רכב ותחבורה    

תקנות מסי הרכב החדשות – מי ירוויח, מי יפסיד, מי יישאר ללא שינוי

מעודכן ל-04/2019

תקנות המיסוי היורק החדשות על כלי רכב צפויות לייקר את רוב הדגמים העממיים,  באלפי שקלים. אילו דגמים מתייקרים ואילו לא?

לא משנה מה, זו לא הולכת להיות שנה טובה לבעלי רכב פרטי, הדלק מתייקר, בתוכניות התחדשות מצמצמים מקומות חניה ולאחר דוח מבקר המדינה נראה שישקיעיו יותר בתחבורה ציבורית על חשבון  הרכבים הפרטיים. לכך נוסיף את תקנות המיסוי הירוק החדשות שמייקרות את מרבית הרכבים הפרטיים באלפי שקלים.

כבר נכנסו לתוקפן תקנות המיסוי הירוק, ומחירי עשרות דגמי מכוניות עממיות זינקו באלפי שקלים. המדינה ניצלה את הצורך לעדכן את נוסחת זיהום האוויר בהתאם למעבר לתקינת WLTP החדשה באירופה, כדי להעלות את הרף גם בישראל, מה שהקטין את הטבות המס לדגמים חסכוניים, ואף ביטל הטבות משמעותיות לחלק מהדגמים ההיבירידים. ולמרות תוכניות קודמות, ההטבות למכוניות היוקרה ההיברידיות הנטענות לא נפגעו.

בינתיים התייקרה מאזדה 6 ב-6,000 שקל, קיה פיקטו ויונדאי טוסון קפצו ב-2,000 שקל. עוד לפני כן טויוטה פריוס+, דגם המיני ואן 7 מושבים הירוק עממי היחידי התייקר ב-5,000 שקל, והג'יפון ההברידי של טויוטה, ראב4, התייקר ב-10,000 שקל.

אליהן נוספו סובארו אימפרזה המשפחתית והג'יפון XV עם מנוע 1.6 עלו ב-5,000 שקל. בסכום דומה. הונדה סיוויק התייקרה בעד 4,000-5,000 שקל. ג'יפון היוקרה של וולוו XC40,  התייקר ב-5,000 עד 9,000 שקל.

וזו הרשימה עד כה:

טויוטה: הראשונה שפרסמה את המחירים החדשים עוד לפני חודש, קורולה בנזין התייקרה ב-3,000 שקל.ויאריס ב-2,000 שקל.

סובארו: ה-XV עם מנוע 2 ליטר התייקר בעד 3,000 שקל, כמו הפורסטר הבסיסי.

מאזדה 3 והג'יפון CX3 מתייקרים ב-2,000 שקל. מחירי מאזדה 2 הקטנה לא ישתנו בינתיים וכך גם הג'יפון CX5.

יונדאי: מחירי i10 ו-i20 עלו ב-2000 עד 3000 שקל, בעוד שהטוסון הבסיסי התייקר ב-2000 שקל. יונדאי לא תייקר בינתיים את מחירי הסונטה ההיברידית, שאיבדה את הטבת המס המוגדלת.

קיה: סיד 1.4 ליטר טורבו מתייקרת ב-4,000 שקל, בעוד שמחיר קיה ספורטאז' הפופולרי ב-2,000 שקל.

סיאט: ארונה התייקרה בין 1,500 ל-2,000 שקל, איביזה ב-1,000 שקל ולאון ב-800 שקל.

מיצובישי: דגמי ASX, אקליפס ואאוטלנדר התייקרו ב-2,000-3,000 שקל.

 

הונדה מייקרת את הג'אז הקטנה בעד 3,000 שקל, ובסכום זהה את הסיוויק 1 ליטר. סיוויק 5.1 ליטר התייקרה בעד 4,000 שקל. הסיוויק טייפ-R הספורטיבית התייקרה ב-5,000 שקל. הג'יפון HR-V התייקר ב-2,000 שקל.

וולוו V40 התייקרה בעד 5,000 שקל והג'יפון XC40 התייקר ב-5,000 עד 9,000 שקל.

טרם התייקרו

אאודי  הכריזה כי לא תעלה עד סוף אפריל, סוזוקי עד אחרי פסח, והם מתחילים למכור את הבאלנו המשפחתית עם מערכות בטיחות אקטיבית, בלימה ובקרת שיוט. מחירי חלק מהדגמים לא התייקרו אחרי שהיבואנים שחררו בחודש האחרון ממכס עשרות אלפי מכוניות, וממשיכים למכור את המלאי במחירים הישנים.

ההיברידיות ללא שינוי

הן שתי המכוניות הנמכרות בארץ, יונדאי איוניק וטויוטה קורולה ההיברידיות, לצד קיה נירו, לא יתייקרו. גם טויוטה פריוס, שבדיווחים הראשונים סברו  תאבד את הטבת המס המוגדלת,  30% מס קנייה במקום, תישאר באותה רמת מחיר..

ההשלכה היא שההיברידיות, שכבר כך חסכוניות מאוד בדלק, יהפכו אטרקטיביות.

 רכבים מזהמים ללא שינוי

כיוון ש-15 המכוניות המזהמות ביותר לא מקבלות כלל הנחות במס, ומשלמות את המס המרבי, מחיריהן נשארים אותו דבר. הבעיה היא שלפי השיטה החדשה מכוניות מזהמות לא נענשות ואף הפער ביניהן לחלק מהרכבים שפחות מזהמים מצטמצם.

רווח לבעלי המשומשות

המרוויחים הגדולים הם בעלי המכוניות המשומשות, משתי סיבות, העלייה במחיר תוביל לעלייה במחירי המכוניות המשומשות הצעירות. והסיבה השנייה שההתייקרות הגדולה במכונית החדשות תיצור ביקוש למשומשות הזולות יותר, והביקוש יביא בתורו לעליית מחירים.

הפסד ליבואנים

רוב  יבואני הרכב ספגו את ההתייקרות מחשש שהתייקרות גדולה מדי תבריח לקוחות.

הפסד ללקוחות

אומנם היבואנים ברובם לא העלו מחירים, אבל מה שעומד להיפגע אלו ההנחות, בין אם בתצוגה,  ובין אם לחברות הליסינג, כך שגם רכבי הליסיניג יתייקרו.

רפורמת המיסוי הירוק – איך זה יכול להפחית להם את המס?