מדריכי דירה ומשכנתא    

ביטול מס על דירה שלישית יביא לעליית מחירי הדירות!

מעודכן ל-03/2018

 

איזו בושה – כנסת שלא יודעת לחוקק חוק; שר אוצר שמתעסק בפוליטיקה ולא באמת בניסיונות להוציא את הצעירים מהבוץ. מה קרה בעצם בחצי השנה האחרונה, ואיך זה יכול להתהפך במהירות. האמת – זה בדיוק כפי שקרה עם הכוונה לחוקק את חוק מע"מ אפס.  אז, יאיר לפיד ניסה להעביר חוק שיחסוך את המע"מ מרוכשי הדירות הזכאים, וכך הם יקבלו הנחה על מחירי הדירות. בשלב הזה רבים חיכו על הגדר, חיכו וחיכו, והממשלה נפלה, והחוק לא עבר.

ואז – היתה הסתערות על הדירות, ומחירי הדירות עלו. זה מה שעשוי להתרחש גם עכשיו. רבים מהמשקיעים חיכו או אפילו מכרו דירות, פשוט יצאו מהשוק בגלל המיסוי הנוסף. מעבר לזה, גם הרוכשים המתינו לירידה במחירי הדירות או לפחות לקיפאון. עכשיו אם החוק יבוטל או יחזור לוועדת הכספים ושם ייקבר, המשקיעים יחזרו לשוק, היושבים על הגדר יחזרו לקנות דירות – בקיצור הדבר הגרוע ביותר שיכול היה להיות.

שוק הדירות למגורים צריך יציבות, אם יש ביקוש קבוע ומולו היצע קבוע, אז כללי המשחק ברורים – צריך להגדיל את ההיצע, ובמקביל לנסות להקטין את הביקושים. אבל אם מקטינים באופן מלאכותי לכמה חודשים ואחר כך, יש הסתערות על דירות, התוצאה היא עלייה חדה במחירי הדירות.

אבל לשר האוצר שלנו, משה כחלון לא אכפת. הוא אומר שאכפת לו, הוא היה חזק אז לפני חצי שנה שאיים כי יפיל את הקואליציה; הוא עכשיו כבר לא יכול להשתמש באיום הזה, פשוט הוא מאשים את האופוזיציה, וטוען שזה גרוע לזוגות הצעירים, אבל זה משחק פוליטי, אלו מילים בלי תוכן, אם הוא באמת חושב כך, ואם באמת אכפת לו שיציב את כל כוחו וכל מפלגתו כעירבון  וינסה להעביר את החוק. אחרת שיפיל את הקואליציה, אבל הוא לא יעשה זאת גם הוא מבין שאחרי הכל מדובר בחוק עקום, עקום מאוד.  רק שבינתיים הציבור ישלם את המחיר – מחיר הדירות יעלו.

אז מה יהיה אפשר לעשות – האמת שבחודשים הקרובים נראה שלא הרבה. יהיו עודפי ביקוש והמחירים צפויים לעלות; במקביל האמון בכחלון יירד, וזה עלול לגרום גם לאלו שמחכים לזכות בתוכנית מחיר למשתכן להסס – האם באמת לחכות עד שנוגרל בהגרלות של התוכנית או שגם התוכנית הזו שממש לא מתקדמת לפי הציפיות, לא תספק את הסחורה. כלומר, גם כאלו שיושבים על הגדר בקשר לתוכנית מחיר למשתכן יכולים בסופו של דבר לצאת ולחפש דירות. ואז הנזק כמובן כפול.

לסיכום כחלון נכשל – נכשל במטרה העיקרית – לייצב את שוק הדירות ואז לגרום להיצע הדירות לגדול ובהתאמה לגרום למחירים לרדת. התוצאה של ביטוח החוק היא איומה – ביקושים של משקיעים יתחילו בהדרגה לחלחל. מעבר לכך – האימון – אין אימון במערכת, נתנו לכחלון צ'אנס, ועכשיו נראה שהציבור מבין – גם כחלון לא יביא את הבשורה. אלא אם הוא יפתיע ויצליח פוליטית להעביר את השינויים בחוק – קשה להאמין.

מס על דירה שלישית – כל מה שצריך לדעת