רכב ותחבורה    

אושרה התקנה האוסרת שימוש ב"קסדת חצי" בעת רכיבה על אופנועים, קטנועים וטרקטורונים

קסדת חצי צילום:יח"צ

בשנת 2010 הזדעזע הציבור כשכדורגלן העבר אבי כהן נהרג בתאונת קטנוע. הסתבר אז שמותו הטראגי היה נמנע אילו היה חובש קסדה מלאה ולא "קסדת חצי" המגנה רק על חלקו העליון של הראש.

שמונה שנים לאחר אותה תאונה, ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנה, האוסרת על השימוש בקסדת חצי בעת הרכיבה על אופנועים, קטנועים וטרקטורונים. זאת, במטרה להגביר את בטיחותם של רוכבי הרכב הדו-גלגלי בישראל. התקנה צפויה להיכנס לתוקף לאחר פרסומה ברשומות, בתוך כחודש וחצי.

התקן הישראלי אינו מאפשר כיום ייבוא של קסדות חצי, מאחר והן אינן עומדות בתקינה האירופאית. בשנים האחרונות ניסה משרד התחבורה לאסור גם את השימוש בקסדות חצי, אולם קשיים משפטיים מנעו את תיקון התקנות. לאחר שנמצא פתרון, בשיתוף עם משרד המשפטים ומכון התקנים הישראלי, התאפשר תיקון התקנה.

יצוין כי קסדת החצי מכסה את החלק העליון של הראש בלבד, דבר הגורע מיעילותה להגן על הרוכב מפני פגיעת ראש במקרה של תאונת דרכים או החלקה. הצעת החוק החדשה קובעת כי הקסדות נדרשות לכסות לפחות עד לאוזניים, ובכך הן גורעות את קסדות החצי מהתקינה הישראלית.

התקנות החדשות יחייבו גם את רוכבי הרכינוע, סגוויי והובר בורד בחבישת קסדת אופניים וברכיסתה. תיקון זה מתבקש לאור התופעה שבה הרוכבים חובשים את הקסדה אך אינם רוכסים אותה כראוי. במצב של תאונה, הקסדה נשמטת מראשם ואינה מגינה עליהם.

לפני כשבועיים אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק המחייבת את כל רוכבי האופניים החשמליים בחבישת קסדה בעת הרכיבה עליהם, בכל גיל ובכל הכבישים. הצעת החוק תידון בקרוב בועדת הכלכלה לצורך הכנתה לקריאה שנייה ושלישית.