ביטוח    מדריכי ביטוח לאומי    

תוכנית הסיעוד הלאומית תשים את הקשיש במרכז

מעודכן ל-05/2019

"זהירות, ספויילר. כולנו נהייה  קשישים. חלקנו אפילו סיעודיים. כלומר נצטרך עזרה בתפקוד היום יומי שלנו"

את הדברים האלו אומרים לנו באגף התקציבים במשרד האוצר, והם ממשיכים – "אתם בטח כבר יודעים שאוכלוסיית ישראל מזדקנת, מספר הקשישים עולה בכל שנה וכך גם תוחלת החיים.

"אז איך המדינה דואגת שנקבל את הטיפול שמגיע לנו? תוכנית הסיעוד הלאומית תשים את הקשיש במרכז. ותיתן לו סל של שירותים, שמגיע עד הבית. יותר של טיפול, רופאים, אחיות, פיזיותרפיסטים, ומטפלים בעיסוק ממש עד הבית. מתאם טיפול יבנה תוכנית אישית, שירותים קהילתיים ומרכזי יום ידאגו שהם לא יהיו לבד.

"ולא רק זה. גם טיפולי השיניים יינתנו דרך קופות החולים כחלק מסל התרופות. כל התהליך לקבלת השירותים האלו, יהיה פשוט וידידותי. מבחן אחד, טופס אחד. מינימום טרטורים. תוכנית הסיעוד הלאומי תביא לשיפור משמעותי באיכות החיים של הסבים והסבתות שלנו, של ההורים שלנו, וכן בעתיד גם שלנו".

בנק ישראל הקצה פרק מיוחד בדוח השנתי שלו על תוכנית הסיעוד  הלאומית, לפיו ב-2018 אישרה הממשלה הציעה רפורמה בביטוח הסיעודי הציבורי לאנשים שחצו את גיל הפרישה – תוכנית הסיעוד הלאומית. הסעיפים המיועדים לטיפול בקשישים סיעודיים יעלו כ-1.4 מיליארד ש"ח לשנה כשהתוכנית תגיע להבשלה מלאה ב-2021. בשנה זו תגדל ההוצאה הציבורית על הביטוח הסיעודי לקשישים ב-18% יחסית להוצאה ב-2015.

הרפורמה חשובה: היא תשפר את השירות לאזרח ותקל את נטל ההוצאה המוטל על משקי הבית. אולם הרפורמה אינה מטפלת ברבות מהבעיות במערכת שירותי הסיעוד בישראל, ובחלק מהמקרים אין זה ברור אם התקציב שהוקצה תואם את יעדיה. זאת ועוד, חלק מהפתרונות שהתוכנית מציעה אינם מביאים בחשבון את ההתפתחויות הצפויות בעתיד.

חשיבותו של הביטוח הסיעודי תעלה בשנים הבאות עקב הזדקנות האוכלוסייה. יש להמשיך לבחון את מערכת השירותים הציבוריים והפרטיים לקשישים סיעודיים באמצעות ועדת מומחים שתתייחס בין היתר לנושאים הבאים: היערכות למגמות העתידיות בביקוש לטיפול סיעודי ולגידול שכנראה יחול בהוצאות הציבורית והפרטית לנוכח המגמות הדמוגרפיות; שיפור הטיפול בקהילה – הפיקוח, ההכשרה, הליווי המקצועי ויחסי העבודה בין המטפלים לקשישים הסיעודיים; התייחסות לסוגיות הקשורות לביטוחים הסיעודיים הפרטיים, לרבות ביטוח החסר המובנה הקיים בהצמדת תשלומי הביטוח למדד המחירים לצרכן והבטחת מיצוי הזכויות במערכת.

סיעוד ביטוח לאומי – שאלות ותשובות

מה צריך לדעת על אדם במצב סיעודי ואיזה ביטוח סיעודי לבחור (כשאתם צעירים)?