חדשות    

תיקון היסטורי: פיצויים לתושבי כפר שלם על הרכבת הקלה

צילום: ויקיפדיה. ד

במשך שנים סירבה המדינה לפצות את תושבי כפר שלם, שהתגורררו בבתים שהופקעו במלחמת השחרור. המדינה שיכנה אותם שם וכשהגיע זמן הפינוי עיריית תל אביב טענה שהנכסים שלה ולא מגיעים פיצויים לדורות ההמשך ולפולשים. רק לפני שנה תוקן העוול ואושר בכנסת בקראה ראשונה חוק פיצויים לתושבי כפר שלם. עכשו לפני הבחירות יוסדר הפיצוי עקב פינוי לשם מתווה הרכבת הקלה.

מועצת רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) תתכנס השבוע כדי לאשר רשמית את "מתווה יצחקי" שגיבשה ועדה בראשות יו"ר קבינט הדיור לשעבר, אביגדור יצחקי, ומעניקה פיצוי הולם למתיישבים השונים. בפגישה שנערכה השבוע  בין שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' לבין נציגי התושבים, השר הסביר שאינו רוצה לפתור את הסוגיה בבית המשפט.

בסוף 2018 תבעו תושבי כפר שלם את נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), שמקימה את הרכבת הקלה בתל אביב – שאחד מקוויה יעבור בכפר שלם – בטענה כי החברה מנסה לפנותם מבתיהם תוך פיצוי נמוך מאד ומביש וללא דיור חלופי. בעקבות התביעה הוקם המתווה לפיצוי הולם לתושבים שיוכיחו זיקה לקרקע.

סמוטריץ' אותת לתושבים כי יאפשר להם לקבל את הפיצוי בהתאם ל"מתווה יצחקי" שקבעה המדינה גם שנה אחרי הפינוי, וגם אם יחליטו להתפנות אחרי מועד הפינוי המיועד.

יש מי שיטען שהניסיון של סמוטריץ לפתור את המשבר מיד קשור למועד הפינוי שנקבע לתחילת חודש מרץ, 24 שעות בלבד לפני קיום הבחירות השלישיות שנכפו על המדינה.

הפינוי המיועד הוא עבור בניית קו הרכבת הסגול באזור תל אביב. זהו הקו השלישי, ולפי נתוני נת"ע הוא אמור להימתח על פני 29 ק"מ, עם קיבולת הסעה של כ־60 מיליון איש בשנה. עלות הקמתו נאמדת ב־9 מיליארד שקל, והפתיחה הלא רשמית מתוכננת ל־2026. הקו אמור לחבר בין תחנת רכבת מרכז (סבידור) בתל אביב, הרחובות בן יהודה ואלנבי, מחלף אלוף שדה בכביש 4 ועם פיצול לביה"ח שיבא וקריית אונו, וזרוע אחרת תנוע לאורך כביש 461 ועד אור יהודה ויהוד־מונוסון, כולל מעבר בכפר שלם.

למרות המתווה ולמרות ההבטחות חלק מתושבי כפר שלם למודים מניסיון העבר חוששים שהמדינה תתנער ויישארו ללא כלום, כך על פי דיווחים בתקשורת. עם זאת, הוצהר כי לתושבים תהיה אפשרות לקבל פיצוי ביחס לזיקה לקרקע, כלומר הוכחת דיור לאורך שנים. כשנכדים יפוצו פחות מבנים ולפולשים לא יהיה פיצוי כלל. לא רק התושבים חוששים, גם בממשלה חוששים שתושבים שפונו יחזרו עבור הפיצוי השני. אבל אפשר לשים את החששות בצד לפני בחירות.

שכונת כפר שלם, תל אביב – תעודת זהות

תושבי כפר שלם המתפנים בת"א יקבלו פיצוי מהמדינה של 1.85 מיליון ש";ח