חדשות    

תקנות זכויות היוצרים החדשות של האיחוד האירופי צפויות לפגוע בגוגל ובפייסבוק

לפיכך, יוכלו אזרחי האיחוד שתוכן שלהם הופץ ברשת חברתית לתבוע גם את המפיץ וגם את החברה עצמה

הפרלמנט האירופי אישר  תיקונים לחוק זכויות היוצרים, שהשפעתם על האינטרנט ושיתוף תכנים עשויה לשנות את דפוסי הפעילות של גוגל ופייסבוק.

לפי התקנות חברות אינטרנט אחראיות לתכנים שמשתמשים מעלים אליהן. לפיכך, יוכלו אזרחי האיחוד שתוכן שלהם הופץ ברשת חברתית לתבוע גם את המפיץ וגם את החברה עצמה.ממים וגיפים ודומיהם מוחרגים מהחוק.

לפי החוק הפניות למאמרים של כלי תקשורת יוכלו להכיל רק כותרות, כך שהקהל לא ייחשף לאייטם בלי לקרוא אותו באתר שבו התפרסם. עוד לפי התקנות, יוכלו כותבים ויוצרים לתבוע יותר בקלות חברות שישתפו תכנים שלהם ללא קרדיט הולם; לסטארט-אפים קטנים יינתנו הקלות.

אומנם החוקים החדשים מיועדים להגן על יוצרי התוכן ולוודא שלא ייפגעו, אבל פלטפורמות אינטרנט רבות רואות בהם סכנה. למשל ג'ימי וולס, מייסד וויקיפדיה, חושש שהחוקים החדשים יהפכו את הפעילות באינטרנט למשהו שרק חברות גדולות יכולות להרשות לעצמן. לדבריו, המהלך יחזק מונופולים ויחליש את היכולת של גופים קטנים ועניים לפעול באופן חופשי. גם מנכ"לית יוטיוב יצאה בעבר נגד התוכנית.

עוד טענה היא שהפיקוח על התכנים אינו ישים אם רוצים לשמר את האופי הפתוח והחופשי של הרשת. קושי נוסף הוא שצרך להציג רישיון על כל תוכן שמשתפים וכך פלטפורמות האינטרנט פשוט יעדיפו לחסום שיתופים מראש במקום לנהל אותם. עוד קושי הוא שיישום התקנות צריך להתאים למציאות המשפטית בכל מדינה החברה באיחוד, כך שיכול להיות שבמקרים מסוימים המדיניות תהיה רכה במדינות מסוימות וקפדנית באחרות.

לעומת זאת, מוביל החקיקה, חבר הפרלמנט הגרמני אקסל ווס, אמר שהתיקון יחייב כעת את המו"לים ופלטפורמות שעושות שימוש בתוכן של יוצרים להתחשב בהם לשתף את הכנסותיהן.

זכויות יוצרים באינטרנט – האם ועדת הכלכלה תצליח לעזור ליוצרים?

פרצת אבטחה בנגן המדיה קודי