מיסים    משפט    

אגפי מיסוי הגישו חיובי מס סותרים, בית המשפט ביטל את האישומים

קרדיט: pixabay

מה קורה שמערכת המיסוי מסורבלת?מיסוי אחד למס הכנסה, אחד למע"מ, אחד לביטוח לאומי? בלגן וחיובים סותרים.

למשל נישום ערער על חיוב מע"מ וטען כי המקצוע שלו הוא סוחר מתכות, ועל כן הוא זכאי לקזז מס תשומות בחשבוניות המס שהוצאו לו בגין רכישת מתכות מחברה אחת ומכירתן לחברה אחרת. מנהל מע"מ חיפה ענה על כך כי מקצועו של הנישום הוא לא סוחר מתכות אלא מתווך מתכות, ועל כן אינו זכאי לנכות את מס התשומות בחשבוניות.

אז מה יש לנו כאן? נישום שטוען טענות סותרות כדי להקטין את המס ושתי רשויות שטוענות טענות סותרות כדי להגדיל את נתח המס.

בינתיים הנישום הבין שלא יוכל להמשיך לסתור את עצמו וטען כי הוא מתווך מתכות בלבד. אלא שרשות המסים לא  איחדה את הטיעונים שלה – למורת רוחו של בית המשפט. בפסק הדין מתחה השופטת ביקורת חריפה על התנהלות הרשות, וקבעה כי "לא ניתן לקבל התנהלות לפיה רשות שלטונית – רשות המסים על אגפיה השונים – אינה אומרת את דברה בקול אחד, אחיד וקוהרנטי" ולבסוף גם ביטלה את השומות שרשות המסים הוציאה לנישום מעל לעשור קודם לכן.

רשות המסים בחרה להמשיך לדבר בשני קולות – "ועל כך יש להצר עד מאוד", כתבה השופטת. "מעל 15 שנה חלפו מאז אוחדו אגפיה של רשות המיסים, אך אחידות לא נראתה לעין בערעורים אלו. אך מעל לכל זאת – לא יעלה על הדעת כי רשות שלטונית כרשות המסים לא תכבד פסקי דין והחלטות של בית המשפט, לא תיישם את הממצאים העובדתיים שנקבעו בפסק הדין בערעור מס התשומות ולא תתאים את טיעוניה למצב הדברים שנקבע בפסק הדין הנ"ל. מצב דברים זה הדעת אינה סובלת".

בסופו של דבר, דנה השופטת בחוסר רצון בערעורים שהוגשו, ודחתה אחת אחת את טענות רשות המסים נגד הנישום. בין היתר, דחתה השופטת את טענת רשות המסים, כי מתן היתר לנישום לתקן את דיווחי עסקאותיו בהתאם לפסיקת השופט בערעור מס התשומות יפגע בהרתעה של הרשות ובשלטון החוק, וכי בנסיבות הנדונות עדיף שלא לתת לחוטא לצאת נשכר ויש לתת לשיקולי תקנת הציבור לגבור על השיקול של גביית "מס אמת".

"דעתי אינה כדעתו של מנהל מע"מ בעניין זה", כתבה השופטת וקבעה כי "תפקידו של בית המשפט בערעור מס, הוא בראש ובראשונה להגיע ככל הניתן ובהתאם לממצאים והראיות שבפניו – לשומת מס אמת. סמכותו של בית המשפט בערעור מס אינה סמכות מהדין הפלילי ותפקידו אינו תפקיד עונשי. ככל שמנהל מע"מ סבור היה כי המערער פעל בזדון בדיווחיו וכי מטרתו הייתה העלמת מס או הקטנת חבות המס שלו שלא כדין – יכול היה לפעול נגד המערער במישור הפלילי, אך לא עשה זאת".

רשת רמי לוי מסכמת רבעון חיובי: הרווח קפץ ב-85% ל-21 מיליון שקל

אמות מספקת תחזית חיובית ל-2018 – FFO של 470 מיליון שקל