מדריכי בנקאות    תיירות    

תשלומים בחו"ל – שאלות ותשובות

איך הכי כדאי לקנות מחנוית בחו"ל, מטבע מקומי או שקלים? אשראי או מזומן? מה שער המרה הנמוך יותר? ומה לגבי חשבון מט"ח?

זהו, כבר בחרתם חופשה בחו"ל ואתם מעוניינים לבזבז כסף על קניות. כיום אפשר להזמין בכמה מטבעות מאתרי ההזמנות קניות אונליין, כולל שקלים, אפילו בחנויות פיזיות בחו"ל. אבל יכולים להיווצר פערים בבחירת מטבע התשלום בעת רכישה באמצעות כרטיס האשראי. הפער יכול להגיע ליותר מ-4%. מה האופציה הכי טובה לקניות בחו"ל

האם כדאי לשלם בשקלים?

לא כל כך. החנויות בחו"ל שמאפשרות תשלום בשקלים או במטבע אחר נעזרות בספקי שירות פיננסיים המבצעים עבורן את ההמרה, תמורת עמלה כמובן. עמלת ההמרה שגובות אותן חברות תהיה גבוהה יותר מעמלת ההמרה שגובות חברות כרטיסי האשראי הישראליות.

מה האופציה הזולה להמרה?

אם השער היציג עומד על בערך 2,013 שקלים ל-500 אירו, הרי שבמשיכת מט"ח באחד הכספומטים בארץ זה כבר יעלה 2070 שקל,למעט בנק לאומי. זה גם מחיר ההמרה בקנייה בכרטיס כאל. מבין כרטיסי האשראי ישראכרט הכי זול עם 2060 שקלים, והכי יקר מקס, עם 2073 שקלים, וזה גם מחיר המשיכה מכספומט באמצעותו בחו"ל. בישראכרט לעומת זאת מחיר המשיכה של 500 אירו יסתכם ב-2092 שקל. אם פעם דואר ישראל  בדלפק היה אופציה זולה יותר, היום 500 אירו יומרו ל-2067  שקל. האופציות הכי זולות הן צ'יינג, וכספומט דואר ישראל או כספומט בנק לאומי.  שם 500 יורו מומרים ל-2035 שקל

איך משלמים הכי מעט?

זה לא נכון תמיד, אבל לרוב תשלום במטבע המקומי יהיה זול יותר מתשלום במטבעות אחרים, כי העמלה עבורו תהיה נמוכה יותר. כך למשל, אם הזמנתם טיסה בכיוון אחד מצרפת שבה המטבע המקומי הוא יורו, עדיף לשלם במטבע זה. כך גם לגבי רכישה פיזית בחנות בחו"ל, למרות שמוצעת לנו אפשרות לשלם בשקלים.

מזומן או אשראי?

אם רכשתם באופציה הזולה להמרה, כמו צ'יינג', מזומן זה כנראה האופציה הזולה ביותר אבל, משיכת מט"ח מכספומט בחו"ל היא אופציה יקרה, לכן הצטיידו בהרבה מזומן מראש. אבל שימו לב כיצד אתם שומרים עליו, משום ששמירה  עליו קשה יותר משמירה על כרטיס אשראי.

האם לפתוח חשבון מט"ח בבנק ולשלם בכרטיס אשראי מחשבון זה?

חשבון מט"ח חוסך את עמלות ההמרה. עם זאת, משיכה מחשבון מסוג זה יכולה להיות כדאית רק אם כל התשלומים שתבצעו בחו"ל יהיו באותו מטבע שנקוב בחשבונכם. אולם, אבל אתם משלמים פעם בדולר ופעם באירו, פעם במטבע מקומי. בכל תשלום במטבע אחר תצטרכו גם לשלם עמלות גבוהות יותר.כמו כן עבור חשבון מט"ח צריך לרכוש מט"ח  וזה גם עולה כסף.

אם  בכל זאת החלטתם על אופציה זו, דרשו מהבנק או חברת כרטיסי האשראי לשייך את הכרטיס לחשבון המט"ח שבבעלותכם, כדי שחברת האשראי לא תמשיך להמיר את המטבע ותגבה עמלה. בנוגע למשיכת מזומן מכספומט בחו"ל ייתכן שתשלמו עמלה, אם כי בשיעור נמוך בהשוואה לעמלה הנגבית מחשבון שקלי.

כמה גובות חברות כרטיסי האשראי השונות?

ישראכרט גובה עמלה של 2.3% על עסקאות מט"ח, לאומי קארד 3% וכאל 2.8%.  אם כי ישנם מועדונים מסוימים הזכאים להנחה בעמלת המט"ח של חברת האשראי, כמו כרטיס "אשמורת" של ישראכרט ו"הייטקזון". בדקו אם אתם מחזיקים בכרטיס כזה ומהי העמלה שתשלמו בפועל.

אם הרכישה נעשית בשקלים, לחברת כרטיסי האשראי אסור לגבות עמלה על פי חוק. אך ההמרה ממט"ח לשקלים לא נעשית בחינם, כאמור, ולכן תשלמו עמלה.

נשנשת ברשת: הישראלים גילו את אתרי המזון מחו"ל

ישראלים מעדיפים לנפוש בחו"ל, את בתי המלון תופסים התיירים

ביטוח נסיעות לחו"ל – שאלות ותשובות