זכויות עובדים    

תוספת סיכון – מי מקבל וכמה זה

מי מקבל תוספת סיכון, האם זה מעוגן בחוק, כמה זה והאם היא נחשבת בפנסיה?

לא כל עובד מקבל תוספת סיכון, אבל אם העבודה כרוכה בסיכון, סיכוי רב שאותו עובד יקבל אותנה. המטרה היא למשוך עובדים לעבודות על אף הסיכון.

תוספת הסיכון אינה תוספת הניתנת מכורח חוק אלא מעוגנת בהסכמים קיבוציים או צווי הרחבה, שהורחבו מהסכמים קיבוציים אל שאר אוכלוסיות. עבודה מסוכנת נחשבת  לרוב עבודה בסביבה מסוכנת או עם חומרים מסוכנים. עובדים כאלו יכולים להיות רופאים ואחיות במחלקות או בתחומים מסוימים, שוטרים וכד'.

איך מקבלים תוספת 

תוספת סיכון ניתנת אוטומטית ומשולמת עם השכר החודשי.

מי מקבל את התוספת

כאמור,  בענף הרפואה הכולל עבודה עם חומרים מסוכנים מקבלים תוספת סיכון. גם בצבא, ביחידות מסוכנות, בסביבה מסוכנת או שעובדות עם חומרים מסוכנים יקבלו אותה. גם שוטרים בתפקידים מסוימים מקבלים תוספת סיכון. לאחרונה גם נוספו המנופאים.

כמה מקבלים

תוספת הסיכון תלויה בהסכם הקיבוצי או צו ההרחבה, היא יכולה להיות גבוהה ממנו אך לא פחותה ממנו

כל גוף קובע לעצמו את שיעור הסיכון והתוספת . כך למשל תצפיתניות בצבא באזורים מסוכנים מקבלות 70 שקל תוספת בלבד. במשטרה תוספת  ניתנת לפי התפקיד ופחות לפי הסביב , מה שיוצר סוגיות משפטיות כמו האם פקיד בחברון לא נמצא בסביבת מסוכנות גבוהה. עם זאת, לאחרונה נקבעה לשוטרי ירושלים תוספת של 1100-1400 שקל. אבל מנופאים מקבלים תוספת  של 4 שקלים בלבד לשעה. בצבא השתנתה ההגדרה מתוספת סיכון לרמת פעילות והתוספת היא אלפי שקלים

פנסיה ופיצויים

התוספת  נחשבת לחלק אינטגרלי מהמשכורת ומחושבת לצורכי פנסיה ופיצויי פיטורין

הלוואה לעסקים קטנים ובינוניים – תוספת של 560 מיליון שקל

ממה מורכבת המשכורת שלנו