חדשות    

אושרה להפקדה תוכנית מתאר כוללנית להכפלת האוכלוסייה ביישובים סחנין ועראבה

מעודכן ל-08/2020

התוכנית בסחנין כוללת תוספת של 7,720 דירות שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-60 אלף תושבים; בעראבה ייבנו 5,900 דירות עבור כ-37 אלף איש התוכניות כוללות שימור ושיקום של היישוב העתיק כאזור המשלב מורשת מקומית, מגורים ותיירות – לצד הקמת  מתחמים חדשים, מוקדי תעסוקה ושטחי ציבור

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון, בראשות אוֹרי אילן, אישרה להפקדה תוכניות מתאר ליישובים סחנין ועראבה שבגליל. התוכניות שקודמו על ידי מינהל התכנון ולשכת התכנון במחוז צפון, מאפשרות אופק תכנוני להכפלת אוכלוסיית היישובים, בהתאם ליעדי התוכנית האסטרטגית לשנת 2040.

תוכנית המתאר לסחנין כוללת תוספת של 7,720 יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-60 אלף תושבים. דבר המהווה הכפלה של אוכלוסיית העיר.

במסגרת תוכנית המתאר הוגדרו מתחמי פיתוח חדשים, בעיקר בצפון העיר ובמזרחה, תוך עיבוי המרקם הבנוי הקיים. מדובר בתוספת של 3,015 דונם לשטחי הפיתוח הקיימים של היישוב. כמו כן, התוכנית כוללת שימור ושיקום גרעין הכפר העתיק כאזור המשלב מורשת מקומית, מגורים מסחר ותיירות. בעיר הוותיקה מתוכננת תוספת של מגורים, מסחר ושימושים ציבוריים, וכן פיתוח וחיזוק הציר המסחרי המרכזי ל העיר – כביש 805 כרחוב עירוני ראשי של העיר הכולל עירוב שימושים ומוסדות ציבור כלל עירוניים.

מבחינה תעסוקתית, התוכנית כוללת הקמת אזור תעסוקה מרחבי בצפון-מזרח העיר בסמוך לדרך 805, שישמש בעתיד את כלל הרשויות בבקעת סחנין (עראבה, דיר חנא ומשגב).

כמו כן, התוכנית כוללת את שימור בקעת אל מאל כאזור חקלאי פתוח, וכן פיתוח שטחים ירוקים בהיקף של כ-1,300 דונם לצרכי פנאי ונופש.

סחנין מונה כיום כ-31 אלף תושבים והיא אחת מהערים המרכזיות באזור הגליל, המהווה מוקד מסחרי תעסוקתי וחינוכי לתושבי האזור.

התוכנית קודמה בידי מינהל התכנון ולשכת התכנון מחוז צפון, בשיתוף עיריית סחנין, ובליווי ועדת היגוי בין-משרדית, ונערכה  על ידי צוות תכנון רב תחומי בראשות אדריכל יאיר אביגדור – מנעד אדריכלות ועיצוב עירוני.

תוכנית המתאר לעראבה, כוללת תוספת של 5,900 יחידות דיור שייתנו מענה לאוכלוסייה בהיקף של כ-37 אלף תושבים. מדובר בתוספת של 4,735 דונם לשטחי הפיתוח הקיימים של היישוב.  עראבה הוכרזה כעיר בשנת 2016, וכיום מתגוררים בה כ-24 אלף איש.

התוכנית קובעת ארבעה מתחמי פיתוח חדשים מסביב למרקם הבנוי ביישוב, בהם תוכנית המקודמת בותמ"ל תמ"ל 1043. זאת, תוך ציפוף ועיבוי האזורים הוותיקים של היישוב. כמו כן, התוכנית קובעת פיתוח מרכז עירוני שישלב מגורים, תעסוקה ומסחר לאורך הצירים הראשיים של היישוב (כבישים 804 ו-805). מבחינה תעסוקתית, התוכנית קובעת מוקד תעסוקה ומסחר בחלק הצפוני של היישוב.

בנוסף לאלה, התוכנית כוללת כ-600 דונם של שטחים פתוחים, תוך שמירה על ערכי מורשת, בכללם הגרעין ההיסטורי של היישוב ופיתוחו כמוקד תיירותי.

התוכנית קודמה על ידי מינהל התכנון ולשכת התכנון במחוז צפון, בשיתוף עם עיריית עראבה, ובליווי ועדת היגוי בין-משרדית, ונערכה  על ידי צוות תכנון רב תחומי בראשות אדריכל דורון צפריר, פרחי-צפריר אדריכלים.

אדר' יהונתן כהן-ליטאנט, מתכנן מחוז צפון, ציין: "מדובר בבשורה משמעותית ביותר עבור הערים סחנין ועראבה, כל אחת בנפרד עם הצרכים והאיכויות שלה, אך גם בראייה הכוללת של המרקם העירוני במרחב. מדובר ביצירת תשתית תכנונית איכותית ומאוזנת לדורות הבאים, על ידי חיזוק העירוניות במוקדים הראשיים, פיתוח מושכל של מתחמים חדשים לצד חידוש המרקם הוותיק, פיתוח מוקדי תעסוקה ומסחר, שטחים ירוקים ועוד".

אוֹרי אילן, יו"ר הוועדה המחוזית, אמר: "הוועדה המחוזית צפון מובילה בשנים האחרונות מהלך אסטרטגי משָנֵה מציאות בחברה הערבית והדרוזית. סחנין ועראבה הן ספינות דגל, בהיותן ערים מרכזיות וחשובות בכל קנה מידה, לצד נצרת, שפרעם וטמרה וכפרים גדולים אחרים כמו כפר כנא, כפר מנדא וג'דיידה-מכר, שעוברים תהליך מואץ של עיור. כל זה כדי לבסס תשתית תכנונית מודרנית, שמאפשרת צמיחה ושגשוג כלכלי, בניית שכונות מגורים איכותיות, לבעלי הקרקעות הפרטיות ולחסרי קרקע, על אדמות מדינה, כאחד. עד סוף שנת 2022, לא יהיה במחוז הצפון, אף לא יישוב אחד שבו מעל 5,000 תושבים בלי תכנית מתאר כוללנית מעודכנת".

הערים סחנין ועראבה משמרות מאפיינים כפריים מסורתיים עם אינטנסיביות עירונית, הכוללת מסחר תעסוקה ושימושים ציבוריים לרווחת תושביהן. בימים אלו מקודמות תוכניות מפורטות רבות על ידי לשכת התכנון במחוז צפון ומינהל התכנון למתחמים המוגדרים בתוכניות המתאר הכוללניות לסחנין ועראבה, בהיקף של כ-6,400 יחידות דיור בסחנין וכ-5,300 יחידות דיור בעראבה בשטחים בבעלות פרטית ומעורבת. התוכניות נמצאות בשלבי תכנון שונים, חלקן בתוקף או צפויות לקבל תוקף במהלך החודשים הקרובים.

הופקדה תוכנית מתאר כוללנית לבנימינה-גבעת עדה

דליית אל כרמל: אושרה להפקדה תוכנית להקמת שכונה הכוללת 2,500 יחידות דיור וקריית חינוך