fbpx
רכב ותחבורה

אגרת גודש - כנראה שלא תהיה ברירה

מעודכן ל-03/2019

ישראל היא מדינה פקוקה. זה מורגש ברוב כבישי הארץ, ובולט שבעתיים בכבישי המרכז. הכניסה לאזור המרכז בבוקר היא זחילה מתמשכת. יש לזה פתרונות - ראשית, הנתיב המהר שמאפשר חנייה של רכבים מחוץ לעיר ונסיעה בחינם ל-4 אנשים ויותר ברכב (הרחבה על חניוני חנה וסע)

חוץ מזה, יש פתרון תחבורתי שלמרות כל הביקורת, הוא הולך והופך לפתרון נהדר - רכבת. ומעבר לכך, אנו בעיצומו של שינוי מבני בתחום התשתיות שיהפוך ככל הנראה, את החיים שלנו לקלים יותר בשנים הבאות - רכבת מהירה במרכז תהיה פתרון נוח שיחסוך בכלי רכב, ובכלל - בכל הארץ, נפתחים והולכים להיפתח כבישים ומחלפים חדשים.

אבל, עד שרכבת מהירה תיכנס לפעולה ייקח שנים, ועד שהעומס בכבישים יירד ייקח כנראה הרבה זמן. בינתיים, מדי חודש מצטרפים לכבישים כ-15 אלף רכבים, ועומסי התנועה רק הופכים לקשים יותר. הבעיה הבסיסית הא שקיימת בעיית תשתית מובנית - התשתית הקיימת וגם אם תורחב, אינה יכולה להכיל את כמות הרכבים הקיימת והצפויה לעלות.

יש פתרון -  הטלת אגרת גודש בשעות העומס. גביית אגרה כזו, תשנה   תוביל לשינוי ברגלי הנהגים - נו, באמת, רובנו מפונקים. אפשר לנסוע ברכבת, אפשר לנסוע עם כמה חברים לעבודה, אפשר למצוא פתרונות - ואז יהיה פשוט אוויר  יהיה פחות צפוף, יהי קל יותר לנסוע בכבישים.

פתרון חשוב שייכנס הוא הכלכלה השיתופית - זה קיים מאז ומתמד - אנשים נוסעים יחד לעבודה וחוזרים יחד מבילוי, אבל ברגע שזה יהיה מקיף יותר, ויתאפשר לנסוע ולהסיע אנשים שאנחנו לא מכירים או פחות מכירים, זה יקל עוד יותר על העומסים בכבישים.

בסופו של דבר הכל כסף! ואם אנשים יצטרכו לשלם אגרת עומס, סיכוי טוב שחלק גדוןל מהם ימצא פתרונות נוחים יותר וזולים יותר.

ואפשר גם לנסוע בשעות אחרות. פי מחקר במשרד התחבורה מצא שהקדמת שעת היציאה של 12% מהנהגים ב–30 דקות תניב הפחתה של כ–50% מהפקק הקיים בנתיבי איילון בבוקר. וואוו - זה  מדהים. שימו לב לנתונים - רק 12% מהנהגים - 1 מתוך 8 נהגים שייצא חצי שעה מוקדם יותר, וחיסלנו 50% מהפקק.

זה טוב לכולם. זה חוסך זמן, זה חוסך דלק, זה חוסך בבלאי של רכבים ושל הכבישים, זה מפחית את זיהום האוויר.  ככל שחושבים על זה יותר, מבינים שזה פתרון נהדר - אגרת עומס היא סוג של מס, אבל התמורה שאנחנו מקבלים עולה על העלות.

בלונדון אגרת גודש היא עניין של שנים רבות. בשטוקהולם,  הוטלה אגרת גודש, אבל ההתנגדות בתחילת הדרך, לפני היישום בפועל, היתה כל כך גדולה, שהוחלט על ניסוי (תקופת ניסיון). מדובר על מס של 1 עד 2 אירו לנסיעה, ומסתבר שלמרות הציפיות שהנהגים לא יאהבו את אגרת הגודש, הם בירכו על כך. חלה ירידה משמעותית בפקקים ובסקר שנעשה שם נמצא שיותר מ-70% מהנגים מרוצים מהמצב החדש - הניסוי הפך לעובדה מוגמרת.

אז למה לא מטילים אגרה כזו? אולי זה עניין פוליטי - שר התחבורה כנראה חושש לאבד קולות. הוא טועה - מס כזה יכול להביא לו קהל ולא ההיפך. ובכל מקרה - השיקול צריך להיות ענייני ומקצועי בלבד, בלי שיקולים פוליטיים.

בפורום התחבורה העולמי (itf), עלה עניין אגרת גודש והיתה הסכמה כי מדובר בפתרון טוב. על פי המשתתפים בכנס - באזורים שבהם הגודש הוא בעיה גדולה יש מקום לשקול אמצעי כפייה כמו אגרות גודש או רגולציה של מקומות חניה.  עם זאת,  לטענתם, חשוב שיהיה איזון בין האלטרנטיבות.

המלחמה בפקקים - האם צריך למסות הטבות חניה לעובדים?

 

קראתי את תקנון האתר ואני מקבל את תנאי השימוש


על המחבר

דיקלה כהן

דיקלה כהן

דיקלה עורכת וכותבת בהון בתחומים מגוונים, מתמקדץ בעיקר, אך ךא רק בתחומים - קריירה וזכויות עובדים.

השאר תגובה

2 תגובות

שינוי גודל גופנים
ניגודיות