זכויות עובדים    

תנופה בתעסוקה – הטבות למעסיקים עובדים אתיופים; האם זו הדרך הנכונה?

מעודכן ל-08/2018

 

תנופה בתעסוקה – הטבות למעסיקים עובדים אתיופים; האם זו הדרך הנכונה?

משרד הכלכלה והתעשייה, באמצעות הרשות להשקעות ולפיתוח התעשייה והכלכלה, מפעיל תוכנית  סיוע למעסיקים, על מנת לקדם תעסוקה בקרב עובדים יוצאי אתיופיה. במילים פשוטות משרד הכלכלה והעומד בראשו – השר אלי כהן,  מעניקים  מענקים על כל העסקת עובד אתיופי (בשיעור מסוים מהשכר). זה סוג של אפליה מתקנת, זה מהלך מוצדק, זה מהלך עם כוונות טובות, אבל זה נעשה בקטנה, וזה נעשה עם פרסום שיוצר תחושה לא נוחה –  הרי מדובר על פרויקט של 5.44 מיליון שקל, והרע שאתם עושים עולה עוד כמה מאות אלפי שקלים, אז לא היה כדאי לרתום את הכסף שהולך על פרסום למטרות טובות יותר, ובכלל – זו הדרך לייצר מפגש בין מעסיקים לעובדים אתיופיים. הרי המעסיקים ירוצו לקלוט אתיופים רק כדי לקבל את ההטבה, ומה אחר כך?

לא היה עדיף להשקיע את הכסף בהכשרת מהנדסים אתיופיים, באנשי היי-טק אתיופיים, אולי בחינוך בשלב מוקדם – הרי ידוע שחינוך משפיע מאוד על המשך הדרך, ועל התעסוקה.

כך או אחרת, הוחלט לתת למעסיקים הטבה, והנה התנאים, ההגבלות והדרך לבקש את המענק.

מי יכול לבקש סיוע? חברה שפועלת בארץ,  לרבות חברה ללא כוונת רווח ולרבות חברות ממשלתיות. הענף בו פועלת החברה/ העסק צריך להיות – שירותים פיננסים וביטוח, תעשיה וחרושת, וענפי משנה – תכנות מחשבים, ייעוץ בתחום המחשבים ושירותים נלווים; שירותי חשבונאות, שירותי משרדים ראשיים ושירותי ייעוץ ניהולי, אדריכלות, הנדסה ובדיקות.

מינימום העסקה של עובדים חדשים – 2 עובדים, כלומר צריך שמקום העבודה יקלוט לפחות 2 עובדים.

כדי לקבל את המענק צריך שעלות העובד תהיה לפחות 10.5 אלף שקל בחודש ( עלות כוללת) ולא יותר מעלות כוללת של 25 אלף שקל. משך הסיוע הוא ל-30 חודשים, כאשר הסיוע יהיה 37.5% בעשרת החודשים הראשונים.

מהחודש ה-11 ועד ה-20 – 27.5%; מהחודש ה-21 ועד ה-30 – 17.5%.

המעוניינים להגיש בקשה צריכים למלא טפסים (לא מעט) להגיש ולחכות לתשובה. הטפסים נמצאים באתר משרד הכלכלה והתעשייה. רק חשוב להדגיש שצריך להזדרז – הגשת הבקשה היא עד ל-30 ביולי 2017.

מצב האתיופים באקדמיה ובתעסוקה בשכר גבוה הוא לא טוב. על פי בדיק של השנים האחרונות מתברר שרק 2% מהעדה האתיופית פונים ללימודים אקדמאיים. השכר בהתאם הוא נמוך.