תוכן ממומן    

חשיבה בקופסאות חדשות – חדשנות אסטרטגית כדרך חיים

יהונתן כהן, צילום: תם כתום, עיצוב: נדין סטייל

העולם העסקי נע קדימה בקצב מסחרר ומי שלא יאמץ במהירות תפיסות חדשות או שינויים שצומחים מהשטח, סופו להישאר הרחק מאחור. אז למי פונים כדי לבנות תהליך רלוונטי שימקם את העסק בנקודה המתאימה? הכירו את יהונתן כהן, יועץ לחדשנות עסקית ואסטרטגית.

בעבר הלא רחוק, כל מה שחברה משגשגת בישראל הייתה צריכה היה לפתח שירות או מוצר, לבנות להם מודל עבודה מתאים ולרוץ איתם לאורך שנים. אלא שבעולם דינאמי, משתנה ותחרותי הרבה יותר, כבר יש צורך בזיהוי אינטנסיבי של מגוון צרכים חדשניים ובבנייה של תהליכים שיענו עליהם בהתאמה.

"זה אומר שהצורך של אותה חברה או אותו ארגון יכול להיות עסקי, דיגיטלי או בכלל חשיבתי, כלומר לחשוב בקופסא חדשה", אומר יהונתן כהן, יועץ לחדשנות שחי את התחום כבר יותר מעשור". זה תחום שדורש המון ידע, המאפשר לחבר בין עולמות שונים ולפתח אסטרטגיה שמזהה בתוכם צרכים קיימים ואז גם דואגת להביא את הארגון מנקודה א' לנקודה ב' ביעילות רבה".

מעביר תהליכים ביעילות, אבל גם עובר אותם בעצמו

"החדשנות מאז ומתמיד זורמת בעורקיי", אומר יהונתן כהן בחיוך. "לימדתי את עצמי לתכנת בגיל 12. בגיל 15 כבר השקתי את הסטארט-אפ הראשון שלי, אבל הוא נכשל כי הפסקתי באמצע – תהליך הלמידה בו היה חשוב. בגיל 22 יסדתי עסק להפקת אירועי חדשנות שיצר אימפקט מאוד גדול על החברה הישראלית וכעבור 5 שנים כבר ניהלתי מחלקת SEO שלמה שהייתה אחת מסוכנויות הקידום הגדולות בישראל".

מרזומה שכזה בהחלט קשה להתעלם, אבל בכל זאת נניח אותו לרגע בצד. שיחה קצרה עם יהונתן חושפת איש שיחה נעים ונינוח, בעל ידע נרחב ובעיקר אדם שמגלה המון כבוד ואמפתיה למי שמולו. בדרך טבעית לחלוטין, הוא מצליח להתחבר למטרות של העומדים לפניו, לחלץ מהם תמונה של הצלחתם כפי שהם רואים אותה ולהציע דרכי פעולה מקוריות ויצירתיות המבוססות על חדשנות עסקית והקמת קהילות שיוצרות מעורבות. "את כל היכולות שלי אני מתעל לכדי הצלחה עסקית שלי וגם של אחרים". הוא אומר, כאשר נשאל כיצד הוא רואה את עצמו ואת פעילותו.

במסלול כזה לא נוחתים במקרה

יהונתן כהן (29) חי וגדל באזור המרכז ומאז שזוכר את עצמו, הוא תמיד היה זה שבונה או מקים תהליכים לרווחת הסובבים: הגה וגם ניהל מאיץ למיזמים קהילתיים במישור הפדגוגי, הקים בעשר אצבעות בית ספר חברתי ללימוד ריקודי סלסה בו למדו ורקדו מאות משתתפים, יסד קהילות ומיזמים, גיבש רעיונות ותהליכים וגם הפיק את כל אלו יחד עם צוות או שותפים שגייס, פרויקט אחר פרויקט. גם בשירותו הצבאי לא פסח צה"ל על יכולותיו והוא השתבץ בתפקיד פיקודי האחראי על מגוון פרויקטים בזירה הטכנולוגית של חיל הים.

בין הפרויקטים השונים במישור החברתי – טכנולוגי של יהונתן אפשר למצוא את הקמת קהילת "מובילי החינוך הטכנולוגי בישראל", יצירה והנחיית קורס יזמות עסקית לנוער יהודי מחמש מדינות שונות, ריכוז פדגוגי בתחום התכנות בעמותה לצמצום פערים דיגיטליים וניהול פרויקטים טכנולוגיים בעוד מגוון פלטפורמות.

כל אלו מעידים על קו מחשבה שונה בבסיסו מזה של אחרים, המורכב מהיכולת להקשיב לאחרים ומתשוקה ליזום וליצור משהו חדש.

היכולת לאתר צרכים, לפתח עבורם מענה מתאים ולהשקיע בהם עד שיניבו ערך משמעותי היא מעין "יכולת הזהב" שכל יזם חולם שתהיה לו. בתוספת מעט יצירתיות והמון אמביציה, אפשר להבין כיצד יהונתן הצליח לדרוס רגל בעולמות החדשנות והטכנולוגיה שאינם ממתינים לאיש ובגיל צעיר מאוד.

למלא את החלקים החסרים בפאזל

אחרי עשור שלם של רכישת ידע, התנסויות וגיבוש הבנה בתחום, דרכו של יהונתן להצלחה כבר נסללה כמעט מעצמה. חברת האקג'ון (Hackajon) שהקים לעשייה פורצת דרך כבר היוותה ביטוי מהותי ליכולות האישיות, במסגרתה יהונתן התמקד בהפקת תוכן חדשני והפקת האקתונים, במקביל למתן ייעוץ לחדשנות פנים-ארגונית בקרב חברות מובילות וארגונים גדולים וביניהן אינטל, אוניברסיטת בר אילן, משטרת ישראל, משרד החינוך, עיריית ירושלים, עיריית נתניה ועוד.

אבל הפאזל טרם הושלם ובחלקים החסרים הופיע גם הצורך של יהונתן לספק שירות אישי, תהליכי ומלב אל לב. כזה שיוכל לפתור לאחרים בעיות ראשוניות בעידן טכנולוגי מורכב, כמו הקושי של בעלי ובעלות עסקים לקבל תמונת מצב מלאה על הזירה העסקית שלהם באינטרנט.

זיהוי תהליך בעייתי מצריך פתרון חדשני

עם הידע שברשותו, הרזומה המרשים ואכפתיות מלאה לפועלם של אחרים, יהונתן קיבל על עצמו את מחלקת ניהול ה-SEO בחברה שהייתה בשעתו מהמרכזיות ביותר בענף. שם הוא התאהב בתחום הקידום האורגני בגוגל והבין שדרכו יוכל למקסם את כל כישוריו, תוך שהוא מלווה באופן שוטף ומעמיק את לקוחותיו והעובדים תחתיו, עד להצלחתם האישית והמלאה.

גם הפעם, ההתעמקות של יהונתן בתהליך העבודה עד לפרטים הקטנים חשפה כשל מובנה בעולם הקידום, שאיש ממומחי הקידום לפניו לא הניח עליו כראוי את האצבע.

"לקוחות שהפקידו את מלאכת קידום האתר שלהם אצל מקדם מקצועי, כלל לא יודעים על מה הם משלמים", הוא מסביר. "אם מקדם האתר שולח לך  דו"ח חודשי שמראה בצורה חיובית את כל מה שנעשה החודש, הוא בעצם דוחק החוצה, במתכוון או שלא, את כל האינפורמציה השלילית לגבי תהליך הקידום ושדורשת טיפול מתאים.

ובכלל, מי באמת יודע לאמוד או למדוד את פעולות המקדם ולומר אם הן טובות מספיק לאתר? הרי את התוצאות שלהן רואים רק כעבור כארבעה חודשים".

הרוח בכנפי העסק

הרצון להטיב עם עסקים וארגונים ישראליים שאינם שולטים בתחום הקידום ובדקויות הייחודיות שלו, הביא את יהונתן להקים יוזמה חדשה בשם "המפקח" – ביקורת SEO המבוצעת בצורה שקופה למקדם האתר של בית העסק וכן ביצוע עבודת SEO מקצועית לעסקים שמעוניינים בכך ועומדים בקריטריונים המתאימים.

"הראייה העסקית שלי, דרכי החשיבה והיכולת לרדת לפרטים ולקרוא בין השורות, מסייעת כיום לבעלי אתרים שונים לממש את החזון העסקי שלהם, כך שאני מצליח לספק להם יתרונות יחסיים על פני מתחרים משמעותיים מאוד מבחינתם", אומר יהונתן.

"המפקח מציע שירות חדשני ופורץ דרך, שדרכו ניתן לשפר ולהטיב עם ענף הקידום הישראלי ובפרט עם לקוחותיו. אני מאמין שהשירות שיסדתי יעורר שינוי בענף תוך כמה שנים, אבל מי שישתמש בשירותיי כבר עכשיו כדי להתקדם, יוכל להגיע במהירות למטרה עסקית רצויה ונחוצה מבחינתו". למידע נוסף על השיטה בקרו באתר המפקח: https://hamefakeh.co.il.