חדשות    

תוכנית הסיוע למשבר הקורונה: דמי אבטלה לעובדים מעל גיל 67 וסיוע ישיר לעצמאים

קרדיט: shutterstock

התוכנית הכלכלית שגיבשו אנשי האוצר, בנק ישראל ומשרד רה"מ תסתכם ב-80 מיליארד שקל ואמורה לתת מענה לכל המגזרים

בכירי משרד האוצר בשיתוף עם אנשי בנק ישראל ומשרד ראש הממשלה סיכמו את הצעדים שייכללו בתוכנית הסיוע הכלכלי למשק בעקבות משבר הקורונה.

עד כה הקצה האוצר סכום של 8 מיליארד שקל להגדלת קרן ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים. חבילת הסיוע החדשה רחבה בהרבה ועומדת להסתכם ב-80 מיליארד שקל, והיא אמורה לתת מענה לכל המגזרים. בנוסף תוקם קרן סיוע לעסקים גדולים בהיקף של 5 מיליארד שקל.

אחד הצעדים הראשונים בחבילת הסיוע הוא מתן דמי אבטלה משופרים לעובדים שכירים, כאשר תקופת הזמן המינימלית לזכאות תעמוד על שישה חודשים במקום שנה, תקופת הזכאות לדמי האבטלה תוארך, ותבוטל החובה לנצל ימי חופשה לפני קבלת דמי האבטלה.

צעד נוסף – ויוצא דופן –  שעליו הוחלט הוא להעניק דמי אבטלה לעובדים מעל גיל 67 שיצאו לחל"ת או שפוטרו. עובדים אלה יקבלו מענק מקסימלי של 4,000 שקל בחודש, בלי צורך להגיש טפסים, וזאת בנוסף לקצבת הזיקנה שהם מקבלים.

צעד נוסף וחסר תקדים הוא ההחלטה להעניק סיוע ישיר לעצמאים, לאחר ששנים רבות הם נאבקים לקבל זכאות לדמי אבטלה. בישראל רשומים היום קרוב ל-300 אלף משקי בית שבראשם עומד עצמאי. במסגרת תוכנית הסיוע צפויים עסקים ועצמאים בעלי מחזור שנתי מ-300 אלף שקל עד 1.5 מיליון שקל, לקבל מענק של 6,000 שקל.

עוד מתוכננת במסגרת תוכנית הסיוע הממשלתית הענקת פטור מארנונה לעסקים שנפגעו מהקורונה, תוך החרגת חלק מהעסקים, ביניהם בנקים ורשתות שיווק גדולות.

יש לציין כי לא כל תוכנית הסיוע תמומן באמצעות הוצאה תקציבית ישירה. מיליארדי שקלים מתוכה  ממנה ימומנו בהלוואות שיוכלו להעניק הבנקים בערבות המדינה ומיליארדי שקלים נוספים ימומנו בדחיית תשלומים שבממשלה מקווים לגבות בעתיד וממיליארדי שקלים נוספים בקצבאות של ביטוח לאומי שאינן עוברות דרך קופת המדינה.