובר בעבודת נוער).

מצד המועמד לעבודה –

החוק מגדיר מיהו אותו מועמד לעבודה הזכאי להיות מיודע לגבי הליך המיון:

  • עובד שעבר ריאיון עבודה.
  • עובד שהתחיל הליך בחינות מיון (אלקטרוני/קבוצתי/אישי/פסיכולוגי/אחר).

מה קורה כשהמעסיק עובר על החוק ולא מעדכן?

אם עובד עבר ריאיון או החל בהליך מיון, ולא עודכן במתרחש למרות שחלף זמן, ולאחר תקופה גילה כי מישהו אחר החל לעבוד בתפקיד שאליו הוא התמודד, מדובר בעבירה פלילית (מצד המעסיק כמובן) וכן בעוולה אזרחית. עבירת אחריות קפידה פירושה שהמדינה, התובעת, אין לה צורך להוכיח כוונה פלילית או רשלנות. מספיק להוכיח את העובדות, להראות שהעבירה בוצעה ומעצם קיומה של העבירה היא עבירה פלילית.

מרגע שהוכחו העובדות והתבסס שהתקיימה עבירה פלילית, נטל ההוכחה עובר למעסיק להוכיח שלא עבר על הוראות החוק, דבר שיקשה עליו לעשות. כאשר מוכח בדיון הפלילי בבית הדין לעבודה כי אכן מעסיק לא קיים את הוראות החוק, הוא צפוי, לפי חוק העונשין, לקנס של עד 14,400 שקל לקופת המדינה.

בית הדין יכול גם לפסוק פיצויים לדוגמה למי שהעבירה בוצעה כנגדו. במישור האזרחי, אם השתתפתם בהליך מיון או הייתם בראיון עבודה, והמעסיק לא יידע אתכם על התקדמות ההליך או שלא קיבלתם הודעה על כך שלא התקבלתם לתפקיד תוך הזמן האמור, תוכלו לתבוע את המעסיק תביעה אזרחית בבית הדין לעבודה, בה יתחשב בית הדין גם בהרשעה הפלילית של המעסיק, ובה יוכל בית הדין לפסוק לכם פיצויים כספיים לפי נסיבות העניין, גם אם לא התקיים לכם נזק ממוני, כספי, עקב מחדלו של המעסיק.

המתנה לאחר ריאיון

התייצבתם לריאיון? לא משנה מה קרה במהלכו, וגם אם נראה לכם שדברים קצת השתבשו, הקפידו לצאת מהחדר בחיוך ולשדר הרגשה בטוחה ונעימה. כעת אתם נשלחים להמתין בביתכם, לפרק זמן לא מוגדר של כסיסת ציפורניים.

לעיתים הריאיון נגמר בהנחיה: "אין צורך להתקשר אלינו, אם תימצא מתאים ניצור עמך קשר", פעמים אחרות המעסיק מעדכן ש"אנחנו רוצים לראיין מועמדים נוספים לתפקיד לפני שנחליט" – למשפטים האלה אין משמעות אחידה או מקרא קבוע, וכל שנותר לכם לעשות הוא לחכות בסבלנות להןדעה המיוחלת מהמעסיק.

מה עושים בתקופת ההמתנה מרגע הריאיון ועד קבלת התשובה?

  • נסו לגשש:

אם יש לכם איש קשר בחברה שבה רואיינתם, אתם יכולים לנסות לבקש ממנו שיברר בעדינות בנוגע לכוונות כלפיך. אך שימו לב – לא תמיד יצליח איש הקשר להשיג את האינפורמציה הנכונה ולפעמים עצם התערבותו בנושא עלולה להרגיז את הממונים ואף לרשום נקודות לחובתך, אז עשו זאת בזהירות.

  • אחרי פרק זמן סביר – ניתן ליצור קשר ולהתעניין:

תהליך מיון הוא תהליך שאורך זמן, ולכן כדאי לברר בנימוס בסוף הריאיון, איך התהליך מתקדם משם – שאלה שתעזור לכם לברר בעדינות לגבי תקופת הזמן שסביר לקבל בה תשובה. אם תקופת הזמן הזו חלפה, תוכלו להתקשר או לשלוח מייל ולברר אם התקבלתם. כמובן, לא מקובל להתקשר באותו היום וכמובן שטלפונים תכופים למזכירות או למחלקת משאבי אנוש, לא יעשו לכם יחסי ציבור טובים, אז היזהרו מהגזמות.

  • חשבו חיובי, אבל אל תעצרו את החיפושים:

גם אם כיכבתם במיונים, הריאיון התנהל על הצד הטוב ביותר, ואתם מרגישים שהמשרה בכיס שלכם, אל תפסיקו את חיפוש העבודה, עד שתקבלו תשובה רשמית שהתקבלתם.

אחת הסיבות שבגללה מחפשי עבודה מבזבזים זמן היא ההמתנה לתשובה ממעסיקים. זה שאתם ממתינים לתשובה, לא אומר שמצופה מכם לשבת ולהמתין בחיבוק ידיים עד שזו תגיע. קבלת תשובה עשויה לקחת זמן רב – בין מספר ימים ועד לכמה שבועות, וזה זמן שבו תוכלו להמשיך לשלוח קורות חיים ולהתייצב לראיונות עבודה נוספים – אחרת אתם עלולים להחמיץ הזדמנויות פז שיכולות להיקרות בדרככם בזמן הזה ולצאת קירחים מכאן ומכאן.

מדריכים נוספים:

העתיד בהייטק- כמה מרוויח מתכנת בתחילת הדרך

מה כדאי ללבוש לריאיון עבודה והאם זה באמת ישפיע על סיכויי הקבלה שלכם?