חדשות    

תל אביב: הארנונה לדירות Airbnb לא תתייקר – למרות דרישת העירייה

מעודכן ל-12/2019

משרד הפנים דחה את הבקשה להחיל רגולציה בתחום, בנימוק: "משמעות הדבר היא העלאה ניכרת החורגת ממגבלת הקווים המנחים"

נכשל ניסיונה של עיריית תל אביב להעלות את שיעור הארנונה לדירות Airbnb. בישיבת מועצת העיר שהתקיימה ביוני האחרון בנוגע לשינויים בתעריפי הארנונה לשנת 2020, אישרה המועצה את עדכון התעריף לדירות נופש לחיוב של 124 שקל למ"ר בכל באזורי העיר, אלא שמהלך זה נטען אישור חריג ממשרד הפנים, שכאמור לא התקבל.

בדברי ההסבר שצורפו לבקשה טענה העירייה: "בשנים האחרונות הולכת ומתרחבת בעיר תופעה זו של השכרת דירות מגורים לתקופות זמן קצרות, הנעשית בעיקר באמצעות אתרי אינטרנט המתמחים בכך. לפיכך מוצע לחייב דירות אלו בתעריף המקסימלי הקבוע למבנה מגורים בתקנות הסדרים במשק המדינה".

בכך בעצם מציעה העירייה שינוי והוספת סיווג של דירת נופש תחת "בניינים המשמשים למגורים". משמעות השינוי לפי העירייה כולל הגדלת החיוב לארנונה של דירות אלו בהיקף כולל של כ-24 מיליון שקל – תוספת משמעותית לקופת העיר. להערכתה, קיימים כ-7,200 נכסים כאלו בעיר כאשר המחיר הממוצע לנכסים מתחת ל-140 מ"ר הוא 54 שקל למ"ר.

כאמור, משרד הפנים החליט לדחות את הבקשה. במכתב שנשלח השבוע לראש העירייה, רון חולדאי, צוין כי "הבקשה נדחתה משום שההגדרה המבוקשת אינה ברורה, שכן לא ברור מהם התנאים להחלת סיווג זה על הנכס. בנוסף, משמעות הבקשה היא העלאה ניכרת, החורגת ממגבלת הקווים המנחים של התעריף המבוקש לעומת התעריפים הקיימים למגורים".

המלונאים נאבקים

תופעת האיר בי אנד בי בישראל רק הולכת ומתעצמת ומהווה תחרות לתחום המלונאות כאשר לא אחת ניסו המלונאים להיאבק בה. מנגד, עדיין מדובר באפשרות לשהייה מוזלת יותר עבור תיירים שידם אינה משגת את חדרי המלונות היקרים – ובכך גם גדל קהל היעד ובשורה התחתונה גם ההכנסות לענף.

תגובת עיריית תל אביב להחלטה: "מדובר בבעיה אורבנית שהולכת ומחמירה. הפתרון המלא אמור לבוא באמצעות רגולציה של המדינה, בדומה לערים רבות בעולם, כאשר הטלת ארנונה כפולה היא צעד בכיוון הנכון, אף כי ברור כי לא תפתור את כל הבעיה בכללותה. היינו מצפים ממשרד הפנים שיבין את הפגיעה הנגרמת עקב כך לאורח החיים של התושבים בפרט ולמחירי הדיור בשוק השכירות בכלל. בכל מקרה, נוכח תשובת משרד הפנים הגישה העירייה בקשה בשנית, ואנו מקווים שמשרד הפנים יבין את חשיבות הנושא ויאשר בהתאם להגדרה את החיוב המוגדל עבור דירות אלה".

מחקר חדש קובע: בתל אביב פי שבעה דירות אייר בי אן בי מבניו יורק

9,000 דירות Airbnb בתל אביב – ככה מחירי השכירות לא ירדו!