חדשות    

תכניות לעידוד תעסוקה לאימהות יחידניות

אחד מהאתגרים הגדולים איתם מתמודדות אמהות יחידניות, הוא החזרה או ההשתלבות בעבודה. אם אימהות במשפחות בהן יש שני הורים מתקשות בהרבה מקרים להחזיק בעבודה, לפתח את הקריירה ובמקביל לתפקד כאמהות, במקרה של נשים יחידניות זה קשה אפילו יותר.

לא צריך להיות כלכלן מדופלם כדי להבין ששילוב נשים שעומדות בראש משפחה יחידנית צריך להיות אינטרס של המדינה. אישה שתוכל לכלכל את משפחתה, להתפרנס בכבוד ואולי אם תרצה לפתח קריירה ענפה, לא תזדקק לעזרה כלכלית של המדינה, ואולי אפילו תשלם יותר מיסים לקופה הציבורית.

משרד העבודה, הרווחה והשרותים החברתיים גיבש כמה תכניות  לעידוד תעסוקת נשים יחידניות, או הורים יחידים כפי שמכנים זאת במשרד הכלכלה, כדי לטפל בחסמים המקשים על אימהות יחדיניות להשתלב בשוק העבודה, להתמיד ולמצות את הפוטנציאל התעסוקתי שלהן.

התכניות מציעות סיוע ממוקד, במטרה להגדיל את שיעור התעסוקה של אימהות יחידניות המקבלות קיצבאות בטווח הקצר, ולסייע להן להחזיק בעבודה לאורך זמן, ובטווח הארוך להגדיל את כושר ההשתכרות, ולהרחיב את הכישורים התעסוקתיים שלהן בעזרת הכשרות מקצועיות.

סיוע במימון מסגרות לילדים

אימהות יחידניות זכאיות לסיוע מיוחד בעלות מעון היום, משפחתון או צהרון, המוכרים על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. גובה ההשתתפות  בשכר הלימוד נקבע על פי דרגת זכאות, המחושבת על פי מבחן הכנסה לנפש. לפרוט תוכלו להיכנס למבחני התמיכה באתר משרד התעסוקה.

כל דרגה כל דרגה קובעת את הסכום המדויק בו משתתפת המדינה והסכום המרבי שההורה נדרש לשלם. ככל שהדרגה גבוהה יותר,  ההשתתפות הממשלתית נמוכה יותר.

הנוסחה לחישוב דרגת הזכאות היא מחצית משכר הברוטו של האם, חלקי מספר הנפשות במשפחה.

סיוע במימון לאם יחידנית המגבירה עבודה או לומדת

במשרד הכלכלה זיהו שלב נוסף הקשור לעולם התעסוקה, בו אימהות יחידניות נתקלות בקשיים. הגדלת אחוזי המשרה, או במקרה של נשים עצמאיות הגדלת היקף העבודה בעסק, או יציאה ללימודים או הכשרה. במקרים רבים, אם יחידנית לא תוכל להגדיל את אחוזי המשרה שלה, ותאלץ לוותר על קידום ואפילו לעזוב את העבודה אם המעסיקים דורשים במפורש את הגדלת המשרה.

אימהות יחידניות גם יוותרו במקרים רבים על לימודים או הכשרות, אם זה בגלל שכל זמנן מוקדש לעבודה או לילדים, או בגלל שאין להן כסף למממן את הלימודים. התוכנית המקנה לאימהות הנחה בתשלום למעונות היום, יכולה לפנות להן תקציב נוסף למימון הלימודים, וגם זמן.

גובה הסיוע משמעותי,ותימשך שנה. מי שתמצא זכאית  תשלם 250 ₪ לחודש בלבד למעון מוכר. יתרת התשלום תשולם על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

אימהות יחידניות המקבלות גמלת הבטחת הכנסה או תשלום מזונות מהמוסד לביטוח לאומי, שהחלו עבודה חדשה, או הגבירו עבודה קיימת או לומדות מי זכאית?

מסגרת הכשרה מקצועית מוכרת, העומדים בקריטריונים. הקריטריונים והטפסים שצריך למלא מפורטים במסמך

​​ לבירורים אפשר לפנות לטלפון 03-5652310.

סל שעות גמיש

תכנית "סל שעות גמיש", המציעה פתרונות מימון בטווח רחב של מצבים בהם מערכת הלימודים הפורמאלית אינה פועלת.

התכנית מקנה החזר כספי לאימהות יחידניות  שרוצות לצאת ממעגל הקצבאות ולבצע שינוי תעסוקתי.

 

אם יחידנית שיש לה ילד אחד עד כיתה ה', וכן אם יחידנית העובדת או עובדת ולומדת בהיקף של 20 שעות שבועיות לפחות במצטבר. כמו כן אימהות מי זכאית?

שהגדילו את היקף עבודתן או לימודיהן ב-10 שעות שבועיות לפחות במהלך 12 החודשים שקדמו להגשת הבקשה, ואימהות שקיבלו גמלת הבטחת הכנסה או תשלום מזונות במשך חודש אחד לפחות במהלך 12 החודשים שקדמו למועד הגשת הבקשה, או שהכנסתה בהתאם למבחן ההכנסה היא פחות מ- 2,100 לנפש.

הסיוע ניתן כהחזר על תשלום לסכומים ששילם ההורה, בכפוף להצגת קבלות על התשלום, לתקופה של עד 18 חודשים בכל פעם. גובה הסיוע, משתנה בהתאם לסוג המסגרת.

טפסים להגשת בקשה ובדיקת זכאות – נוהל סל שעות גמיש   כדי להגיש בקשה, יש למלא את הטפסים בלינק הבא:   

ולהעביר למוקד מילגם בטלפון: 03-5652310 או מייל [email protected]

הכשרה מקצועית

התכנית נועדה לעודד אימהות יחידניות לשדרג את המיומנויות המקצועיות שלהן, כדי להשתלב בעולם העבודה העכשווי.

תכנית השוברים – השתתפות בשכר לימוד בקורסי הכשרה מקצועית

תכנית השוברים, נערכת על ידי האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים ומקנה למשתתפות, אפשרות לרכוש מקצוע ולהגדיל את הכנסתן.

הסיוע במסלול, ניתן באמצעות שובר פרטני למשתתף. השובר, מזכה את המשתתף במימון חלקי עבור שכר הלימוד של קורס ההכשרה המקצועית.

את מוסדות הלימוד להכשרה מקצועית המוכרים או המפוקחים, אפשר למצוא בכל רחבי הארץ, כך שהמשתתפות בתכנית יוכלו לבחור מתוך מבחר של  קורסי הכשרה מקצועית במגוון תחומים.

אפשר לבחור בימי לימוד מלאים או ימי לימודי ערב או בוקר חלקיים.

ההכשרות המקצועיות נמשכות ברוב המקרים לתקופה של 3 עד 12 חודשים, אך ניתן לעבור גם הכשרות קצרות יותר, בהתאם למקצוע הנבחר.

תכנית סטריב

התכנית מכשירה אימהות ששואפותלעצמאות כלכלית ולפיתוח קריירה בעזרת השתתפות בסדנאות שנותנת כלים להתנהלות כלכלית נכונה. לדוגמה: סדנת הכנה לחזרה לעבודה, מיומנויות מחשב, התנסות במודלים לניהול קונפליקטים, הצגה עצמית, ניהול משימות, התמודדות עם משברים בעבודה ועוד.

כדי להשתתף בתכנית יש לפנות ללשכת התעסוקה הקרובה אליכן.